Motorsåg och handhållet

Husqvarna 55 flera versioner?

22 inlägg 16608 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 55 flera versioner?

axwell  
#261339 Har en Husq 55, troligen från slutet av 1900-talet.
Ser på en eng. språkig sida att den kom 2010 och har vevhuset i magnesium.

Tycker att alla data är lika som för min gamla, har även den magnesiumhus?

Skulle den i så fall tåla en liten justering av utblåset för att orka med ett längre svärd än 13" i samband med rotvältskapningar?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 flera versioner?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261361 55 var i stort sett samma, lite skillnader i förgasare, luftfilter, ljuddämpare o andra detaljer.

15" klarar dom fint med vassa grejer. De äldre med ljuddämpare med riktigt utblås var det mer krut i, tycker jag.
Ser man till att de är justerade rätt och har vasst går de länge.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 flera versioner?

totte  
#261390 55:an är en tålig gammal slitvarg, riktigt bra såg för kapning. Om den är i gott skick skall den, som Mange säger, utan tvekan dra ett 15", även utan moddning. Den har "farmaregenskaper", dvs inte så fruktansvärt rapp, men bra bottendrag. Med välfilat och vettig körteknik klarar den nog även ett 18" utan problem.

Är en sån såg som man vågar stå med på vedbacken i timvis och köra hårt.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55 flera versioner?

axwell  
#261442
totte skrev:55:an är en tålig gammal slitvarg, riktigt bra såg för kapning. Om den är i gott skick skall den, som Mange säger, utan tvekan dra ett 15", även utan moddning. Den har "farmaregenskaper", dvs inte så fruktansvärt rapp, men bra bottendrag. Med välfilat och vettig körteknik klarar den nog även ett 18" utan problem.

Är en sån såg som man vågar stå med på vedbacken i timvis och köra hårt.


Tack för uppmuntrade ord från er båda.

Har den gamla lågbudget-modellen verkligen vevhus i magnesium?

Tänkte köra med samma svärd som när den gick som klyvsåg, 16" eller 18"(?), får söka i hyllorna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55 flera versioner?

SawTroll  
#261512 Ja, den har (og har alltid hatt) veivhus i magnesium, og for øvrig er jeg enig med Mange og Totte.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55 flera versioner?

axwell  
#261519
SawTroll skrev:Inlägg av SawTroll » 10 minuter sedan.
Ja, den har (og har alltid hatt) veivhus i magnesium, og for øvrig er jeg enig med Mange og Totte.

Det låter gott.

Sökte i hyllorna och hittade 55:n, men var är det längre svärdet, jodå det satt redan på plats, ett 18" .325, 1,3 mm.

Slipat om till ca. 20 grader med 5,5 stift.

Ville inte starta, krävde rengöring av det svartsotiga tändstiftet, färskare mackbensin än den ev. 10/15-åriga och en sup.

Justerat förgasaren till mer normala värden, testat i stock med lyckat resultat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55 flera versioner?

Traktorkalle  
#261533 En riktig favoritsåg, och den första såg jag köpte ny 2001, men den är tillverkad 1998.

Har gått mycket och hårt o aldrig svikit...

Nu ska jag prova att köra den med Stihl 63PS (tror jag den heter).

Har även kört en del med 18" .325 1,5. Går fint bara man håller vasst (såklart)

Mvh

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 flera versioner?

totte  
#261584 Jo, den kanske var lågbudget, men otroligt prisvärd för den som främst ville ha en väldigt allround såg. Rejält duglig till det mesta, inte bäst på någonting men en väldigt lyckad kompromiss. Och nästan outslitlig, Husqvarna-kvalitet av gammalt gott märke. En kung bland farmarsågar.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55 flera versioner?

axwell  
#261589
Traktorkalle skrev:Inlägg av Traktorkalle » Idag, 19:21
En riktig favoritsåg, och den första såg jag köpte ny 2001, men den är tillverkad 1998.

Har gått mycket och hårt o aldrig svikit...

Nu ska jag prova att köra den med Stihl 63PS (tror jag den heter).

