Gallring

Gallringskostnad/m3 alltför hög?

115 inlägg 68117 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

Risarvaren  
#261720 Mycket intressant tråd! Jag skall passa på att lägga till lite egen erfarenhet från Hälsingland, de djupa skogarna mellan Edsbyn och Färila närmare bestämt.

En virkesinköpare kontaktade mig i höstas och ville titta på min skog och jag antog att han ville köpa och samtidigt bygga de som tidigare nämnts så relationerna. Sagt och gjort, vi bestämde tid och spenderade en halv dag med att titta på bestånden och en specifik avdelning intresserade honom och som av en händelse så har jag redan gått i samma tankar. Han tyckte den så intressant ut av flera anledningar, beståndet var slutet och han tyckte det såg väldigt grovt ut för att vara en förstagallring, och för att citera: ”här måste det växa utav bara …”
Fördelen han kunde presentera med att ta detta redan under november -13 var att en skördare och en skotare skulle transporteras upp från Järvsö (entreprenörens hemmabas) till ett annat jobb alldeles i närheten vilket skulle spara kostnader. Sträckan från Järvsö är ca 5 mil annars.

Enligt skogsbruksbruksplan som upprättades 2008 så ser det ut så här:

-2,8ha
-35 år
-G1
-T22
-145 m3sk/ha
-406 m3sk totalt
-95% tall, 5% gran
-7,7 m3 årlig tillväxt
Med den årliga tillväxten borde beståndet ökat med ca 110 m3 till 515 skogskubik

Medelskotningsavstånd ca 350 meter, delvis ganska brant uppför. Nytt avlägg skulle tas upp plus två korta stumpar basväg, totalt 50 meter genom S1.

Arbetet tog runda slängar kanske två dagar för skördaren, jag vet inte riktigt så det är en höftning av en lekman, och sedan utskotning.
Mätbeskeden droppade in allteftersom virket levererades in till olika mottagare och när sista beskedet damp ner igår såg det hela ut som följer:

-talltimmer: 5,71 m3 to
-grantimmer: 4,71 m3 to
-barrmassa: 226,28 m3 fub
-björkmassa: 3,21 m3 fub
-tallsågkubb: 23,12 m3 fub
-gransågkubb: 8,52 m3 fub
-brännved: 4,28 m3 fub
---------------------------------------
Volym fub: 265,41
Total volym netto: 277,79 m3 fub
Summa intäkter: 65 700:-
Avverkning: -49 930:-
Underväxtröjning: -2 640:-
Netto för avverkningen: 12 772:-
Avverkning + skotningens andel av bruttobeloppet uppgick till 76%!!!
Jag tycker ändå inte att man kan stirra sig blind på procenten, avverkningskostnaden inklusive skotning 350 meter ligger på 179:- fubben inklusive allt/tutti/rubbet. Inga extra pålagor alls förutom underväxtröjningen och lite vrak. Har inte siffrorna framför mig men det var inte så farligt.
På begäran fick jag bums ut ett Bortsättningsunderlag som berättade lite mer intressanta fakta:
Maskinkostand:
Skördare: 1 036:-/h
Skotare: 777:-/h
Antal stammar: 2 385 st
Medelstam: 0,119 m3fub
Grundpris för maskinerna: 175 kr/fub
Skotning över 300m: +3:- /fub
Sågkubb: +1:- / fub för 34 kubik
Flyttning av maskiner: 0:- (hamnade nog på det betydligt större uppdraget som fanns alldeles i närheten)

Massapriset i Hälsingland är inte roligt, 216:- fubben efter transportavdrag och annat skit. Holmen verkar regera här... :-(

Reaktioner från experkommentatorerna????

Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

kallen  
#261723 Verkar vettigt! Men inte trodde jag det var så katastrofalt låga virkespriser någonstans i Swe.

Avatar Fallback

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

Valmet840.3  
#261725 Va hade skotaren för lastkapacitet? Av de räkna ut antalet lass:)
För om man vet att medelavståndet är 350meter och hur lång tid det bör ta att lassa och lossa, självklart ta hänsyn till terrängen kanske 3km/h in lite drygt och kanske 1,5-2km/h ut så kan man ju iaf beräkna om skotningskostnaden är rimlig!

Avatar Fallback

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

kelas  
#261739
Valmet840.3 skrev:Va hade skotaren för lastkapacitet? Av de räkna ut antalet lass:)
För om man vet att medelavståndet är 350meter och hur lång tid det bör ta att lassa och lossa, självklart ta hänsyn till terrängen kanske 3km/h in lite drygt och kanske 1,5-2km/h ut så kan man ju iaf beräkna om skotningskostnaden är rimlig!

