Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kawasaki 360 eller Yamaha i skogen?

15 inlägg 15759 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kawasaki 360 eller Yamaha i skogen?

ChristerLun  
#261095 Är det någon som har använt en Kawa Prairie 360 i skogen för arbete?

Jag har letat på nätet och inte hittat speciellt mycket, mest dom som leker och åker stigar för skojs skull.

Pratade med en granne som kört en som tyckte det var skit jämfört med ex suzuki att dra älg med, men det lät som ett tillfälligt lån. Några verkar ha problem med drivaxlar fram och rätt många verkar ha förgasarproblem som inte går att komma till rätta med, även som nya.
4wd, reglerbar diff, stelbakaxel, hög och låg växel.

Den jag tittar på är 2004 ev 05 med avdragbar moms blir det straxt under 30, 1 månads garanti hos handlare rätt nära.

Jag har siktat in mig på en Yamaha Big Bear 350 ev Kodiak 400 runt -99 till -02 förut, men så dök denna upp nära och Yamaha maskinerna är 10-15 mil bort, vissa med 3 månaders garanti hos handlare, priset är ungefär samma.

Yamaha verkar väldigt driftsäkra och känns som ett säkert kort, hur är det med Kawasakin?

Provade en Grizzly 450 (-09) och Prarie 360 idag och visst var Grizzlyn mjukare och smidigare på slingan, mjukare maskinellt men det var inget större fel på Prarien heller, duger nog,, men det var en fin liten slinga i en skogsbacke och båda gick runt lätt på bakhjulsdriften...

Jag vill ha en prisvärd slitvarg att ha hemma på gården för bra att ha saker, där funkar en 2wd nog helt ok men på vintern måste jag dra lite timmer där man inte kommer åt med traktorn och spåra för traktorn.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Kawasaki 360 eller Yamaha i skogen?

Ängagärdet  
#261570 360:n är en slitvarg, den har samma framdiff, cvt och bakaxel som 650:n som är dubbla effekten på! Mycket låga drifts och underhållskostnader. De ska gå bortåt 100-200h innan de börjar gå mjukare i motorn. Lite känsliga på choken är de.

Användarvisningsbild

Re: Kawasaki 360 eller Yamaha i skogen?

idolf  
#261630 Hej
Jag hade en 360 från 2006 till sommaren 2013, har inte haft några problem alls.
Som Ängagärdet säjer, Lite känsliga på choken är de
Har kört ut en hel del från skogen med den (timmer o älgar). Min bror har den nu.
En kompis köpte en 03 (tror jag) i sommras den går också bra.
Jag har nu en Suzuki 500 med servo klart det är skillnad men det är det ju även på priset.
För runt 30 får du mycket maskin för pengarna.

Avatar Fallback

Re: Kawasaki 360 eller Yamaha i skogen?

ChristerLun  
#261676 Tack för svar, nu gjorde ni det svårare för mig :)
Men det verkar ju lovande att det funkar bra!

Då måste jag ta med den i övervägandet igen, hade precis bestämt mig för Big bear 350, men kawan känns modernare och håller den lika bra och funkar bra i skogen också så kan det väga över.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kawasaki 360 eller Yamaha i skogen?

jjhhll  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261719 Även jag har en kawa 360. Känslig på choken speciellt om man inte servar den o justerar ventilerna enligt bok men annars så!! Tål duktigt tunga vagnar tack vare den hela bakaxeln o vid arbete har jag inte saknat kraft. Brukar vara fästet som är problemet o inte kraften. Men visst vid "lek" hade inte lite fler kusar skadat. :)

Avatar Fallback

Re: Kawasaki 360 eller Yamaha i skogen?

ChristerLun  
#261753 Vad menar ni med känsliga på choken?

Får man finlira med den under uppvärmningen eller behöver den precis rätt läge även vid start?
När den är varm är det väl bara att skjuta in den och köra i alla fall? Blir den varm nog att skjuta in choken på normal tid?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kawasaki 360 eller Yamaha i skogen?

Ängagärdet  
#261775 Full choke eller ingen. Vill ha choke länge. Tror det beror på den luftkylda cylindern vilken blir hetare än en vattenkyld, därav större toleranser när den är kall.

Avatar Fallback

Re: Kawasaki 360 eller Yamaha i skogen?

ChristerLun  
#261872 Jag var och tog provtur nummer 2 med Kawan idag, med bankdosan i fickan så jag räknade med att få den hemkörd i eftermiddag :)

Men förra gången släckte dom check belt lampan, den verkar gå på intervall 100 timmar har jag läst + naturligtvis om något verkar fel. Den började lysa igen efter 5 minuters körning, dvs det lär vara något mer än timmarna där.

Tjurig på choken som ni säger, men det kan jag leva med när den inte är varm. Tjuvstannade 2 gånger och det kändes inte rätt på plana asfalten, den var ändå rumstempererad.

Jag hade också problem att växla, körde jag på låg och skulle backa måste man dra förbi hög läget. där rasslade det bara så det gick inte att växla till /förbi hög, som en gammal tant på parkeringen som inte får i växlarna. Jag körde fram och provade igen och efter några försök kunde jag få i backen. Men det är inte alltid man kan köra fram igen och igen när man måste backa. Det hände 3 gånger på den korta provturen. 4wd var i.


