Ny Teknik och Elektronik

Flygande drönare, flygfoto & inventering

139 inlägg 105033 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Flygande drönare, flygfoto & inventering

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261648 Då undrar jag hur mycket det kostade, och om du hade någon stor användning för bilderna jämfört med de 0,5m/pixel man kan hitta gratis?

Vore kul om man tex kunde räkna plantor/träd per ha med bra konfidens. Samt övre höjd då, om man får stereobilder.

Avatar Fallback

Re: Flygande drönare, flygfoto & inventering

IT-SKOGVAKTARN  
#261651 Det går ju att flyga på så många olika sätt, men om man ska ha för inventering så tycker jag 350 meters höjd funkar bra. Fördelen är ju att bilderna är färska istället för att köpa bilder som är 3 år gamla. Du kan ju använda Meshlab om du vill ha 3 d bilder, men då blir ju flygningen dyrare.

Användarvisningsbild

Re: Flygande drönare, flygfoto & inventering

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261819 Har för mig att jag läst någonstans att man inte får flyga civila drönare på högre höjd än 120 meter i Sverige.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Flygande drönare, flygfoto & inventering

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261856 Det hänger ihop med klassning.
Vi har ett smartplane på jobbet och med flygcert så får man flyga högre än så. Trimbles plan däri mot är tyngre och kraftigare och har begränsningar i höjd.
Hur det förhåller sig med helikoptrar som flygs utan flygcert vet jag inte.
Sedan kan det spela roll om du befinner dig inom flygrestriktionsområde, när vi flyger på sådana områden så krävs samråd med flygledningen.

Avatar Fallback

Re: Flygande drönare, flygfoto & inventering

kungsis  
#261946 Här finns lite att läsa innan man satsar för mycket tid och pengar http://www.transportstyrelsen.se/sv/Luf ... artyg-UAS/

M.v.h
Kungsis

Avatar Fallback

Re: Flygande drönare, flygfoto & inventering

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261987
kungsis skrev:Här finns lite att läsa innan man satsar för mycket tid och pengar http://www.transportstyrelsen.se/sv/Luf ... artyg-UAS/

M.v.h
Kungsis


Just det, vårat plan tillhör klass 1A och saknar begränsningshöjd medans klass 1B har en begränsning på 120m.

Användarvisningsbild

Re: Flygande drönare, flygfoto & inventering

öHman  
#262075 Hej! tack för allas inlägg om lagkrav och er kunskap. Intressant och lärorika läsning! Jag tror dock inte att man ska överdriva implementering en av dessa lagar så att folk blir skrämda att använda ny teknik för att underlätta att ge en översiktlig bild av sin skog. Jag tror på användandet av ex. billigare drönar (vilka är lätta och lågt klassade) som sälj som "leksaker" och som många personer redan har, filmar och lägger upp bilder från på ex. youtube i, sök på ar Drone 2.0 och 1.0 så ser ni hur många filmer det finns upplagda från Sverige. Om man dessutom kanske inte sprider sina filmer och dessutom flyger på sin egen mark så tänker jag att detta inte borde vara något problem. Men detta är ju bara min personliga åsikt. jag tycker det skulle varia intressant att se om det finns några domar rörande användandet av drönare eller så i Sverige, någon som vet?

Är det någon som har flugit in sin fastighet med någon professionell drönare (typ köpt en tjänst av UAV företag) ? är resultat bra?

   TS
Avatar Fallback

Re: Flygande drönare, flygfoto & inventering

kungsis  
#262116 Jag menade inte att man skulle dra sig för att skaffa eller djävlas med någon. Bara la in länken då jag tycker att det är bra att ha lite kundskap i bakhuvudet. Så man inte gör någon tabbe och får problem.
Jag har förövrigt använt ett proffsföretags flygbilder( från modellflygplan) och att använda dem till att inventera t.ex plantor var inte möjligt. Iof var det ett stort område som flögs och därför blev kanske inte inpassningen den bästa kvaliten. Samtidigt handlar det väl om hur mycket du är beredd att betala. Samtidigt är det ju himla viktigt att välja tidpunkt. På våren innan lövsprickningen men med grönt gräs är väl bäst om man har mycket ytor man vill ha koll på. Om man gör det innan gräset grönskat kanske det iof funkat skapligt att inventera plantor.
Har aldrig använt de programmen som nämnts i denna tråden, så jag har dålig koll på hur de jobbar med att passa ihop bilderna.
Törs inte lägga ut exempel, då det ju egentligen inte är mitt material.

M.v.h
Kungsis

Användarvisningsbild

Re: Flygande drönare, flygfoto & inventering

öHman  
#262648 flög lite på Ivar avverkning i helgen hyfsad bild på ena men på den andra så var det för mörkt och dimma.

ger en bild av vad drone 2.0 är kapabel till utan några speciellt begåvad pilot (nybörjare)






   TS
Avatar Fallback

Re: Flygande drönare, flygfoto & inventering

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#262661 Kul att se, lägg gärna upp mer.

Användarvisningsbild

Re: Flygande drönare, flygfoto & inventering

totte  
#262770 Ser onekligen riktigt roligt ut, håller med Mangan, vi vill se mer!

Avatar Fallback

Re: Flygande drönare, flygfoto & inventering

Braxsele  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#262800 Efter Hilde flög jag över ett litet område av min fastighet, så här blev det. Mycket andvändbart för framtiden och mot försäkringsbolag

http://youtu.be/eaz81e6MGkM

Användarvisningsbild

Re: Flygande drönare, flygfoto & inventering

totte  
#262897 Mycket fin film, känner igen trakten när jag ser det.

Avatar Fallback

Re: Flygande drönare, flygfoto & inventering

kungsis  
#263015
Braxsele skrev:Efter Hilde flög jag över ett litet område av min fastighet, så här blev det. Mycket andvändbart för framtiden och mot försäkringsbolag

http://youtu.be/eaz81e6MGkM


Kan du även ta stillbilder? Om så är fallet är jag nyfiken på hur du styr när.

M.v.h
Kungsis

Avatar Fallback

Re: Flygande drönare, flygfoto & inventering

Brickan  
#263047
Braxsele skrev:Efter Hilde flög jag över ett litet område av min fastighet, så här blev det. Mycket andvändbart för framtiden och mot försäkringsbolag
Vad var det för apparat? länk?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).