Motorsåg och handhållet

Motorsågskörkort är ABC = 1, 2, 3?

46 inlägg 24967 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Motorsågskörkort är ABC = 1, 2, 3?

Peteflamingstar  
#263322 Det börjar bli dags för mig att förnya mitt AB-kort och tänkte då passa på att ta C-nivå på samma gång. Ringer till en utbildare (som finns på Säker Skogs hemsida) och blir informerad att han utbildar enligt nivåerna 1 2 3, inte ABC. 3 ska tydligen motsvara C, är det någon här som vet mer om detta? Kan det verkligen vara "samma sak" i händelse av t.ex. försäkringsutredning om jag skadar mig i stormfälld skog? Skulle vara lite billigare än den vanliga C-utbildningen också...

/Peter



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort ABC =1, 2, 3?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263324 Var står det att det ska tas om och i vilka intervall?

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort ABC =1, 2, 3?

Tosca  
#263325 Det låter ju onödigt att förnya om du inte glömt teorin eller arbetat för lite så du inte underhållit tekniken sen du tog AB?
Allt som du lärt dig på AB använder du väl om du går C?

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort ABC =1, 2, 3?

Homo abies  
#263337 Vem är det? -be att få en skriftlig beskrivning över hur det hela går till vilka moment som ingår och hur lång tid det tar så kan vi hjälpa till att jämföra..

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort ABC =1, 2, 3?

anersimyra  
#263340 Inte fan står det 1, 2, 3, på kortet inte. Där ska stå: ABC.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort ABC =1, 2, 3?

Peteflamingstar  
#263359 Jag har ju bestämt för mig att motorsågskörkortet ska förnyas (eller friskas upp) efter fem år, stämmer inte det!? Det skulle räcka att göra "uppkörningen" för AB, sedan skulle C (3)-delen ta ca en till en och en halv dag att genomföra. Utbildningen ska ske i riktig stormskog, inget simulerat.

Ja det låter lite konstigt, som att han uppfunnit en egen variant av ABC och kallar det 123 istället... måste luska mer i detta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort ABC =1, 2, 3?

Huskyman  
#263364 Det här kan bli en spännande tråd....... :-o

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort ABC =1, 2, 3?

Tosca  
#263366 Då har du nog missuppfattat något, det finns inga krav på förnyelse.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort ABC =1, 2, 3?

anersimyra  
#263368
Tosca skrev:Då har du nog missuppfattat något, det finns inga krav på förnyelse.
Nej, det är bara en rekommendation. Visst kan en arbetsgivare kräva uppdatering, men det är en helt annan historia :smile:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort ABC =1, 2, 3?

loppan  
#263376 Jag skall till skogsvårdsstyrelsen nästa vecka och ta A B som det står i kallelsen.
Detta är första gången för min del.
Dom rekommenderar att gå kursen vart femte år som uppfriskning men det finns inga krav från arbetsmiljöverket på det i dag.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort ABC =1, 2, 3?

ananders  
#263377
Peteflamingstar skrev:Det skulle räcka att göra "uppkörningen" för AB, sedan skulle C (3)-delen ta ca en till en och en halv dag att genomföra. Utbildningen ska ske i riktig stormskog, inget simulerat.


C-delen är på tre dagar, åtminstonde den kursen jag gick under hösten anordnad av skogstyrelsen. Den största delen av den kursen handlade om avancerad trädfällning.
Om jag inte helt minns fel så fanns det någon form av kortare kurs som bara tog upp arbete i stormfälld skog, men som sagt inte helt säker på detta.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort ABC =1, 2, 3?

Peteflamingstar  
#263378 Den kortare kurs som mest handlar om stormfälld skog kallas S och är någon slags "C-light". Blev själv lite förvånad när den här 3-kursen bara skulle ta 1-1,5 dagar, så någon riktig motsvarighet till C är det nog inte. Och ifall det inte är krav på förnyande av AB-nivån, då spar jag nog de penningarna till annat! Kanske en C-kurs i annan regi...

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort ABC =1, 2, 3?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263414
loppan skrev:Jag skall till skogsvårdsstyrelsen nästa vecka och ta A B som det står i kallelsen.
Detta är första gången för min del.
Dom rekommenderar att gå kursen vart femte år som uppfriskning men det finns inga krav från arbetsmiljöverket på det i dag.

Typisk det där satans skogstyrelsen skall bara tjäna pengar på folk Gå till någon annan som är billigare.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort ABC =1, 2, 3?

anersimyra  
#263420
Peteflamingstar skrev:Den kortare kurs som mest handlar om stormfälld skog kallas S och är någon slags "C-light". Blev själv lite förvånad när den här 3-kursen bara skulle ta 1-1,5 dagar, så någon riktig motsvarighet till C är det nog inte. Och ifall det inte är krav på förnyande av AB-nivån, då spar jag nog de penningarna till annat! Kanske en C-kurs i annan regi...
S= Skadade träd, skadade träd är ju bland det farligaste vi hanterar :surp: :surp: Att utbilda i någon " Light version "där upparbetning av skadade träd ingår låter som en mindre bra ide. .

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort ABC =1, 2, 3?

rokon  
#263430
anersimyra skrev:Inte fan står det 1, 2, 3, på kortet inte. Där ska stå: ABC.


Min uppfattning är att det kan stå vad som helst på korten, ett motorsågskörkort kan vem som helst utfärda med rätt kompetens. Finns ingen ensamrätt på det. Möjligen att begreppet "säker skog" är varumärkesskyddat. Vet i alla fall en kommun som gör så för sina "flyktingar" Säkert blir det flera alternativ.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).