Traktorn i skogen

För liten hyudraulpump på traktorn

32 inlägg 15771 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: För liten hyudraulpump på traktorn

rikard_e  
#259509 Okej, Vet inte hur det kommer bli.
Har själv en Patu 525, jag köpte en 25cc-pump hos weimers med växellåda som sitter på kraftuttaget. Kör på hydraulolja 46, och den går lagom fort på tomgång, så i gallringar får man vara lite försiktigare

Men din pump sitter på motorns transmission, sen vet jag inte hur många ventiler som stryper på vägen.

Får hoppas det blir bra för dig!

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: För liten hyudraulpump på traktorn

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259520
gråtand skrev:.....i Jönköping ska man inte handla......


Detta innebär att du bor i närheten av mig d.v.s. Jönköpingsområdet?

Avatar Fallback

Re: För liten hyudraulpump på traktorn

gråtand  
#259522 Nej, 30 mil nordväst, men det var där jag jag hittade en större grossist av. Bl. Patu..
otroligt nonchalanta..

   TS
Avatar Fallback

Re: För liten hyudraulpump på traktorn

rikard_e  
#259598
gråtand skrev:Nej, 30 mil nordväst, men det var där jag jag hittade en större grossist av. Bl. Patu..
otroligt nonchalanta..


Då kan jag rekomendera Gunnars maskiner i Åsarp, trevliga och hjälpsamma, återförsäljare av patu/kesla

Avatar Fallback

Re: För liten hyudraulpump på traktorn

gråtand  
#259646 Tackar, det ska jag lägga på minne.
Återkommer med resultat efter pumpbyte, så får vi se,
ska bli spännande.

   TS
Avatar Fallback

Re: För liten hyudraulpump på traktorn

gråtand  
#261638 Nu har jag bytt pump och testat.
Allt fungerar nästan för bra :)
Snöbladet svänger mycket snabbare runt, och timmerkranen går nu nästan för fort.
Så nästa projekt blir till att strypa oljan på rätt ställe, så att det inte blir så ryckigt, eller köra mer, så att man får in rätta snitsen.

Pumpen från Weimer, passa rakt på, 8 skruv, hur enkelt som helst.
den nya är på 25cc istället för min gamla som var på 14cc, ingen stor pump, men fullt tillräckligt för mig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: För liten hyudraulpump på traktorn

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261758 Lät ju riktigt behändigt att bara byta pump sådär.

Avatar Fallback

Re: För liten hyudraulpump på traktorn

gråtand  
#261761 Ja. Helt otroligt.
det svåraste var att slipa av 4 skruv då den nya var lite "tunnare" i infästningen.
Dom gångerna det är så enkelt är lätträknade.

   TS
Avatar Fallback

Re: För liten hyudraulpump på traktorn

ulfgustav  
#261764 Vi får hoppas att det fortsätter att fungera. Det är faktiskt stor risk med att byta till så mycket större pump, kanske speciellt på en traktor där allt är slimmat, tanken är sannolikt ogynsamt placerad (sughöjd) dessutom alltför liten och med trång sugledning.
Har du otur så kommer inte pumpen att bli särskilt långlivad på grund av vad jag nämnt ovan

Avatar Fallback

Re: För liten hyudraulpump på traktorn

foton  
#261787 Sa pessimisten " ulfgustav " !

Användarvisningsbild

Re: För liten hyudraulpump på traktorn

JensSkoog  
#261794
gråtand skrev:Nu har jag bytt pump och testat.
Allt fungerar nästan för bra :)
Snöbladet svänger mycket snabbare runt, och timmerkranen går nu nästan för fort.
Så nästa projekt blir till att strypa oljan på rätt ställe, så att det inte blir så ryckigt, eller köra mer, så att man får in rätta snitsen.

Pumpen från Weimer, passa rakt på, 8 skruv, hur enkelt som helst.
den nya är på 25cc istället för min gamla som var på 14cc, ingen stor pump, men fullt tillräckligt för mig.

Det ska inte vara så enkelt :mrgreen: Viktigt at du får strypt lite annars kan det snabbt gå som ulfgustav säger.

Avatar Fallback

Re: För liten hyudraulpump på traktorn

ulfgustav  
#261831 Hej
Foton

Man behöver inte vara pessimist för att förstå att det är en vanskligt byte, det räcker med att vara realist, dessutom har jag mer än 25 års erfarenhet av hydraulik i från många branscher och applikationer.

Avatar Fallback

Re: För liten hyudraulpump på traktorn

gråtand  
#261847 Halloj.

Blev något fel här, risk att svarar två gånger...

Tackar för alla inlägg, mycket intressant och bra:)

Skall försöka strypa flödet till kranen lite, samt korta spakarna på paketet, så det inte blir så stora rörelser, då kommer det att gå lättare.
sen får vi se hur länge pumpen går, hoppas på all evighet.

Sugledningen är ca 25mm. (taget ur minnet nu) tryckledningen däremot kanske i tunnaste laget, uppskattningsvis 12mm..

Ang. "Tanken" lossar jag sugledningen, så rinner oljan, så ett visst själv-flöde finns.
oljenivån ligger, tja, 20cm över pumpen, i bakaxeln.. Kanske bidrar till längre livslängd.

Vid provkörning, körde jag kanske kran i 2 timar, och pumpen blev inte ens ljummen, det måste vara bra..

   TS
Användarvisningsbild

Re: För liten hyudraulpump på traktorn

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261851
gråtand skrev:Halloj.

Blev något fel här, risk att svarar två gånger...

Tackar för alla inlägg, mycket intressant och bra:)

Skall försöka strypa flödet till kranen lite, samt korta spakarna på paketet, så det inte blir så stora rörelser, då kommer det att gå lättare.
sen får vi se hur länge pumpen går, hoppas på all evighet.

Sugledningen är ca 25mm. (taget ur minnet nu) tryckledningen däremot kanske i tunnaste laget, uppskattningsvis 12mm..

Ang. "Tanken" lossar jag sugledningen, så rinner oljan, så ett visst själv-flöde finns.
oljenivån ligger, tja, 20cm över pumpen, i bakaxeln.. Kanske bidrar till längre livslängd.

Vid provkörning, körde jag kanske kran i 2 timar, och pumpen blev inte ens ljummen, det måste vara bra..

Desto kortare spak du har desto känsligare blir ventilen.
Strypa kranen har nog ingen betydelse för livslängden på pumpen för största belastningen blir under transport när motorn varvar som mest.

Användarvisningsbild

Re: För liten hyudraulpump på traktorn

loppan  
#261861 Nog är det en viss risk med att ändra en parameter i ett hydraulsystem men det är väl bara att köra tills det skär. Jag tror att man bör se upp med varmgång vid lansvägskörning om ventilpaket etc skulle vara föt litet.
Förstår dock dilemmat då Fiats hydraulflöde är under all kritik.

Eget hydrausysten på kran är annars överlägset.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).