Skogsnyheter

Naturskyddsföreningen på krigsstigen

49 inlägg 23129 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Naturskyddsföreningen på krigsstigen

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261683 Hoppas du inte spelar på Postkodslotteriet, de formligen öser miljoner över Naturskyddsföreningen.
Inte undra på de har råd och gå ut med helsidesannonser som idag i Dagens Industi.
De har hittills fått 27 miljoner kronor! Används tydligen för att försöka lura i folk än det än det andra om skogen.

Så, spela aldrig på det lotteriet, då spelar du med din egen skog som insats


https://www.postkodlotteriet.se/Formans ... tagare.htm

Elmia
Avatar Fallback

Re: Naturskyddsföreningen på krigsstigen

axwell  
#261702
Uvskogen skrev:Inlägg av Uvskogen » Idag, 15:23
Hoppas du inte spelar på Postkodslotteriet, de formligen öser miljoner över Naturskyddsföreningen.
Inte undra på de har råd och gå ut med helsidesannonser som idag i Dagens Industi.
De har hittills fått 27 miljoner kronor! Används tydligen för att försöka lura i folk än det än det andra om skogen.

Så, spela aldrig på det lotteriet, då spelar du med din egen skog som insats

Ytterligare ett starkt skäl till att aldrig bidra med en enda krona till Postkodlotteriet.
Andra organisationer som påstår sig syssla med välgörenhet har strikta krav på kostnader/välgörenhet.
Kostnader på 20-25% brukar accepteras, här är det tvärtom, bara en liten del går till det man påstår sig syssla med.

Det senaste jag läste var 23% välgörenhet enl objektiv undersökning, själv påstår dom att det är 33% .

Matseke tar ut många miljoner varje år.

Avatar Fallback

Re: Naturskyddsföreningen på krigsstigen

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261733 Vad gäller hackspetten så har naturvårdsverket 10000 Ha i nedre dalälvsområdet.
De har byggt stora fågelburar och farmar dom där.
Barkat lövträd för avlivning spikat gunnebostängsel på andra lövträd.
Mot bäver.
NATURVÅRDSVERKET ÄGER INTE DOM TRÄD DE FÖRSTÖRT.
Nu ska dom ha den marken också.
Att de våldför sig på annans egendom flinar dom åt och rycker på axlarna.
Ett vist intrång får man acceptera menar dom.
Statens värderingsman (konsult) tyckte att åverkan på träden inte var något.
Frågade honom om han tyckte det var lika OK om det var hans egen mark.
När han märkte min irritation över hans inställning.
Svarade han lite svävande att det var fult gjort.
Jag håller med om att det gått prestige i denna hackspett.

Användarvisningsbild

Re: Naturskyddsföreningen på krigsstigen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261781
Uvskogen skrev:Hoppas du inte spelar på Postkodslotteriet, de formligen öser miljoner över Naturskyddsföreningen.
Inte undra på de har råd och gå ut med helsidesannonser som idag i Dagens Industi.
De har hittills fått 27 miljoner kronor! Används tydligen för att försöka lura i folk än det än det andra om skogen.

Så, spela aldrig på det lotteriet, då spelar du med din egen skog som insats


https://www.postkodlotteriet.se/Formans ... tagare.htm


Och WWF hade visst fått över 325 miljoner kronor, Greenpeace 85 miljoner, Friluftsfrämjandet 18 miljoner och Scouterna 22 miljoner... Så är man det minsta rädd om äganderätten, så ska man inte spendera ett endaste öre på postkodslotteriet. Den saken är klar.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Naturskyddsföreningen på krigsstigen

vetinte  
#261839 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 09:09, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Naturskyddsföreningen på krigsstigen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261844 Hallå där, friluftsfrämjandet och scouterna är det inget större fel på. Organisationer som lockar till uteaktivitet och samtidigt uppvisar ett visst mån av samarbete med skogsägarna är jag för. Även om det säkert finns lite mindre försiktiga företrädare - precis som inom orientering - tror jag de flesta har viss repsekt för andras egendom.

