Motorsåg och handhållet

Kilar – storlek på träd och lutning

91 inlägg 44945 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kilar – storlek på träd och lutning

cruisern  
#263139 Jag fäller inte träd yrkesmässigt utan fäller mer för att sköta ett område så att det ser snyggt och trevligt ut. Det innebär att se till att träden inte står för nära varandra och se till att fina livskraftiga träd kan växa vidare och utvecklas. Normalt använder jag kilar och det fungerar bra för mig. Jag fäller sådana träd som jag vet att jag kan fälla med kilar. De storlekar på träd som jag tar ner är max 30-40 cm i brösthöjd och oftast något mindre.

Ibland stöter jag på träd som inte alltid kan fällas i den riktning som jag skulle vilja med risk för att fälla fast eller att skada något annat träd. Jag får då välja en riktning som kanske inte är den enklaste. Träden kanske lutar åt sidan och/eller bakåt. När jag träffar på ett träd som jag tycker lutar för mycket för sin storlek så avstår jag hellre än att chansa. Jag har dock att här på forumet läst att man kan klara både stora och lutande träd med kilar.

Så min fråga är när man använder kilar: Vad klarar man av för storlek på träd relativt vinkel på lutning i sidled och/eller bakåt?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263144 Har du sjangse til å feste ett tau ett stykke oppe i treet har du veldigt stor kraft, enten ved å feste tauet i ett kjøretøy eller benytte eks vis ein handvinsj.
Dei skumleste treea er dei som lutar sideveis, der må ein ha ganske tjukk brytekant for å unngå at treet knekk av stubben, da kjem tau i til sin rett i sammenheng med bruk av kiler. Du kan ha ganske tjukk brytekant men klarer likevell å få treet ned pga tauet, bruk eit sterkt tjukt og uskada tau og ikkje ta sjangser når du klatrer opp i treet, du bør som regel noen meter opp for å øke krafta di.

Användarvisningsbild

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

cruisern  
#263148 Jag använder ibland som du skriver en tamp som jag fäster så högt i trädet jag kan och ansluter till en handvinsch. Lutar trädet åt sidan så brukar jag också ha varierande brytmån.

När jag går ut i skogen vill jag inte bära med mig för mycket. Jag har normalt med mig såg, huggarbälte, bränsle/olja samt en liten yxa.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

mghg  
#263158 Med hjälp av kilar kan man klara av ganska stora baklut, det som begränsar är ofta att man inte kan få tillräcklig lyfthöjd i fällskäret. Det jag skriver här har sin grund i kunskap jag fått vid en C-kurs. Som mått på lutning används "trädlutning i topp" vilket är hur långt en lodlinje från toppen till marken hamnar i förhållande till rotens centrum. En förutsättning är att man använder kilar av god kvalitet (Bahco eller EIA) som är 3 cm tjocka i bakkant.

Sidlut
Vid sidlut skall man börja med att kompensera riktningen på riktskäret, t.ex. om man har 1 m sidlut i topp åt vänster så kan man sikta 1,5 m åt höger. Brytmånen skall helst vara längre än 80 % av trädets brösthöjdsdiameter och jämnbred. Börja såga fällskäret på den "farliga sidan" och sätt in en kil så nära brytmånen som möjligt, den kilen förhindrar att brytmånens fiber trycks ihop. Fortsätt att såga fällskäret som vanligt, med användande av säkert hörn och kil.

Baklut
Tomas Gullberg som är verksamhetsledare vid Säker Skog har undersökt kraftutvecklingen för manuella trädfällningsredskap och hans rapport finns på internet: http://www.sakerskog.se/images/Gullbergs%20kraftutveckling.pdf. För träd med 60 cm brösthöjdsdiameter och 0,5 m baklut i topp så räcker i normala fall kraften från en kil. Men vid en brösthöjdsdiameter på 40 cm och mer skall man vara beredd på att använda två kilar på varandra så att man får tillräcklig lyfthöjd.

Med två kilar på varandra bör man i normala fall klara 30 cm brösthöjdsdiameter och 3 m baklut i topp, 50 cm brösthöjdsdiameter och 2 m baklut i topp, samt 70 cm brösthöjdsdiameter och 1 m baklut i topp.

Sidlut och baklut
Vid extra höga krav på säkerhet, t.ex. vid kraftledningar, skall man inte använda kil för större baklut än 1 m i topp och aldrig kombinerat med sidlut.

Avatar Fallback

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263160 Bra information, men du menar väl 30 cm istf 60 i stycket om baklut, eller har jag missat något. Jag har själv tänkt gå C-kursen och undrar om man testar de här fallen med sidlut och baklut i verklig fällning?
Den rapporten du nämner har jag och läst, verkligen läsvärd.

Användarvisningsbild

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

mghg  
#263164
cruisern skrev:När jag träffar på ett träd som jag tycker lutar för mycket för sin storlek så avstår jag hellre än att chansa.

Klokt!

Det jag beskrev i mitt förra inlägg avseende baklut är utan säkerhetsmarginal och inget som rekommenderas utan rätt kunskap. Jag rekommenderar att man går en C-kurs innan man ger sig i kast med avancerad fällning.

Att kunna använda två kilar snett över varandra är bra att kunna för de flesta, ibland räcker det inte med lyfthöjden från endast en kil. Se illustration överst på sidan 7 i checklistan för C-provet http://www.sakerskog.se/images/Checklista%20C%20070219.pdf

Användarvisningsbild

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263171 Använder alltid kil de få ggr jag fäller. Det är nästan alltid grovt och tungt o lyfta.
Almkilar är min favorit i olika form.

