Motorsåg och handhållet

550 xpx bluddrar vid acc.

12 inlägg 4661 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

550 xpx bluddrar vid acc.

Hartsu  
#262528 Har en hq 550 xpg från 2012 som bluddrar vid gaspådrag. Bytt förgasare två gånger eftersom den till slut bluddrade till och stannade ifall det gick mera än 4 sekunder till nästa gaspådrag.
Inga problem om man så att säga gasar den på stället, men efter 5 min sågning börjar den bluddra vid acc. Gjort alla kända uppdateringar som min återförsäljare känner till.

Hade en ny hyressåg 550 under senaste service också den hade bluddringstenenser o tvekade vid gaspådrag, är detta bekant för någon. Och hur kommer man till rätta med det.

Testade en 560 i lördags o den hade inte motsvarande sympt. trots mig veterligen samma
teknik.
Hartsu.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: 550 xpx bluddrar vid acc.

Jim_the_one  
#262548 Så beter sig min 550 oxå.... en väldigt kort stund första gången man startar den under dagen. efter första kapet av en typ 10cm trissa så går den som attan sen.

Hur länge har du haft den? Har den alltid varit sådär?


Låter lite som att det är värmeproblem? Kanske termostaten till förgasarvärmen? Den borde förvisso sitta på förgasaren och således blivit bytt med förgasaren.

Vill minnas att någon pratade om tankavluftningen på tidiga 550, kollat upp detta?

Användarvisningsbild

Re: 550 xpx bluddrar vid acc.

anersimyra  
#262555 Min kan också tveka vid gaspådrag de första minuterna efter start.

Användarvisningsbild

Re: 550 xpx bluddrar vid acc.

palbin  
#262562 Gör inte många sågar det - tvekar lite alltså - dvs har lite svårt få
snurr på kedjan de först 30 sekunderna eller så ... ?

I manualen för Stihl HT131 (stångsåg) står det att man skall ha ked-
jan slapp vid uppstart för att inte onödigt slita på transmission mm
medan sågen värmer upp för att sedan spänna den när grejen blivit
varm - men vem gör de?

Avatar Fallback

Re: 550 xpx bluddrar vid acc.

Hartsu  
#262586 Jo det är både nytt förgasarvärmeelement o ny förgasare, sattes i förra veckan. Dessutom ska det vara en uppgraderad version av förgasaren, så någon form av problem verkar tillverkaren ha haft. Sågade två tankar i lördags, men problemet med bluddring o tvekan vid gaspådrag fanns hela tiden. Hade som sagts tidigare en 560 på test samma dag, tömde också två tankar med den, men inga problem, den tvekade inte en gång. Har aldrig sågat med en så häftig såg. Skulle genast byta till en sådan, men den känns för tung för den trädgrovlek som finns i min skog. Dessutom öppnades förvärmningsproppen på 550 för att den skulle få varmluft från cyl.
Har en 346a också men den varken tvekar eller bluddrar vi gaspådrag. Kännar någon till om fabriken har någon form av support som vanliga sågägare har möjlighet att kommunicera med.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 550 xpx bluddrar vid acc.

anersimyra  
#262588
palbin skrev:Gör inte många sågar det - tvekar lite alltså - dvs har lite svårt få
snurr på kedjan de först 30 sekunderna eller så ... ?

I manualen för Stihl HT131 (stångsåg) står det att man skall ha ked-
jan slapp vid uppstart för att inte onödigt slita på transmission mm
medan sågen värmer upp för att sedan spänna den när grejen blivit
varm - men vem gör de?
Det är inte " samma " tvekan som med äldre sågar. Det verkar mer vara något " elektroniskt " mankemang, själv tycker jag mest det är ett annorlunda ljud.

Användarvisningsbild

Re: 550 xpx bluddrar vid acc.

palbin  
#262589 OK :) !

Användarvisningsbild

Re: 550 xpx bluddrar vid acc.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#262645 Är du inte nöjd med prestationen i sågen måste du göra det klart för säljaren.

De 550 jag provat har inte tvekat efter uppvärmning.

Avatar Fallback

Re: 550 xpx bluddrar vid acc.

Hartsu  
#262675 Jo jag jobbar på det med återförsäljaren, gillar sågen men vill att den skall fungera ordentligt för det priset. Tankluftningen var en grej som de första 550 hade problem med. Hade att göra med gasen från tanken som var kopplad till förgasaren tidigare och gjorde sågen "rå" vid vissa tillfällen. Kunde t.ex. resultera i varmstartproblem. Nu släpper man ut gasen direkt utan att försöka föra in den till motorn o då är det problemet löst. Har diskuterat mellanpengen med återförsäljaren i dag till en ny såg. De har lovat fortsatt garanti på sågen fast den går ut i vår. D.v.s. om tillverkaren hittar en lösning så repareras den gratis. Hyfsat erbjudande men, tror nog att jag byter såg i alla fall.

   TS
Avatar Fallback

Re: 550 xpx bluddrar vid acc.

Homo abies  
#262698 ms 241 :geek: 8)

Avatar Fallback

Re: 550 xpx bluddrar vid acc.

Jim_the_one  
#262747 MS 241 motsvarar ICKE en 550 snarare 543 och där hade jag nog valt MS 241. MEN jag tycker att vikten skiljer för lite mot en snäppet större såg.

Avatar Fallback

Re: 550 xpx bluddrar vid acc.

Homo abies  
#262924 Nä möjligt att den är i en lägre klass men iaf min gör sitt jobb riktigt bra!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).