Traktorn i skogen

Lär mig om kätting!

22 inlägg 18388 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lär mig om kätting!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#262506 Jag börjar få lite kläm på det här med vajern, vinschning och lunning. Men vad gäller kedjor, saknas det lite kunnande. De vekar ba att ha, men vad skall man ha för dimension och hur använder man dem?

Exempel, om jag skall vinscha så väger traktorn ibland för lätt. Är kätting ett bra val att fästa traktor/kran i ett stabilt träd, för att få lite "mothåll"? Hur då? Har kört utan mothåll, resonerat som så att bättre traktorn börjar luta och jag slutar dra, än att jag drar sönder något. Vinschen är rätt stark. Block, sax och rundsling har jag kört på 2 tons lyftkapacitet.

Kort sagt: Tips på kätting (längd, tjocklek,kvalitet) och bra att ha tillbehör för traktorn i skogen (eller dra upp en bil).

Hört talas om http://sv.wikipedia.org/wiki/Autotraktor, finns det någon modern motsvarighet?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Lär mig om kätting!

vetinte  
#262509 A
Senast redigerad av vetinte tis 04 mar 2014, 18:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Lär mig om kätting!

Aqualize  
#262540
Mangan skrev:Hört talas om http://sv.wikipedia.org/wiki/Autotraktor, finns det någon modern motsvarighet?

Hade aldrig hört om det. Och wikisidan var rätt dåligt skriven.
Hittade den här auktionen. Observera att det inte blev några bud så du kan ju om du är intresserad skicka en fråga till säljaren och kolla om den är kvar.
http://www.tradera.com/item/343611/1972 ... ngsapparat

Användarvisningsbild

Re: Lär mig om kätting!

totte  
#262547 Jodå autotraktor var vanlig, en enkel konstruktion med två klor som växelvis klättrar på en vanlig kätting. Man kunde utveckla enorm kraft tack vare en stor hävstångsverkan. Fort gick det inte, centimeter för centimeter, men en autotraktor kunde lätt dra upp en 5-tons lastbil ur ett dike om det bara fanns nånstans att ta mothåll.

Ett spaklyftblock eller kättingblock med kvalitet gör väl i stort sett samma tjänst.

Användarvisningsbild

Re: Lär mig om kätting!

anersimyra  
#262553 6 mm kortlänkad kätting är det perfekta valet. Ett par kättingar i olika längder, några avkortningskrokar, och du är " hemma." Tala om att de inte behöver klassningsmärkas då de endast ska användas för drag, det sparar du några kronor på. www.bedsab.se
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Lär mig om kätting!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#262592 Tack Anders (och ni andra), precis vad jag letade efter. Är väl vad som kallas "handelskätting" hos Bedsab?

   TS
Avatar Fallback

Re: Lär mig om kätting!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#262627 Anders menar du en sådan här:
Bild


Eller en sådan här (denna trodde jag kallas förkortningskrok):
Bild

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lär mig om kätting!

vetinte  
#262631 A
Senast redigerad av vetinte tis 04 mar 2014, 18:08, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Lär mig om kätting!

Robertberg  
#262643 När man köper schaklar är en del märkta med iungefär"brottgräns 3000 kg". Alltså vid 3000 kilo går de sönder. Bra att tänka på.

Användarvisningsbild

Re: Lär mig om kätting!

anersimyra  
#262651
Mangan skrev:Tack Anders (och ni andra), precis vad jag letade efter. Är väl vad som kallas "handelskätting" hos Bedsab?

Nej, handelskätting är t.e.x brygg/ bojkätting, de är lång eller halvlånglänkade, de är inte lämpliga till lunningsarbetet. Du ska titta på lyftkätting, skapa konto, du har då automatiskt ca 30% rabatt på priserna. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Lär mig om kätting!

anersimyra  
#262653
Mangan skrev:Anders menar du en sådan här:
Bild


Eller en sådan här (denna trodde jag kallas förkortningskrok):
Bild
Den undre är förkortningskroken, jag monterar dessa i löpande schakel på kättingen, lätt att hitta, och tappas då inte bort. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Lär mig om kätting!

anersimyra  
#262655
obantteg skrev:När man köper schaklar är en del märkta med iungefär"brottgräns 3000 kg". Alltså vid 3000 kilo går de sönder. Bra att tänka på.

Ska kätting och andra komponenter användas vid lyft ska i vart fall kätting märkas med klassningsplåt, brottgränsen tror jag ligger fem till sju gånger över max arbetsbelastning. Oklassade schakel har aldrig någon märkning vad jag vet. :geek: :smile:
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: Lär mig om kätting!

anersimyra  
#262659 Schakel SAL, löpkrok, gripkrok, 6mm klass 8 kätting är vad jag använder, och lyftöglor i lämplig storlek.

Avatar Fallback

Re: Lär mig om kätting!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#262662 Klass 8 kätting var inte billig! :shock:

Sätter man inte förkortnignskroken fast i ena änden bara? Eller har jag missuppfattat när/hur du använder den?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lär mig om kätting!

anersimyra  
#262666
Mangan skrev:Klass 8 kätting var inte billig! :shock:

Sätter man inte förkortnignskroken fast i ena änden bara? Eller har jag missuppfattat när/hur du använder den?

Grip/ förkortningskroken kan man ha lös, eller montera i öglan i kättingänden. Jag har mina i ett schakel som löper utmed kättingen. Har du gripkroken fast monterad i kättingänden får du en ögla vid avkortning, den öglan fastnar gärna i stubbar och sten. Med mitt montage blir bara en rak ände släpande utefter backen. :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).