Verkstan

Hyttpansar Valmet 705

67 inlägg 40041 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hyttpansar Valmet 705

valtra mega  
#257557 Har funderat på att byta men har inte blivit av märks bra när oljan är kall att spakarna är styva i rörelserna

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Hyttpansar Valmet 705

johan83  
#257595
valtra mega skrev:Har funderat på att byta men har inte blivit av märks bra när oljan är kall att spakarna är styva i rörelserna


Ja, jag bytte till 3/4 snabbkoppling i traktorn också, men vet inte om det behövs, sämre blir det inte iaf.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hyttpansar Valmet 705

tonwet  
#257949 Finns det någon ritning mall eller måttangivning på plåtarna .Är väldigt intresserad av skydden du har tillverkat. Ser väldigt proffsigt ut Hoppas på svar tonwet

Användarvisningsbild

Re: Hyttpansar Valmet 705

johan83  
#258165
tonwet skrev:Finns det någon ritning mall eller måttangivning på plåtarna .Är väldigt intresserad av skydden du har tillverkat. Ser väldigt proffsigt ut Hoppas på svar tonwet


Har nog skärfiler på delarna i DWG eller DXF format.. järnet som går under tankpluggen är 30mm flatgärn och hålet är bara ur skuret med gassvets.
Går bra att skicka filerna på mail om du är intresserad.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hyttpansar Valmet 705

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261559 Så här fin kan kardanskyddet?? bli av närkontakt med småländsk natur....hm bukplåt behövs visst ännu :roll:

Användarvisningsbild

Re: Hyttpansar Valmet 705

johan83  
#262226
gnisten83 skrev:Så här fin kan kardanskyddet?? bli av närkontakt med småländsk natur....hm bukplåt behövs visst ännu :roll:


hoppsan! så kan det gå när skogen vill jävlas :D

   TS
Avatar Fallback

Re: Hyttpansar Valmet 705

tonwet  
#262679
johan83 skrev:
tonwet skrev:Finns det någon ritning mall eller måttangivning på plåtarna .Är väldigt intresserad av skydden du har tillverkat. Ser väldigt proffsigt ut Hoppas på svar tonwet


Har nog skärfiler på delarna i DWG eller DXF format.. järnet som går under tankpluggen är 30mm flatgärn och hålet är bara ur skuret med gassvets.
Går bra att skicka filerna på mail om du är intresserad.

Kan du skicka i båda formaterna på mail så hade jag varit tacksam.MVHtonwet

Användarvisningsbild

Re: Hyttpansar Valmet 705

johan83  
#262824
tonwet skrev:
johan83 skrev:
tonwet skrev:Finns det någon ritning mall eller måttangivning på plåtarna .Är väldigt intresserad av skydden du har tillverkat. Ser väldigt proffsigt ut Hoppas på svar tonwet


Har nog skärfiler på delarna i DWG eller DXF format.. järnet som går under tankpluggen är 30mm flatgärn och hålet är bara ur skuret med gassvets.
Går bra att skicka filerna på mail om du är intresserad.

Kan du skicka i båda formaterna på mail så hade jag varit tacksam.MVHtonwet


Om du skickar din mailadress i PM till mig så kan jag skicka :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Hyttpansar Valmet 705

John.S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#269070
gnisten83 skrev:Så här fin kan kardanskyddet?? bli av närkontakt med småländsk natur....hm bukplåt behövs visst ännu :roll:


Du är inte ensam, gjorde själv samma grej, fast inte lika illa. Gick att rikta den :smile:

Avatar Fallback

Re: Hyttpansar Valmet 705

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#272732 Gör bukplåt i hardox eller annat slitstål annars får man lätt gnistor mot sten vilket ökar risken för skogseld.

Avatar Fallback

Re: Hyttpansar Valmet 705

Tosca  
#272740 Det blir ju gnistor även av hardox, menar du att de är färre eller kallare än av svartplåt?

Avatar Fallback

Re: Hyttpansar Valmet 705

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#272839 Ja, det vet jag inte av egen erfarenhet, eftersom det är lite svårt att få fram någon kunskap på egen hand.
Hade en tidigare chefskonstruktör från ÖSA anställd hos oss innan han gick i pension (jobbade där jättelänge och mot slutet ansvarade han för att ta fram 280 Mastern). Finnarna ströp ju i Alfta så han blev arbetslös där.
Vi pratade mycket om dyrköpta erfarenheter de gjorde sej på Ösa. Bl a att det inte tänder lika lätt med typ hardox-material.

Gissar att det skrapas av färre "glödheta spånor" från hårt material, eller finns det andra förslag?

Avatar Fallback

Re: Hyttpansar Valmet 705

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#272847 Pågår bukplåtsbygge verkstan med 8mm hardox i botten :)

Användarvisningsbild

Re: Hyttpansar Valmet 705

molnia  
#272927 bilder :mrgreen: bilder?

Avatar Fallback

Re: Hyttpansar Valmet 705

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#272931 Kommer va de lider, var massa vindfällor som stjäl tiden för mej ;)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).