Har även kört en del med 18" .325 1,5. Går fint bara man håller vasst (såklart)


Ser att du har två st 55:or och lika många Jons 451e.
Äger också 2 st 55:or men den med 13" svärd är utlånad på obestämd tid...................

Jonsered 451e hur är den mot Husq 55, tung och svårt med reservdelar tycker en granne som har flera 451:or.

Min 55:a är inte så gammal som jag först trodde, köpt i Juni 1998, 3990 kr inkl.

Svårt att hålla vasst hela tiden efter rotkap i stormskog, speciellt om vältan gått upp mer än 90 grader, osynlig jord. Med 5,5 stift/filning håller det lite längre.

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55 flera versioner?

axwell  
#261594
totte skrev:Jo, den kanske var lågbudget, men otroligt prisvärd för den som främst ville ha en väldigt allround såg. Rejält duglig till det mesta, inte bäst på någonting men en väldigt lyckad kompromiss. Och nästan outslitlig, Husqvarna-kvalitet av gammalt gott märke. En kung bland farmarsågar.


Fan tro´t och ingen onödigt överdriven elektronik.

Ett maskerat dovt ljud jämfört med den rappa Tanakan på 43 cc och 2,1 kW.
Så dovt att jag nog får kolla om ljudämparen börjar gegga igen efter all extra fet inställning vid klyvsågningen som den övervägande jobbat med.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 55 flera versioner?

totte  
#261596 451:an är något tyngre, det är ju en 70-talskonstruktion, men inte värre än runt 6 kg. Mycket bra såg för sin tid, men när dom är så gamla så är ju det med reservdelar alltid ett problem. Många gånger är enda möjligheten att hitta begangnade delar. Så det stämmer nog bra som grannen säger om det.

Sett i dagens perspektiv så är nog 55:an att föredra som brukssåg, även om 451 var en proffssåg, men sådär 20 år äldre gör skillnad.

Har själv kört 451 en hel del och då 77 - 79 tyckte man den var en lätt, vass såg och otroligt hållbar.

Du filar till lite trubbigare eggvinkel än normalt då, för bättre hållbarhet om än inte lika vasst initialt.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55 flera versioner?

SawTroll  
#261954
axwell skrev: ....
Slipat om till ca. 20 grader med 5,5 stift.

.... .


:???: Det høres ikke bra ut - hvorfor ble det gjort?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55 flera versioner?

SawTroll  
#261956
totte skrev:Jo, den kanske var lågbudget, men otroligt prisvärd för den som främst ville ha en väldigt allround såg. Rejält duglig till det mesta, inte bäst på någonting men en väldigt lyckad kompromiss. Och nästan outslitlig, Husqvarna-kvalitet av gammalt gott märke. En kung bland farmarsågar.


Så veldig lavbudsjett var den vel egentlig ikke, men selvsagt billigere enn xp sager...

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55 flera versioner?

Brumsten  
#261967 Hej, 55:an tillverkas än idag i Husqvarnas fabrik i Brasilien, en såg som kommer att leva några år till på marknader där inte
miljötänkandet är prio ett.
Kanske tll och med många år.
Motorstorleken klarar troligen 99% av allt sågarbete worldwide.
Tänkvärt?.
Ha de.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 55 flera versioner?

axwell  
#262030
SawTroll skrev:Inlägg av SawTroll » Idag, 19:39

axwell skrev: ....
Slipat om till ca. 20 grader med 5,5 stift.

.... .



:???: Det høres ikke bra ut - hvorfor ble det gjort?


Därför att denna klyvkedja, Husqvarna S30, tidigare slipades i 5 till 10 grader.

5,5 mm för att få en trubbigare stötvinkel och klara sand och jord från rotvältor lite bättre.

Svärdet på 18" med denna kedja i Husqvarna 55 klarade sina uppgifter med bravur.
Alla upphittade vindfällen är nu upparbetade, 55:n löste de svåraste uppgifterna.

Nu återstår bara utkörning efter val av uppköpare :mrgreen:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).