Användarvisningsbild

Re: Naturskyddsföreningen på krigsstigen

vetinte  
#261852 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 09:10, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Naturskyddsföreningen på krigsstigen

Skogsinvest  
#261858 Det är farligt att dra alla som inte äger skogsmark men som gillar att vistas i skog och mark över en kam. Ska vi som skogsägare få behålla äganderätten och principen om "frihet under ansvar" så är det viktigt att allmänheten är intresserade av skogen och har en förståelse mellan de avvägningar som finns mellan produktion och miljöhänsyn. Först då kan de se de ekonomiska värden som skogen skapar för landet som helhet och att föryngringsavverkningen av en fint skött skog möjliggör att mångas mor- och farföräldrar får en köttbulle till på den annars skrala middagstallriken. Det farligaste som finns är om det endast är skogsägarna som vistas i skogen. Då får tex Naturskyddsföreningens skräckbilder på vad de kallar "vanliga hyggen" betydlig större sprängkraft och då kommer ett större tryck på regeländringar som ett brev på posten.

Avatar Fallback

Re: Naturskyddsföreningen på krigsstigen

Homo abies  
#261867
Skogsinvest skrev:Det är farligt att dra alla som inte äger skogsmark men som gillar att vistas i skog och mark över en kam. Ska vi som skogsägare få behålla äganderätten och principen om "frihet under ansvar" så är det viktigt att allmänheten är intresserade av skogen och har en förståelse mellan de avvägningar som finns mellan produktion och miljöhänsyn. Först då kan de se de ekonomiska värden som skogen skapar för landet som helhet och att föryngringsavverkningen av en fint skött skog möjliggör att mångas mor- och farföräldrar får en köttbulle till på den annars skrala middagstallriken. Det farligaste som finns är om det endast är skogsägarna som vistas i skogen. Då får tex Naturskyddsföreningens skräckbilder på vad de kallar "vanliga hyggen" betydlig större sprängkraft och då kommer ett större tryck på regeländringar som ett brev på posten.

"Få behålla äganderätten..." hallå eller!! -eller har jag missat något? -vet du något som inte många andra vet? det NV nu satsar på är Intrångsersättning när det gäller reservat, då skall markägaren få +25% i ersättning. Jättebra... Då plödsligt hittar dom på att det för markägaren finns ett värde i att äga reservatet motsvarande 8%..... + att dom anser att jaktvärdet är lika högt efter som före reservatsbildningen..... Vägandelar/avgifter och taxeringsvärdet = skatte o avgiftsunderlaget vägrar dom att ta ansvar för utan det överlämnas åt markägaren att själv stå för + sedvanligt markägaransvar. Vissa delar av miljörörelsen ihop med NV är inne på ett mycket tråkigt spår som inte gynnar den biologiska mångfalden på något vis.

Avatar Fallback

Re: Naturskyddsföreningen på krigsstigen

Skogsinvest  
#261870 Ska stå "få behålla äganderätten MED principen frihet under ansvar". Självklart är inte själva ägandet hotat men dock vad som sker på varje ägd fastighet och vilka inskränkningar vi som markägare anses ska tåla samt vilken ersättning för intrång som är aktuell och inte.

Avatar Fallback

Re: Naturskyddsföreningen på krigsstigen

Homo abies  
#261874 Joo vi är nog överens.. :)

Användarvisningsbild

Re: Naturskyddsföreningen på krigsstigen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#262063
Skogsinvest skrev:Ska stå "få behålla äganderätten MED principen frihet under ansvar". Självklart är inte själva ägandet hotat men dock vad som sker på varje ägd fastighet och vilka inskränkningar vi som markägare anses ska tåla samt vilken ersättning för intrång som är aktuell och inte.


