Uppvärmning

Bygga nytt hus

121 inlägg 63723 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bygga nytt hus

axwell  
#263380
Qkeeper skrev:Inlägg av Qkeeper » Idag, 17:03
Att platta på mark löser alla problem är ingenting någon kan konstatera än. Hur ser tex frigoliten ut om 40-50år? Har genom åren funnits många konstruktionslösningar som efter årtionden gått åt skogen trots att de var sedda som säkra byggnadssätt. Tvivlar på att det kommer finnas lika många hus kvar av de som byggs idag om 100år som det finns kvar idag av de som byggdes i slutet på 1800-talet. Vi har idag möjlighet att testa nya material i lab men att de sedan beter sig lika i verkligheten är inte säkert.

Stämmer att om dräneringen runt och under huset inte fungerar som den skall, då blir det kostsamma åtgärder.
Betongplattan tål inte att stå på fuktig jord någon längre tid, fukten kommer upp förr eller senare.

Då blir det till att borra hål här och var, installera specialfläktar där de kan döljas tex i garderoberna.

Dyrt och otrevligt för de som måste bo kvar på "byggarbetsplatsen".

Avatar Fallback

Re: Bygga nytt hus

JD 2006  
#263381 bengt.a. Byggkostnad är ju relativt då det beror på hur mycket man gör själv så allt från 500 000 till 2 miljoner #:-s plattan är på 130 kvm. Enplanshus.

Avatar Fallback

Re: Bygga nytt hus

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263390 JD2006,jo jag läste att du ritat själv,men byggde du allt i egen regi,har själv tänkt att köpa färdiga väggar och takstolar,och skaffa nödvändig hjälp för att fixa källarvåning.
Fick pris för några år sen på ett stomrest på platta för 470'+moms,+platta,pappat och läktat tak,panel i innertak samt allt som behövdes för att sätta innerväggar.
Detta var ca 100m2.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga nytt hus

JD 2006  
#263405 Jag köpte färdiga takstolar då dessa knappt går att bygga så pass billigt som det finns färdiga och då har man ju dessutom garanti på dom....samt så är dom ju hållbarhetstestade.
Virke köpte jag från en avverkning i närheten samt en såg lokalt så det mesta var man med på själv. Ganska roligt så här i efterhand när man har gjort det mesta själv.
Jag och en kompis byggde på lediga helger då vi båda har heltidsjobb, Från första taget med grävmaskin tills inflytt tog det 10 månader.

470 + platta det innebär alltså ca:570+ moms då?

Avatar Fallback

Re: Bygga nytt hus

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263505 Priset har kanske gått upp lite,men det är ju heller inte nått superdrag i byggmarknaden så de kan väl inte höja hur som helst .
Det blir källare, och nytt avlopp åker man ju också på.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga nytt hus

Seb macahan  
#265184 Till bengt a. Jag driver en byggfirma och vill lägga till några faktorer.
Ska du bygga nytt i dag så krävs det alltid att du ska ha frånluftsåtervinning, du får inte genom bygglov utan det. Detta talar för frånluftspump. Du får köpa en i alla fall antingen som komplement till din panna eller bergvärme eller vad det kan vara. Som exempel från de som säger att det är skit med frånluft. Mitt eget hus:
40% av väggytan är timmervägg med 50mm tilläggsisolering. Total boyta 176kvm, 170mm isolering i väggar, 300mm i tak 220mm i golv. 15st 12x14fönster kopplade sidohängda U-värde ca 1,4. Vår frånlufts panna har en kompressoreffekt på 2kW (dom nya ligger på 3-5kW). Vi kör ca 3-5maskiner tvätt/dag och har tre barn. Alla duschar dagligen och vi har 22grader i huset. Vi gör av med 16-17000kW/år inkl allt stall förråd vedbod (ouppvärmda). Vi bor i iofs i södra sverige och alla temperaturer över 5grader så klarar vi oss på kompressorn (alltså inget elpatronstöd)
När det är som kallast -15-20grade eldar vi en korg ved i kakelugnen. Ca 1kbm/år. Jag är mycket nöjd men det kräver lite justeringar och sätta sig in i systemets funktion (detta gäller alla värmepumpar och pannor) Har ofta kunder som ringer och klagar till oss att deras nyinstallerade bergvärme inte alls är så där billig i drift som alla säger. När dom trimmat in systemet lite så går det att spara mycket pengar. I norra Sverige är dom nog inte lika övertygande.
Gällande mängd av isolering i väggar och tak så styrs du där av energiberäkningen som krävs för att bygglovet ska gå igenom. Klarar du energiberäkningen så har du tillräckligt med isolering. Ofta är man uppe på 400-500mm i tak och 250-300mm i vägg. Men allra viktigast är tätskikt och installationskikt för att kryssisolera och bygga bort köldbryggor. tätskiktet ska vara helt tätt med tejpade skarvar och kragar runt dosor och genomföringar.

