Trädfällning (arborist)

Fälla på fastfällt träd

80 inlägg 40307 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Fälla på fastfällt träd

Homo abies  
#262918
stihl91 skrev:Ni som inte tycker att det är ett bra sätt, har ni kommit fram till det efter egna erfarenheter, eller antar ni bara att det inte funkar. Man fick ju lära sig att det inte var bra men efter att ha testat några gånger så tycker jag det funkat över förväntan.
Stihl 91, Jo jag har nog testat någon gång för länge sedan. Du verkar inte nöjd med de svar du fått, de allra flesta svaren går i en tydlig riktning som du verkar vilja ha stöd för att gå emot...? En del av de som tycker/(tyckte) metoden var bra kan aldrig mer fälla ett träd... och dom är dom enda som (av sin erfarenhet) kan ge dig ett korrekt svar, -Så Lyssna noga..
:geek:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Fälla på fastfällt träd

stihl91  
#262920 Jag försöker provocera lite för att skapa diskussion ja. Jag inser riskerna som kan uppstå med kanande stammar och risken med att förvärra ett litet problem, jobbigare upparbetning med kronor som ligger på varandra. Men ibland i vissa situationer med lagom stora träd tycker jag det kan vara en smidig lösning. Är inte precis riskfritt att rulla eller lumpa heller.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fälla på fastfällt träd

Homo abies  
#262926 Inget är riskfritt, helt rätt! Men du kan inte jämföra en rullning eller lumpning (förutsatt att man väljer rätt metod, rätt utförd) med en påfällning! Nä se till attgå en utbildning så kommer du att få så mycket bättre verktyg och du slipper hålla på o träta med en massa envetna gubbar på forumet.. :geek: :grin: 8)

Användarvisningsbild

Re: Fälla på fastfällt träd

mghg  
#262927
stihl91 skrev:Jag försöker provocera lite för att skapa diskussion ja. Jag inser riskerna som kan uppstå med kanande stammar och risken med att förvärra ett litet problem, jobbigare upparbetning med kronor som ligger på varandra. Men ibland i vissa situationer med lagom stora träd tycker jag det kan vara en smidig lösning. Är inte precis riskfritt att rulla eller lumpa heller.

Ingen del av skogsarbetet är riskfritt, därför skall man ha kunskap om risker och välja de metoder som innebär minst risk.

Det allra bästa är att undvika fastfällningar genom att sikta noggrant och få trädet att ramla i rätt riktning. Skulle trädet ändå fastna (vilket kan vara lätt hänt när träden står tätt och bara har grenar i toppen) är det bästa om man kan vrida ner trädet med vändband och slana (alternativt brytjärn med krok, men då kan man inte få lika lång hävarm som med slana).

Vridning är den mest smidiga lösningen vid fastfällning. Men om det inte går att vrida ned trädet (t.ex. p.g.a. att det lutar för mycket) så får man ta till "trappa ned", "kana på slana", lumpning eller vinsch. Riskerna ökar för varje steg i det jag beskriver, men att fälla på fastfällt träd eller försöka fälla det träd som det första hänger på är förenat med livsfara.

Det kan vara underhållande med provokationer som skapar diskussion, men sådana provokationer innefattar inte påståenden om att en livsfarlig metod skulle vara en smidig lösning.

Avatar Fallback

Re: Fälla på fastfällt träd

stihl91  
#262930 Vad som uppfattas som underhållande är ju en väldigt subjektiv sak, det som jag finner leendeframkallande kan säkert väcka ilska hos andra personer. Inte illa menat med just det tycker jag också är kul. :P
Jag har sedan jag kunde gå varit lite av en risktagare inget jag är stolt över eller skryter med men det är sån jag är. Säger nån åt mig att nått kan vara farligt eller är förbjudet kan jag inte hjälpa att jag får ett litet sug att testa just det.
Jag är inte helt riskomedveten och förstår väldigt bra vad som kan hända och skulle inte påstå att jag är oförutseende. Bara en gnutta våghalsig.

Här är en film som visar vad jag tycker är rent idiotiskt och aldrig skulle utsätta mig själv för.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=RrXQx3DDdKg&feature=share[/youtube]

   TS
Avatar Fallback

Re: Fälla på fastfällt träd

zeetorg  
#262952 Det där var ju tusen gånger hemskare än vilken skräckfilm som helst.
Det värsta var väl att dom verkade tycka att det var häftigt.

Man undrar ju vad dom hade rökt på innan dom gick ut i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Fälla på fastfällt träd

JensSkoog  
#262958 Han där kunne snabbt blivit statistik! Idiot!

Avatar Fallback

Re: Fälla på fastfällt träd

tallen100  
#262961
JensSkoog skrev:Han där kunne snabbt blivit statistik! Idiot!

Ja verkligen! Men han körde Stihl iaf :wink:

Användarvisningsbild

Re: Fälla på fastfällt träd

JensSkoog  
#262965 Det är vad vi kallar "formildende omstendighet" på norska! :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Fälla på fastfällt träd

tallen100  
#262967 :lol: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Fälla på fastfällt träd

stihl91  
#262983 Nu hade han änglavakt men utan så hade han nog dött tre gånger på 2 minuter. Han hade iaf skyddsglasögon!

   TS
Avatar Fallback

Re: Fälla på fastfällt träd

alias  
#262990
tallen100 skrev:
JensSkoog skrev:Han där kunne snabbt blivit statistik! Idiot!

Ja verkligen! Men han körde Stihl iaf :wink:


JensSkoog skrev:Det är vad vi kallar "formildende omstendighet" på norska! :mrgreen:


Och på Husqvarna kallar de det ett statistiskt samband! :lol:

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Fälla på fastfällt träd

r93  
#262995 Ha ha ha, jänkare! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Fälla på fastfällt träd

palbin  
#265106 På tal om liknande - hur är det att använda ett schysst lutande träd för att mha
lämpligt dimesionerat rep dra omkull ett mera tveksamt (ev lite "bakåt") lutande
träd dessförinnan "ställt på ben/fötter" ... :) ?

Det borde ju funka ... men jag har aldrig vågat pröva det ... man bör väl testa "i
buschen" några gånger först innan man prövar där det verkligen behövas ... .

Användarvisningsbild

Re: Fälla på fastfällt träd

anersimyra  
#265118
palbin skrev:På tal om liknande - hur är det att använda ett schysst lutande träd för att mha
lämpligt dimesionerat rep dra omkull ett mera tveksamt (ev lite "bakåt") lutande
träd dessförinnan "ställt på ben/fötter" ... :) ?

Det borde ju funka ... men jag har aldrig vågat pröva det ... man bör väl testa "i
buschen" några gånger först innan man prövar där det verkligen behövas ... .
Det går nog inget vidare, det räcker med en fisklina i kronan för att trädet ska bli omöjligt att fälla. Fäster man långt ner på stammen blir ju vridet högt, men draglängden inget vidare.. :geek: :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).