Uppvärmning

Bygga nytt hus

121 inlägg 63753 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bygga nytt hus

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#262443 Har en tanke på att bygga ett nytt hus,har nämnt för de man dryftat det för att jag funderar på vedeldning,får svar att lägg pengarna på isolering eller att jag helt enkelt inte ska satsa på vedeldning.
Är 47 och har egen ved så jag förstår inte riktigt problemet,den ene säger att värmepumpar av olika slag märks nästan inte på förbrukning,tror inte jag på.
Finns även en livslängd m.m på pumpar.
Det ska ju in vattenburet ändå.



   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga nytt hus

frågande och vetande  
#262449 Elda med ved om du vill, förstår inte heller problemet? Men eftersom du bygger nytt, kan du slänga en tanke på hur du kan förenkla hanteringen så mycket som möjligt. Har du tänkt installera systemet själv går det att komma undan med en billigare peng med tanke på allt material som går att köpa mycket billigare än vad vvs:are säljer det för. Hur har du tänkt ditt system ska se ut?

Avatar Fallback

Re: Bygga nytt hus

Rolfnilsson400  
#262455 Börja med mycket isolering.
Sedan ska du ha ett vattenburet värmesystem dimensionerat för låga temperaturer.
Då kan du ha vilken värmekälla som du vill i framtiden.
Vedpanna kombinerad med solfångare är sedan ett bekvämt alternativ, då behöver du bara elda halva året

Användarvisningsbild

Re: Bygga nytt hus

Skogstomte  
#262459 Om du vill elda med ved eller inte kan bara du själv svara på. Vi installerade jordvärme på gården 2009 för pannan sjöng på sista versen och även eldaren började krokna. Vi ser det som en av våra bästa investeringar. Det blir inte dyrare och man kan åka bort och ändå är det varmt när man kommer hem. Runt 100´000kr och en hel del eget arbete. Veden som den gamla pannan behövde kan vi sälja och få ihop till strömmen (c:a 7000kWh/år) på 168kvm.

Som du vet så tar panna, tankar, murstock och framförallt veden en hel del plats om det ska vara lättjobbat. Sen tillkommer sotare såklart.

Vad du än väljer, se till att få värmesystemet dimensionerat för lågtemperatur, antingen så håller ackumulatortankarna värmen längre, eller så har du ett system som passar värmepump. Golvvärme är verklig lågtemperatur och det skulle jag välja om jag byggde nytt. (lägger in det i min egna kåk som jag renoverar för tillfället).

Avatar Fallback

Re: Bygga nytt hus

haggloader  
#262465 Tänk på riktigt bra ventilation!

Jag skulle också installera en frånluftsvärmepump i huset! Det känns miljövänligt att sänka ner ventilationsfrånluften rejält.

Användarvisningsbild

Re: Bygga nytt hus

Camwood  
#262503
Rolfnilsson400 skrev:Börja med mycket isolering.
Sedan ska du ha ett vattenburet värmesystem dimensionerat för låga temperaturer.
Då kan du ha vilken värmekälla som du vill i framtiden.
Vedpanna kombinerad med solfångare är sedan ett bekvämt alternativ, då behöver du bara elda halva året

Det är inte okompliserat att isolera kraftigt! Det kräver att man behärskar byggnadskonsten till max annars kan det gå riktigt illa på en nybyggd kåk. Kanske bara efter några år.

Användarvisningsbild

Re: Bygga nytt hus

loppan  
#262510 Som tidigare talare nämnt så hör värmepump i hop med gjuten platta och golvvärme medan ett vedvärmt system kan byggas med vanliga radiatorer.
Jag vill nästan påstå att det behövs en betongplatta som acumulator till värmepumpen och minst 500 liter vatten i acctank (s.k systemförstorare) på ett lågtemperatursystem.

En platta med allt ingjutet är betydligt dyrare än mer traditionellt byggande med ett bjälklag med blindbotten.
Vad gäller isolering så räcker det väl med 20 cm i vägg och 30 i tak om man väljer ved,bara det går att få igenom med den lokala byggnormen.
Jag menar att det går att bygga ett optimalt vedvärmt hus billigare än ett optimalt berg/jordvärme hus.
Dock så är en vedanläggning dyrare i sig än värmepump.
Om du väljer ved så bör du ha minst 2500 liter vatten i tankarna,har själv 1500 och det är för lite.