Hmm hur tänkte du nu?
Om jag fattar det rätt så har han fått betala 179kr kubiken ute vid väg oavsett tid, sen vad timpriserna har med det hela att göra förstår jag inte riktigt? är maskinkostnaden 179kr per m3 så får han ju hålla på hur länge som helst, den enda som förlorar på det är ju maskinägaren....

Avatar Fallback

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

Valmet840.3  
#261757 Förstod det som att det kostat 777kr/h men det är kanske som han räknat ut att, så han körde per fub då eller?

Avatar Fallback

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

kelas  
#261765 Bör ju vara så eftersom entreprenören fått 3kr extra för över 300m fub'en i skotavstånd plus 1kr extra för kubben...
Skulle det varit på timme lär han knappast fått nåt tillägg för sånt.
Sen kan ju jag tycka att han fått bra betalt för en gallring med den medelstammen, men det beror ju på vilket avtal entreprenören och uppköparen har haft.

Avatar Fallback

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

Valmet840.3  
#261767 Men han bör ju va rätt jävlig på att skota för 777kr/h låter rätt mycket!
Hur stor va skotarn?
För det vi kallar slutavverkningsmaskin här nere körs ju i andra gallring uppåt landet!

Avatar Fallback

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261773 Inget att säga om kostnaden. Men massapriset är bedrövligt. Köparna brukar kunna slänga på lite premier. Men det missade de i det här fallet? :roll:

Avatar Fallback

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

Risarvaren  
#261817 Många kommentarer ser jag!
Det är bra det, för genom att dela erfarenheter och åsikter så kan vi kanske gemensamt bli bättre! Jag vill visa och jämföra mitt resultat med andras för att förstå bättre vad som är rätt och fel och om man skall känna sig hyfsat nöjd trots allt...
Jag är väl dessutom inte den bästa förhandlaren iom att det är min första gallring sedan jag blev skogsägare.

Skördaren var en JD 1070 men skotaren ett snäpp upp och egentligen för slutavverkning. Nu tycker jag det ser bra ut men att vägarna är väl breda, jag hade helst sett vägfritt men det är inte helt lätt att få till om man inte gör allt själv. Det går ju inte heller att göra allt själv om man är realist.

Massapriserna i Gävleborg är väl några av de lägsta i landet och man betalar inte alltför bra för timmer heller. Listpris barrmassa låg på 230 kronor fubben, därefter dras 15 spänn i transportavdrag....

Att de köper in kubb hjälper upp det hela en aning med pris på knappt 330 kr/fub, Holmen hade kört detta som massaved rakt av.

Jag funderade även jag på maskinkostnaden som antingen är ett resultat av kubikpriset, alternativt så är timkostnaden fast och resulterar i det givna kubikpriset.
Påslaget för kubben är 10 kr per kubik kubb och avrundat har de lagt en kr per fub på hela volymen. Det kan väl kanske vara skäligt eftersom man kör 3,1 meters bitar och det blir många kap med skördaren och korta lass på skotaren?!?!

Min gissning är att kubikpriset var normgivande i denna gallring. 179:-fubben inkluderar både skördare och skotare och som sagt så är det en rejäl backe mitt i gallringen och även ytterligare backe närmare avlägget, annars ganska hårt och bra underlag medelavståndet. Snitthastigheterna som nämndes av Valmet kan nog vara rimliga med tanke på last och topografi. Efter vad jag läst tidigare i tråden så känns det inte helt galet, medelstammen på knappt 0,12 anses vad jag förstår som relativt grov som första gallring.
Uttaget blev ca 850 stammar per ha och det var ganska tätvuxet innan. Blir nog fin timmerställning sedan (hoppas jag)…
Det var en ganska stor del av avdelningens volymen som åkte och vid första anblicken tyckte jag att det såg väldigt glest ut. Enligt planen och beräknad återväxt skulle det finnas ca 510 skogskubik, av detta så gallrades 285 fub ut. Kan planen ha varit så fel???
Slänger in ett par bilder före och efter trots att det är svårt att få skogsbilder att ge en rättvis bild av läget…

Som sagt, man kanske skall vara mer påstridig om "premier". Vad innebär premier? bara högre pris kort och gott???

