Traktorn i skogen

Hjälp med checklista för felsökning mf35

19 inlägg 30046 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hjälp med checklista för felsökning mf35

Kallepe  
#263163 Hej.

jag har blivit med en mf35 4-cyl diesel. den startar på startgas och går dåligt, ryker och hostar.
Toppen är tydligen renoverad och det har varit såhär sen dom monterade dit toppen, därav såldes den.
Det sitter nya spridare på den.
Innan jag börjar riva runt i den så skulle jag vilja ha en checklista på möjlliga områden att felsöka. jag är ny i traktorsvängen och vet inte vart jag ska börja.

Tack på förhand.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Hjälp med checklista för felsökning mf35

tallen100  
#263169 Dom är kända för att vara trögstartade, dom behöver riktig snurr alltså ett bra batteri. funkar glödstiften? Är kolvar å kolvringar bytta, startgasen gör illa åt ringarna...

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med checklista för felsökning mf35

totte  
#263175 Första åtgärden är väl att gå igenom bränsleledningar och filter och sånt, om det inte redan är gjort. Och så kolla att ingen varit och skruvat inställningen på insprutningspumpen åt fanders.

Användarvisningsbild
Camwood  
#263335 Är du ny på att skruva motorer eller gäller det bara traktorer? E du van o meka så är det inge problem att hitta felet. Det är troligen någonting med bränslet men jag tycker att du ska kolla ventilspelen också. Spelen för varm resp. kall motor står på traktorn. Ventilspelet har normalt inte så stor betydelse men ja tänkte om dom skruvat på toppen o klantat sej helt med någon ventil. Du får felsöka bränslets väg från tanken till spridarna helt enkelt. kolla att du har sug/ tryck hela vägen och lufta ordentligt. Om det inte blir bättre så ta reda på om den går rent på någon /några cylindrar. Lossa spridarrören en i taget och se om du märker skillnad.
Kanske identifierar du en eller flera cylindrar eller så går den lika dåligt på alla. Då kan det nog vara pumpen som är felställd. Men det kan va annat också. Handbok! Kolla på Maskinisten om den finns att ladda ner annars så har ja en på engelska. Standardmotorn är en härlig motor som normalt går fint o billigt.
MF 3509 079.jpg

MF 35, 09 077.jpg

MF 35 Lime.jpg

Avatar Fallback

Re: Hjälp med checklista för felsökning mf35

Kallepe  
#263341 Jag är van att skruva. har renoverat några bilmotorer och har pysslat med diverse projekt sen ung ålder men diesel och traktor är helt nytt.
Det är som att den hoppar igång men orkar inte gå på tomgång för egen maskin. i nuläget så ska jag byta en slang i framdäcket så bogserar jag hem den på söndag. lite lättare och inte lika stressande att skruva hemma gemfört med att skruva hos någon annan.

prio 1 är alltså att gå igenom bränslesystemet och blir det inte bättre så får jag börja laborera med ventilerna.

Det är precis en sån som din limegröna som jag skaffat. mycket fina traktorer:)
på min sitter det helt nytt hydraulsystem med dubbelverkande kolvar, hydraulisk tilt och "snabbfäste" till skopa/pallgafflar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med checklista för felsökning mf35

totte  
#263343 Har du förresten frågat om dom ställt in ventilerna efter att ha monterat toppen? Annars är det ju en högeligen minstänkt orsak.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med checklista för felsökning mf35

Kallepe  
#263345 Nej det har jag inte frågat med det utgick jag från att dom gjort. borde väl vara rutin?
ska slå en pling och fråga.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med checklista för felsökning mf35

totte  
#263346 Borde vara det ja, eller rättare, skall vara det. Och så förstås rutinen att dra åt låsmuttern ordentligt när spelet är justerat. Mycket sånt som kan bli fel, nu vet ju inte jag om det är amatör- eller proffsjobb som gjorts, men även proffs kan slarva.

Tipsen ligger väl där i alla fall, bränslesystem eller ventilfel.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med checklista för felsökning mf35

tallen100  
#263361 Blåryker han?

Avatar Fallback

Re: Hjälp med checklista för felsökning mf35

Kallepe  
#266370 nu har jag kikat lite på traktorn. först så var inte glödstiften seriekoplade utan det var en tråd som gick tvärs över alla stift, det var ingen jord inkopplad i slutet av stiften utan dom hade jordat vid glödspiralen under instrumentbrädan istället.
jag lossade spridarna idag och dom ger en puff med diesel men det jag funderar på är hur dom är tätade emot toppen? när jag stoppar ner dom i toppen så klappar dom 4-5 mm åt båda hållen, ska det va så? hittade ingen packning eller någe ner emot toppen, det kan ju inte täta för fem öre, eller?
nja blåryker vet jag inte, det ryker lite vitt så jag antar att den inte glöder ordentligt heller. men den är komptestad i samband med renovering och det var okej.

/ kalle

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med checklista för felsökning mf35

totte  
#266374 Låter som du skulle behöva att nån som kan motorn tar en titt på det hela, så du får ordentliga råd på plats om vad som behöver göras.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med checklista för felsökning mf35

tallen100  
#266380 Är det inte tätt kring spridarna så brukar det syns, det blir blött och kladdigt kring dom...

Avatar Fallback

Re: Hjälp med checklista för felsökning mf35

Kallepe  
#266401 det är blött och kladdigt så det låter ju som att det kan vara en bov. får ta och skaffa nya och testa sen. borde ju rimligtvis påverka kompet en del.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp med checklista för felsökning mf35

tallen100  
#266412 Ja där mister du komp, få det åtgärdat, samt få gång på glödstiften så ska han starta å gå sän, dom fyrcylindriga är hopplösa att kallstarta utan glödning.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med checklista för felsökning mf35

Kallepe  
#266416 Tätningarna var restade hos oie så jag får åka in till dom lokala förmågorna och kolla imorgon om dom kan hitta något lämpligt.
Hur kan det tänkas fungera med moderna glödstift som har samma gänga och längd, kan det skilja mycket på värmen?
Såg också att det även ska finnas ett glödstift på insuget, det verkar ha suttit ett där förut men någon händig själ har brutit av det.
Om jag förstår det hela med diesel rätt så behövs det bara glödning tills den hoppat igång och blivit varm sen antänder bränsleblandningen av värmen som uppstår under kompreissionen?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).