Traktorn i skogen

Lär mig om kätting!

22 inlägg 18506 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lär mig om kätting!

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#262669
Mangan skrev:Klass 8 kätting var inte billig! :shock:

Sätter man inte förkortnignskroken fast i ena änden bara? Eller har jag missuppfattat när/hur du använder den?

Kolla på Swedol de brukar kunna ha någon kampanj ibland.
http://handla.swedol.se/shop/showItemList.asp?IT3=422

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Lär mig om kätting!

anersimyra  
#262674 De har faktiskt klass 2 kortlänkad i 6 mm, det blir betydligt billigare, men även sämre. Men skaffa konto på Bedsab, det ger genast 25-30% rabatt. Företagare räknar självklart även av momsen :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Lär mig om kätting!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#262682 Har redan konto på Bedsab! Beställde ett block därifrån om du minns. Nu fattar jag hur du har kroken på schackel, rätt smart faktiskt! :-) Vad har du i ändarna på kedjan då?

Jo, fanns kortlänkad 6mm med brottgräns på 1,4 ton eller så. Låter inte jättebra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lär mig om kätting!

Heba  
#693660 Jag har vinschvajer med vanlig säkerhetskrok (kranmanvagn), och jag vill helst inte plocka bort säkerhetskroken.

Nu ska 6mm snarkätting med nål skaffas. Funkar det då att koppla någon matchande förkortningskrok direkt till säkerhetskroken? Eller blir det tex att gå vägen via vajerns säkerhetskrok -> upphängningsögla -> connexlänk -> förkortningskrok?

Avatar Fallback

Re: Lär mig om kätting!

JoTh  
#693723 Med fördel monteras en glidbygel innanför ordinarie krok på vinschwire.
Fördelen med glidbygelns öga är att kedjan sitter säkrare efter koppling, innan wiren har sträkts upp.
På större stamlunnare fanns det oftast ett större antal glidbyglar för många kedjekoppel,
så det funkar bra med en sådan i ditt fall.
Då blir det ingen lös del som annars lätt försvinner i mossan eller snön.

Tänk även på att det oftast är fördel med krökt nål på lunningskedjan. 😀

Här är ett exempel.
https://skogma.se/pewag-gbg-v-glidbygel-201200001001/

Avatar Fallback

Re: Lär mig om kätting!

Heba  
#693729 Jösses så enkelt och bra. Den missade jag helt. Tack för tipset!

Avatar Fallback

Re: Lär mig om kätting!

550  
#693838 Håller presslåset på vajern för att dras åt "fel" håll? Borde bli dubbla kraften mot när man drar i säkerhetskroken?

Är den inte glidbygeln lite i vägen när man vinschar med säkerhetskroken och sax?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).