En ugefärlig tummregel i energikostnad är om du har en årsförbrukning på 25000 kwh per år så kostar värmepumpen inkl varmvatten ca 7-9000 kr per år i el jämfört med vedeldning för både varmvatten och el här i västragötaland.
Senast redigerad av loppan sön 02 feb 2014, 18:47, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Bygga nytt hus

Perjos  
#262513
Camwood skrev:Det är inte okompliserat att isolera kraftigt! Det kräver att man behärskar byggnadskonsten till max annars kan det gå riktigt illa på en nybyggd kåk. Kanske bara efter några år.


? Bygger man nytt kollar man väl upp hur man ska bygga för att få det så välisolerat som möjligt?

Skulle jag bygga nytt skulle det bli frånluftsvärmepump och golvvärme. Sen kan man ju alltid satsa på en riktigt fin kamin i vardagsrummet.

Men det är ju mina val. Vill du elda med ved är det ju bara att köra på. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Bygga nytt hus

loppan  
#262515 Frånlufts värmepump vill jag påstå är riktig skit som kräver ett ganska avancerat ventilationssystem som måste gå året om.
Särskilt billigt går dom inte heller.
Verkningsgraden är tveksam förutom i allra södraste sverige,funkar nog bättre i södra europa.
Det funkar inte alls om man vill stänga av systemet varma sommardagar utan måste gå jämt.

Avatar Fallback

Re: Bygga nytt hus

Brickan  
#262517
loppan skrev:Som tidigare talare nämnt så hör värmepump i hop med gjuten platta och golvvärme medan ett vedvärmt system kan byggas med vanliga radiatorer.
Byggde 82 hus med varmgrund och ytjordvärme. Dvs oisolerat bjälklag över en krypgrund som isolerats mot kalla ytor. Den håller nära rumstemperatur av värmen från huset ovanför. Mycket enkel konstruktion. Värmen distribuerades med radiatorer. Nu inne på andra pumpen, men resten original. Det fungerar utmärkt än.

Avatar Fallback

Re: Bygga nytt hus

Perjos  
#262522 Kommer inte ihåg exakt hur mycket el vi gjorde av med när vi hade frånluftsvärmepump, men jag tror inte det var över 10000kWh / år. Det var på 104 kvm byggt nån gång i början på -90 i norra Dalarna.

Frånluftsvärmepumpen jobbar ju hela tiden med varm luft, så verkningsgraden borde ju inte skilja alltför mycket om den finns i Umeå eller Lund.

Ett modernt ventilationssystem ska väl alltid vara igång och inte stå sill ens på sommaren. Bygger man nytt löser man antagligen inte ventilationen genom självdrag i skorstenen heller.

Avatar Fallback

Re: Bygga nytt hus

haggloader  
#262596 Det är på sommaren som det är riktigt billigt och bra med frånluftvärmepump. Man får ju nästan varmvattnet gratis.
På vintern kan det nog gå att få hyffsad ventilation av värmen från elementen som stiger, men jag skulle ALLTID ha ventilationen på året runt med frånluftvärmepump.

Användarvisningsbild

Re: Bygga nytt hus

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#262615 Rent ekonomiskt undrar jag verkligen om ved kan vara försvarbart jämfört med t.ex. värmepump idag. Åtminstone om man ska ha timpeng på egen ved.

Med bergvärme finns ju också möjligheten till bergskyla till en billig driftpeng. Inte fel att ha 20 grader inomhus under sommaren när solen gassar på :grin:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Bygga nytt hus

Rolfnilsson400  
#262622 svårt att komma undan en liten frånluftsvärmepump som gög det mesta av varmvattnet, detta beror på byggregler.
Innan du börjar spekulera om uppvärmningssystem, ta reda på hur mycket energi som huset beräknas förbruka.
Storlek på acctankar och storlek på panna beror på det. Blir ditt värmebehov bara 2-3 kW ska det ju inte vara någon stor anläggning, Då är det kanske bara en vattenansluten braskamin som du behöver.

Avatar Fallback

Re: Bygga nytt hus

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#262629 Får tacka för alla svar,det är det att varför ska man förbruka el som inte behöver förbrukas och därmed produceras.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).