Som sagt så fick jag inga kostnader för maskintransporten och det är kanske en bonus värd några tusenlappar. Med samma virkespriser som i Småland så hade denna gallring gett ett riktigt bra netto. Det är avigsidan med att äga skog i fel del av Sverige… 

Det som grämer mig att jag inte lade ner 1½ dag att underväxtröja, det hade sparat 2 700:-.

Till vänster i bild hur det såg ut innan:
20131102_104128 (Custom).jpg


Så här blev det efter gallringen:
20131102_104114 (Custom).jpg

Avatar Fallback

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

alias  
#261866 Känns som att några siffror nånstans bör vara fel.

Ett uttag på ca 285 m³fub => 342 m³sk vilket är ca 66 % av 515 m³sk.

Man skulle ha sänkt virkesförrådet från drygt 180 m³sk/ha till ca 80 m³sk/ha.

Jag skulle nog gått runt området med GPS för att se om arealerna stämmer och sedan ta några höjder och grundytor för att kolla vad volymen ligger på i beståndet i dagsläget.

Bara mina fem ören.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

Homo abies  
#261868 Det jag reagerar på är 7 sorter på den relativt blygsamma volymen... det skall sorteras både i avverkning och körning. Brukar kosta 2-5 kr m3(obs på totalvolymen) /sortiment bara på skotaren Och kör dom på timme så har du ju ingen koll på verklig sorteringskostnad.. Underröjningen brukar vara riktigt lönsam eftersom manuellgubben är billigare och har större kapacitet än avverkaren :) att enterprenörerna har har betalt är väl ok men att du får betala köparens behov av olika sortiment är fel i grunden. man skall fråga sig vad sortimenten KOSTAR lika väl som vad de ger!

Avatar Fallback

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

Homo abies  
#261873 Verkar för övrigt vara ett väl stort uttag som redan påpekats..

Avatar Fallback

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261900 Min lista ger på 0.12 i medelstam och 400 meter skotning: 99 + 68 = 167 :- . Att uppdragsgivaren tar 12 :- för planering och administation är inte ovanligt. Det är mellansveriges usla massvedpris som gör att man inte ska gallra om det kan undvikas. Sortering kostar pengar men det brukar entreprenörerna få bjuda på.

Avatar Fallback

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

Risarvaren  
#261910
alias skrev:Känns som att några siffror nånstans bör vara fel.

Ett uttag på ca 285 m³fub => 342 m³sk vilket är ca 66 % av 515 m³sk.

Man skulle ha sänkt virkesförrådet från drygt 180 m³sk/ha till ca 80 m³sk/ha.

Jag skulle nog gått runt området med GPS för att se om arealerna stämmer och sedan ta några höjder och grundytor för att kolla vad volymen ligger på i beståndet i dagsläget.

Bara mina fem ören.

MVH
Alias



Som jag angav tidigare så känns uttaget väldigt högt, å andra sidan så ser inte avdelningen kal ut heller... Lite breda vägar bara men det har ju varenda gallring som hörs med "rationella metoder". Lite timmer och aningen massaved kom från avlägg och upptag av basvägar, kanske 20 kubik, resten är från gallringen.

Skall försöka mäta upp arealen på något sätt liksom bestämma hur mycket som står kvar. Har aldrig gjort det du beskriver men det kan inte vara alltför svårt om man studerar ämnet. Jag misstänker att det ligger någon felräkning i bakgrunden trots allt.

Avatar Fallback

Re: Gallringskostnad/m3 alltför hög?

Risarvaren  
#261911
Skogsola skrev:Min lista ger på 0.12 i medelstam och 400 meter skotning: 99 + 68 = 167 :- . Att uppdragsgivaren tar 12 :- för planering och administation är inte ovanligt. Det är mellansveriges usla massvedpris som gör att man inte ska gallra om det kan undvikas. Sortering kostar pengar men det brukar entreprenörerna få bjuda på.


Precis! Det kanske är så att det är bättre att bara röja hårt i början och sedan låta bestånden växa på egen hand för att slutligen göra en slutavverkning och undvika massavedseländet. Holmen blir säkert griniga om det görs i för stor utsträckning men de idkar ju inte välgörenhet mot skogsägarna och då finns ingen anledning att vara snäll mot dem.
Huggen ved betalas bättre i Hälsingland än massaved... :-(

En bekant till mig arbetar som skogsinköpare i Småland och han har köpt några timmer poster i Värmland som jag tror skall transporteras med tåg till Småland. Trots omlastningar och lång transport blir det tydligen lönsamt för sågen han arbetar hos...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).