Avatar Fallback

Re: Bygga nytt hus

Rolfnilsson400  
#265198 Att det bara finns små frånlutspumpar beror på att det inte är någon ide att göra dem större.
Det finns bara en given mängd energi i inneluften (där du hämtar värmen), skulle du ta ut mera måste du öka ventilationen lika mycket.

Användarvisningsbild

Re: Bygga nytt hus

Seb macahan  
#265201 Att det bara finns små frånlutspumpar beror på att det inte är någon ide att göra dem större.
Det finns bara en given mängd energi i inneluften (där du hämtar värmen), skulle du ta ut mera måste du öka ventilationen lika mycket.
????
Hur tänkte du nu, Skulle det vara något specifikt för just frånluft att det finns en given mängd energi.
Enl min vetskap så finns det hyfsat stora. Vi håller på att räkna på ett jobb där vi ska bygga byggnaden på ca 70kvm som ska ligga uppe på ett tak. 70kvm för att rymma en frånlufstvärmepump till ett boende. Denna ska försörja 1500kvm boende med värme.
Jag förstår att du syftar på att energin som finns i rummet inte är tillräcklig för att producera fram ny värme? Och att säga så är ungefär lika logiskt som de som försökte förklara för mig då vi installerade luft-luft pumpar att det var lurendrejeri. Skulle man ha 20grader inne i huset så fick pumpen stötta upp med el från tex 12grader uteluft. Och ja det stämmer ju men inte med elpatron utan kompressor. Den luften som sugs ut ur rummet ersätts med ny luft från tilluften, så länge tilluften är över 5grader så ska detta funka utan elstöd. Gör det för de flesta. Under 5grader då kan det behövas komplement

Avatar Fallback

Re: Bygga nytt hus

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265204
Seb macahan skrev:Hur tänkte du nu, Skulle det vara något specifikt för just frånluft att det finns en given mängd energi.


Ja, energin styrs av hur mycket inneluft som passerar förbi pumpen, och hur varm den är. Luftpump som tar värme utifrån har i praktiken obegränsat med luft (gäller bara att få den förbi värmepumpen snabbt nog).

Användarvisningsbild

Re: Bygga nytt hus

Seb macahan  
#265214 Ja....och vad är skillnaden??? Det blir inte vakuum inne i huset med frånluft. Det hela förutsätter tilluft också.

Avatar Fallback

Re: Bygga nytt hus

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265216 Skillnaden är att omsättningen av inneluft begränsar energin. Skall du öka energin i från luften får du skruva upp ventilationen.

Användarvisningsbild

Re: Bygga nytt hus

Seb macahan  
#265218 Ja men vad är problemet i det. Du ska byta luft i ett hus ca 3ggr per timme om du ska följa rekommendationerna. Se huset inomhus som en förkammare till en luft luft. Skulle du bygga en bod runt utedelen på en luft luft och suga igenom 6gradig luft som blir värme i kompressorn så blir inte boden kallare inomhus för det. Men visst ju mer luft som byts ut desto mer värme går det åt men samtidigt ju mer luft som dras in desto mer massa att utvinna energi ur.

Avatar Fallback

Re: Bygga nytt hus

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265220 Precis, och "problemet" är att byter du 3 ggr i timmen så får du bara förbi en viss mängd värme som du kan ta tillvara. Skall du öka det får du ha grövre ventilationstrummor och antagligen mer tilluftsdon för att det inte skall bli väldigt dragigt. Man vill inte ha halv storm inne.

Men i en normal villa har man inte dimensionerat ventilationen utifrån att skicka så mycket varmluft som möjligt förbi frånluftsvärmepumpen.

Användarvisningsbild

Re: Bygga nytt hus

jonathanA  
#265223 Håller på att bygga nytt, 1,5planshus med bergvärme, har tillsammans med brorsan tre andra hus med jordvärme, helt underbart.
Man kan släppa tankarna på att ha familjen varm, och lägga kraft på annat som är mer givande.

Helt underbart!

Avatar Fallback

Re: Bygga nytt hus

jannee  
#265226 När man är så gammal som 47 år ska man INTE satsa på ved, jag vet är själv, är över 60 och det blir INTE enklare eftersom åren går.
Berg eller jordvärme och överdimensionera ordentligt. Golvvärme är en självklarhet. Isolera med frigolit också en självklarhet, blir dyrare men det betalar sig snart.
Energioptimala fönster likaså.
Reserv värmekälla är en centralt placerad kakelugn att fördra.
Den tid du annars skulle lagt ned på din egna bränsleved kan du hugga ved och sälja på öppna marknaden, de pengar du får in betalar hela din energiförbrukning + oftast lite till.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).