En Kil som ska lyfta mycket bör vara bred o flack så den ej trycker in i rotbit och stubbe.
Ibland krävs det flera kilar. Har haft kilar upp till decimetern och mer än så.

Svårast när man lyfter tunga träd är att se till att brytmånen håller.
I grov löv är det en jäkla fördel o ha stocken fast i stubben när man ska såga ut o välja stödben.

Användarvisningsbild

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

totte  
#263174 En viktig punkt här är att alltid ha flera kilar i resev. Det är inte så skoj att ha ett träd, färdigsågat för fällning, så slår man och så börjar kilen/kilarna att spricka och ge upp. Då behövs det att man har i resev. Bra också att ha några extratjocka kilar om det är svårt att få till lyfthöjden.

Användarvisningsbild

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263176 Staplingsbara kilar, ovala kilar, höga kilar och lite breda som tål mycket vikt är bra o ha med i spannen.

Användarvisningsbild

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

JensSkoog  
#263178 Om du inte vil bära för mycket, så holler det med ett rep som du knytar så högt upp som du mår och stramar till et annat tre. Så använder du en "hanefot" på repet på mitten och drar emot sidolutningen efter att du har gjort fällskär och användt säkra hörnan och kile.

Användarvisningsbild

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

svampbob  
#263180 Jag måste erkänna att om jag fäller grova träd med rejäla baklut så brukar jag tillverka en större kil på plats med sågen. Brukar tillverka den i björk. Här uppe är det inte så grov skog och väldigt sällan som jag fäller något som är grövre än 50 cm i fällskäret. När jag har slagit dom vanliga kilarna i botten och dom har gjort den tyngsta biten så tar jag hjälp av björkkilen för det sista. Jag brukar inte heller ha med något att slå kilarna med utan brukar kapa till en lämplig träpåk när det behövs. Jag vill helt enkelt inte bära med mig så mycket.

Användarvisningsbild

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

mghg  
#263182
lfq skrev:Bra information, men du menar väl 30 cm istf 60 i stycket om baklut, eller har jag missat något. Jag har själv tänkt gå C-kursen och undrar om man testar de här fallen med sidlut och baklut i verklig fällning?
Den rapporten du nämner har jag och läst, verkligen läsvärd.

Jag ser inget direkt fel i vad jag skrivit, men förklaringen kan säkert bli bättre. :wink:

Kraften (eller rättare sagt fällmomentet) från en kil är tillräcklig för att fälla raka träd som är rejält stora, men om brösthöjdsdiametern är 70 cm krävs normalt en lyfthöjd på 2,5 cm i fällskäret vilket är nära 3 cm som är det maximala för en kil.

Det är ofta tillräckligt med bara en kil även vid 0,5 m baklut, men om trädet är för stort räcker inte lyfthöjden. Jag skrev tidigare 60 cm i brösthöjdsdiameter men det är lite för stort, 50 cm är en bättre gräns för då krävs normalt en lyfthöjd på 2,5 cm.

Med två kilar snett ovanpå varandra skall det inte vara några problem att få till en lyfthöjd på 5 cm i fällskäret och kraften/fällmomentet räcker i de flesta fall. Vid ett baklut på 1 m skall man med två kilar klara att fälla träd med 70 cm i brösthöjdsdiameter, ökar baklutet till 2 m så skall man klara träd med 50 cm i brösthöjdsdiameter, och om baklutet är så mycket som 3 m går gränsen vid 30 cm i brösthöjdsdiameter.

Observera att det jag skrivit ovan gäller för granar med normal stamform och frisk ved, vissa av siffrorna är utan säkerhetsmarginal och dessa maxgränser är inget man skall ge sig på om man är nybörjare.

Användarvisningsbild

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

mghg  
#263184
totte skrev:En viktig punkt här är att alltid ha flera kilar i resev. Det är inte så skoj att ha ett träd, färdigsågat för fällning, så slår man och så börjar kilen/kilarna att spricka och ge upp. Då behövs det att man har i resev. Bra också att ha några extratjocka kilar om det är svårt att få till lyfthöjden.

Tre kilar skall man alltid ha till hands. Jag anser att minst två kilar skall vara tillverkade av Bahco eller EIA, för det är dessa kilar som fungerar bäst när man skall lägga en ovanpå den andra. Och så får man ha i minnet att även de bästa kilarna har begränsad hållbarhet vid krävande användning,

Användarvisningsbild

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

totte  
#263187 Grundläggande är ju brytmånen, för tjock, den kräver för stor kraft, för tunn, den går av när trädet börjar gunga av lyftkraften. Särskilt farligt är det om det finns röta i stammen. I alla de fall där man inte, av vilket skäl som helst, kan lita på brytmånen så är det förankring och dragning med vajer/lina som gäller, så att brytmånen slipper ta kraften av trädets baklut.

Nu är ju cruisern en klok figur som inte chansar, så jag är rätt säker på att det här går bra.

Avatar Fallback

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

80-90  
#263192 Jag brukar en fällhjälp en sån du sätter mot trädet å vevar så trädet trycks över i fällriktningen !! Personligen tycker jag det e överlägset bättre än kil .. Men den e ju ganska dyr i inköp men väl värd pengarna om man fäller en del !!!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).