Myndigheter och NGO måste lära sig skilja på mitt och ditt. Idag talar de väldigt ofta om "vår allas gemensamma" skog när det gäller bestämmande och inflytande, men skogsägarens skog när det gäller vem som ska stå för fiolerna. Så länge detta oskick pågår, så blir tyvärr lagfarten inte värd pappret det är skrivet på.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Naturskyddsföreningen på krigsstigen

Skogsinvest  
#262078 Håller med om att det självklart är ägaren som ska råda över sin skog. Jag vill inte att någon lägger sig i skötseln av min skog men vi måste vara realistiska och inse att den sk "allmänheten" är i kraftig majoritet och att vi lever i en demokrati där majoritetens uppfattning i slutändan är den som stiftar lag i riksdagen. Av den anledningen ser jag ingen vinst i att vi som skogsägare (kraftig minoritet) försöker skapa en stenhård front mot "världen utanför". Personligen tror jag bara att vi har att förlora på detta. Ett exempel i en annan bransch är åkeribranchen där vägslitageavgift (kilometerskatt) är en realitet om de rödgröna skulle vinna valet. Åkarna var från början hårda motståndare men har nu ändrat uppfattning och inlett en dialog för att utformningen ska bli så bra som möjligt och kanske kunna påverka den osunda konkurrensen från andra länder (konkurrensneutral skatt). Vi måste därför värna alla de marklösa personer som står upp för vår frihet under ansvar och som ser värdet av ett effektivt produktionsskogsbruk. Problemet med demokrati är att det är majoritetens rätt att förtrycka minoriteten. Alternativen till demokrati är dock inget varken vi som skogsägare eller miljömupparna bör eftersträva.

Avatar Fallback

Re: Naturskyddsföreningen på krigsstigen

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#262165 Det finns väl en gotisk-knut, dvs miljörörelsen.
Förmodligen går det inte att spöa dom så de tycker om mig.
Skogsinvest har poäng med det där med dialog.
För i dagsläget så spöar miljöfanatikerna mig, därför tycker jag illa om dom generellt sett.
Min förhoppning står till en ny ordförande i naturskyddsföreningen.
Men den kvinna som nu för talan i skogsfrågor verkar inte vara inne på samförståndslösningar.
Verkar vara mera som ur askan i elden.
Skogsbrukarna får det säkert svettigt att få något att säga till om i fortsättningen, om inte miljörörelsens olika falanger inser att det är förnyelsebara miljöer som skogen är.
Hur det ska gå till att förklara vet jag inte.
Att miljörörelsen också inser att de tar inkomst och egendom ur händerna på enskilda människor.
Tydligt är också att landsbygdens innevånares väl och ve inte har någon betydelse för miljörörelsen. Det kommer att bli svår för landsbygden att få empati av miljörörelsen.
Vad och varför markägare ska avstå och bjuda på i denna dialog vet jag inte heller.
Miljörörelsen i sin tur verkar inte hittills ha någon tanke på kompromiss.
Och att Skogsstyrelsens generaldirektör nyligen gick ut med att produktions tänket
inte fick försummas gav ju mig ett vist hopp. Alla fall lite grann.

Jag håller nog på Skogsinvest åsikt om dialog.
Att få mer stryk gör jä... ont

Användarvisningsbild

Re: Naturskyddsföreningen på krigsstigen

gonzzos  
#262196 Att bestämma över sin egen skog och fastighet ser jag som skälvklart,det är jag och ingen annan som står för slitet och skötslen på min fastighet. Det samma gäller ekonomin där står man nog faen helt ensam med ansvaret. Att tro att man genom förståelse och förlåtelse skulle komma någon vart är i min värd fina ord men det leder inte mig och min skog i rätt riktning.Ägande rätten är något som sitter hårt och dess rättigheter och för den delen skyldigheter ska vi nog bevara och förvalta. Den dagen som man låter andra ta över och bestämma hur man ska ha det på sin fastighet kan man nog hälsa hem,devisen om att ger man lillfingret så ryker nog faen hela armen.Det ter ju sig jävligt lätt att ha en massa åsikter när någon annan står för notan..
Senast redigerad av gonzzos lör 01 feb 2014, 20:20, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).