Motorsåg och handhållet

Måttband

38 inlägg 18236 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Måttband

Blivande snickare  
#263307 Jag kör med ett 25 meters EIA måttband å det har tillsvidare aldrig varit för kort :wink:

Stod i valet mellan det å ett 15 meters spencer men valde eia för att det var längre. Var samma pris på båda.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Måttband

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263317 Vad gör ni med måttbanden så de inte räcker? Jag brukar ta om vid varje stock. Blir så svårt att räkna i huvet annars.... ;)

Avatar Fallback

Re: Måttband

Botvig  
#263329 Det är väl inte så svårt att räkna i "huvet".
Två 37:or blir en 75:a. Två 50:or blir en liter.

Avatar Fallback

Re: Måttband

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263331 Få se, jag högg väl 55 senast? Eller nej, 49 var det ju. Nu står bandet på 133 när toppen är 16 cm, vad skall jag aptera de sista stockarna på?

Det borde finnas en app... :D

Avatar Fallback

Re: Måttband

tallen100  
#263332
Mangan skrev:Det borde finnas en app... :D

App-tera :D

Avatar Fallback

Re: Måttband

Homo abies  
#263333 :P :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Måttband

Homo abies  
#263336 Sortiment med tolerans mäter jag löpande, sort med risk för kortning - omkoppling efter varje. -gammal djungellag. :geek:

Användarvisningsbild

Re: Måttband

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263339 App App App...

Avatar Fallback

Re: Måttband

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735456 Såg igår att Jula har Meec måttband för 399:-

https://www.jula.se/catalog/tradgard/ve ... 859/#tab04

Det såg väldigt likt ut Spencer/Oregon/Stihl. Recensionerna klagar på att bandet inte går in, men det skall väl gå att spänna dessa?

Användarvisningsbild

Re: Måttband

totte  
#735499 Kan ju gissa att de som klagar är de som inte förut använt ett skogsmåttband och inte vet hur man spänner fjädern.

Användarvisningsbild

Re: Måttband

Williamm  
#735500 När jag kollar på skogma så är Spencer billigare än bacho med plasthus. Är backon bättre för att det är dyrare eller inte?
Jag gillar Specers konstruktion..

Avatar Fallback

Re: Måttband

alias  
#735512
Williamm skrev:När jag kollar på skogma så är Spencer billigare än bacho med plasthus. Är backon bättre för att det är dyrare eller inte?
Jag gillar Specers konstruktion..


Jämför konstruktionerna. Jag vet att någon modell/tillverkare hade en sämre lösning på fjäderspänningen. Tror att man var tvungen att lossa någon skruv för att göra detta, medan HVA/Jonseredsbanden bara hade något litet plåtbleck att trycka till och så kunde man rotera ytterhöljet på måttbandsrullen för att justera fjäderspänningen.

Ber om ursäkt för lite luddiga formuleringar men minnet börjar svika lite gällande detaljerna i denna fråga.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Måttband

Williamm  
#735514
alias skrev:
Williamm skrev:När jag kollar på skogma så är Spencer billigare än bacho med plasthus. Är backon bättre för att det är dyrare eller inte?
Jag gillar Specers konstruktion..


Jämför konstruktionerna. Jag vet att någon modell/tillverkare hade en sämre lösning på fjäderspänningen. Tror att man var tvungen att lossa någon skruv för att göra detta, medan HVA/Jonseredsbanden bara hade något litet plåtbleck att trycka till och så kunde man rotera ytterhöljet på måttbandsrullen för att justera fjäderspänningen.

Ber om ursäkt för lite luddiga formuleringar men minnet börjar svika lite gällande detaljerna i denna fråga.

MVH
Alias


Specer är jobbig att spänna. Massa små skruvar. Men den känns tåligare.
Jag har en ny hva, en gamma specer och en gammal bacho utan band. Jag vet inte vilken som är min favorit än. Men spencer är allt i metall, bacho och hva har drev och hölje i plast men är lättare att spänna.

Avatar Fallback

Re: Måttband

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735527
totte skrev:Kan ju gissa att de som klagar är de som inte förut använt ett skogsmåttband och inte vet hur man spänner fjädern.


Var inne på samma spår. :)

Användarvisningsbild

Re: Måttband

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735531
totte skrev:Kan ju gissa att de som klagar är de som inte förut använt ett skogsmåttband och inte vet hur man spänner fjädern.

Eller också kan det bero på att det är ett Meec-verktyg !
Köpte ett sådant här https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... tt-012206/ idag när jag hade vägarna förbi ett Jula-varuhus, för att mitt gamla Luna-skjutmått har varit försvunnet i några veckor. Betyget en stjärna är överdrivet positivt :twisted: :twisted: :twisted: Naturligtvis hittade jag det gamla skjutmåttet under en plåt några timmar senare :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).