Trädfällning (arborist)

Vinschutrustning för trädfällning

83 inlägg 89957 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vinschutrustning för trädfällning

anersimyra  
#252816 Det där är ju handgrejer Hysky, det minns vi ju hur det fungerade :mrgreen: :wink: Jo, Husqvarnatramp sa man förr i tiden när någon som gick på en stege fick "Nervösdarr" i benen, det är en benrörelse som liknar den när man syr med en trampsymaskin.. :lol: :lol:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vinschutrustning för trädfällning

hans_j  
#252824 Hej!
Vill bara tipsa om bra spakblock hos Active Life i Åsarp.
Militärt överskott som har mycket "bra och ha saker".
Spakblocket jag har är där ifrån och drar ca 1600 kg, stort och tungt men träna åker me... :grin:
Har ni tips om bra leverantörer/ utrustning så dela gärna med er.

Mvh Hans

Användarvisningsbild

Re: Vinschutrustning för trädfällning

mghg  
#262928 Den här utrustningen blev det:
DSC_0997.jpg

Polyquicklina 10 mm, 2 st. förankringsband 4 ton och spakdragblock "Powerpuller" 15000 daN från Skogma. Kasttyngd, kastlina, kastlinepåse, brytblock ISC RP063 50 kN och stålkarbinhake ISC KH219 70 kN från Forest-Life.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinschutrustning för trädfällning

Homo abies  
#262935 Grattis!! nu kan du skaffa ett par 8mm prusik slingor och ett par karbiner och block till sen blir du oslagbar! Knopar... om du som jag inte varit på sjön eller scoutat, -kolla www.animatedknots.com kategori: "boating": Bowline anv. höga dragkrafter. Pile hitch anv. skarva kastlina-draglina. "scouting": Timber hitch anv. förankra stam och koppla stock (obs min 5 varv) "climbing": Alpine butterfly anv. skapa ögla mitt på lina, går att lossa efter belastning. Klemheist och Prusic knot anv. fästa (klenare) lina (slinga) på draglina t.ex fästa block e. karbin för steglöst omtag/inkortning. "basics": Sheet bend anv. snabb lättskarv. :geek: 8)

Användarvisningsbild

Re: Vinschutrustning för trädfällning

mghg  
#262941
Homo abies skrev:Grattis!! nu kan du skaffa ett par 8mm prusik slingor och ett par karbiner och block till sen blir du oslagbar! Knopar... om du som jag inte varit på sjön eller scoutat, -kolla http://www.animatedknots.com kategori: "boating": Bowline anv. höga dragkrafter. Pile hitch anv. skarva kastlina-draglina. "scouting": Timber hitch anv. förankra stam och koppla stock (obs min 5 varv) "climbing": Alpine butterfly anv. skapa ögla mitt på lina, går att lossa efter belastning. Klemheist och Prusic knot anv. fästa (klenare) lina (slinga) på draglina t.ex fästa block e. karbin för steglöst omtag/inkortning. "basics": Sheet bend anv. snabb lättskarv. :geek: 8)

Tack! Bra länk till Animated Knots. Pålstek, dubbel pålstek, skotstek och timmerstek är sådant som jag kan och som ingår i C-kursen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinschutrustning för trädfällning

Homo abies  
#262946 Då sparkade jag in en öppen dörr.. ursäkta!

Användarvisningsbild

Re: Vinschutrustning för trädfällning

mghg  
#262947
Homo abies skrev:Då sparkade jag in en öppen dörr.. ursäkta!

Absolut inget att be om ursäkt för. Jag är inte någon expert på knopar och om man inte använder dem ofta så är det lätt att glömma exakt hur man gör, därmed var länken till Animated Knots välkommen.

Att skaffa ännu mer block, karbinhakar och prussik-slingor låter lockande, men jag får börja med att skaffa rutin på att använda de saker jag har. :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinschutrustning för trädfällning

Husqy346  
#263037 Jag har provat spakblock och blev missnöjd till max . trumman där bandet löper i genom blir ju full direkt sedan får man ju ta omtag.
Måste man då dra ca 4m så tar det lång tid att ta om massor med gånger .
Jag ska satsa på denna https://www.elvinsch.se/kataloger/katal ... etail.html

Användarvisningsbild

Re: Vinschutrustning för trädfällning

mghg  
#263054
Husqy346 skrev:Jag har provat spakblock och blev missnöjd till max . trumman där bandet löper i genom blir ju full direkt sedan får man ju ta omtag.
Måste man då dra ca 4m så tar det lång tid att ta om massor med gånger .
Jag ska satsa på denna https://www.elvinsch.se/kataloger/katal ... etail.html

Det beror ju på vilket användningsområde man har tänkt sig. Jag skall använda mitt spakblock för att övervinna svåra baklut och det kommer i de flesta fall räcka med att dra in mindre än en meter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinschutrustning för trädfällning

anersimyra  
#263061
Husqy346 skrev:Jag har provat spakblock och blev missnöjd till max . trumman där bandet löper i genom blir ju full direkt sedan får man ju ta omtag.
Måste man då dra ca 4m så tar det lång tid att ta om massor med gånger .
Jag ska satsa på denna https://www.elvinsch.se/kataloger/katal ... etail.html
Den var det bra pris på :surp:

Avatar Fallback

Re: Vinschutrustning för trädfällning

Husqy346  
#263108 Vist Anersimyra ,jag gillar allt som är humanitära priser. En stunds letande på google så brukar man kunna göra fynd. Nackdelen med Laubjerg är att det tillkommer bra med frakt så 3700:- blir slutpriset ändå! :shock: Men det är det värt för ett block som inte samlar upp vajern på trumma .
Just nu har jag ett lånat Ardenner spel av grannen. De är ju smidiga de med men kostar en rejäl peng att köpa tyvär.

Avatar Fallback

Re: Vinschutrustning för trädfällning

Homo abies  
#263119 2 ardenner till salu, 500:- /st

Användarvisningsbild

Re: Vinschutrustning för trädfällning

anersimyra  
#263125
Husqy346 skrev:Vist Anersimyra ,jag gillar allt som är humanitära priser. En stunds letande på google så brukar man kunna göra fynd. Nackdelen med Laubjerg är att det tillkommer bra med frakt så 3700:- blir slutpriset ändå! :shock: Men det är det värt för ett block som inte samlar upp vajern på trumma .
Just nu har jag ett lånat Ardenner spel av grannen. De är ju smidiga de med men kostar en rejäl peng att köpa tyvär.
3700:- är ändå ett bra pris, hur lång wire ingår i priset ?

Användarvisningsbild

Re: Vinschutrustning för trädfällning

anersimyra  
#263126
anersimyra skrev:
Husqy346 skrev:Vist Anersimyra ,jag gillar allt som är humanitära priser. En stunds letande på google så brukar man kunna göra fynd. Nackdelen med Laubjerg är att det tillkommer bra med frakt så 3700:- blir slutpriset ändå! :shock: Men det är det värt för ett block som inte samlar upp vajern på trumma .
Just nu har jag ett lånat Ardenner spel av grannen. De är ju smidiga de med men kostar en rejäl peng att köpa tyvär.
3700:- är ändå ett bra pris, hur lång wire ingår i priset ?

Aha !! 20 meter. :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Vinschutrustning för trädfällning

Husqy346  
#263205
Homo abies skrev:2 ardenner till salu, 500:- /st

Skrev du rätt nu 500 :- styck jag vill att du lägger upp en bild här . Jag köper en rakt av efter att få se en bild

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).