Den är lite rå i karraktären, yamahan (450 -09 och för dyr) var mer som en symaskin i jämförelse. Men det kan var modellen bara.

Har ni som haft sådana liknande erfarenheter?

Dom skulle ta in den på verkstan och titta på det och ringa när dom var klara, men jag vet inte riktigt om det börjar så bra att det blir någon affär. Men fix av kopplingen (centrifugal automatkoppling gissar jag) och kanske byta remm så kan den gå flera år innan nästa problem, men hur illa ska man se dessa problem tycker ni andra?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kawasaki 360 eller Yamaha i skogen?

JanneF  
#261958 Har en kawa 360-06, den kan också tjuvstanna ett par ggr innan den blivit ordentligt varm. Har alltid varit så. Dock har det aldrig varit några problem med växlingen från låg till back förbi högen.
Dock så gick solonoiden till den elektroniska motorbromsen sönder/sluta funka. Det innebar att det var "spänn" på remmen hela tiden vilket gjorde att det vart väldigt tungt/svårt att växla samt att den drev på tomgång om du hade växeln i. Då blinkar 2wd/4wd lampan.
Förutom det har jag inget att klaga på mer än att den kunde vara lite mindre muskelservo, men jag ser det som bra träning.....

Avatar Fallback

Re: Kawasaki 360 eller Yamaha i skogen?

ChristerLun  
#264471 Ok, nu slog jag till på en Yamaha Big Bear istället, manuell växellåda, känns som en bra maskin. Synd att snö och tjäle försvann precis nu bara så jag har bara finkört en sväng upp på stigarna i skogen och tilbaka.
I princip samma pengar, Kawan kändes mordernare, Yamahan enklare och lite mer gedigen.
Rätt eller fel vet jag inte men jag är nöjd just nu i alla fall :-)

Big Bear har inte diffspärr fram, det är nog största nackdelen på rak arm.

Kanske kommer med någon kommentar när jag provat dra något i skogen om någon har nytta av att veta hur det funkar.


Edit:
Dom ringde som hade kawan, dom hade haft in den på verkstan idag och skulle byta drivrem, växellådan/kopplingen tyckte dom var ok att det skrapade, bara att dra lite hårdare så hoppade växeln i. Är inte helt säker på det jag...
Senast redigerad av ChristerLun mån 10 feb 2014, 19:41, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kawasaki 360 eller Yamaha i skogen?

axwell  
#264487
ChristerLun skrev:Big Bear har inte diffspärr fram, det är nog största nackdelen på rak arm.


Det var ju inte så bra, är du helt säker på det?
Yamaha brukar antingen ha "diff lock" med knapp på styret, eller Auto(?) Torque control framtill.

Avatar Fallback

Re: Kawasaki 360 eller Yamaha i skogen?

Anders B  
#271510 Har en 450 Yamaha- 07 Jag tror att köper man Yamaha ,Kawasaki Zuzuki , Honda (bästa motorn) så dom alla kvalitetsmaskiner.

Avatar Fallback

Re: Kawasaki 360 eller Yamaha i skogen?

ChristerLun  
#272873 Ok, nu har jag provkört en del med Big Bear 350. Snön försvann ju samma dag som jag fick hem den så allvarligare prov har det inte blivit... Men jag har kört några vändor i skogen (utan lass) och röjt stigar och kört ris och grejor på åkern med skogskärran som har insatsflak i alla fall. Tänkte någon kan ha nytta av att läsa mina erfarenheter.

Diffen är "automatisk" så tillvida att den verkar väldigt styv från början, inga problem att fastna så den inte driver på alla ännu i alla fall. Däremot är det lite jobbigt att köra på torr väg, man får ta i lite mer för att svänga. Men jag såg att Yamaha kallade den automatisk i en gammal broschyr för Big bear.
Den vill gärna dra lite åt höger på fast underlag, märktes inte alls på snö och knappt på plöjningen.

Lite trög att växla när den är kall, genomvarm är det ok men man får vara bestämd. Kopplingen är justerad. Verkar vara den modellen eller i alla fall väldigt vanligt som man kan läsa på nätet. Att byta växel när den är avstängd är väldigt lätt så mekaniskt är det nog ok antar jag.

Dragkulan sitter lite långt in nära axeln, kärran tar i om man inte är försiktig när man backar och vill svänga lite tvärt, men har man tungt på så är det väl bra.

Svängradie inte så imponerande men inget problem direkt. Hastighet på 1:an känns låg nog men ännu lägre skulle nog inte skada. Hastighet på 5:an som verkar vara en transportväxel är fullt tillräcklig, har inte testat topphastigheten.

Warnvinch är monterad fram med eget batteri, fjärrkontroll ligger och väntar på att bli monterad. Men vet inte hur mycket den kommer att användas, det är lite skillnad mot vinchen på huggarvagnen till traktorn om man säger så...
Jag provade dra välten med vinchen men 4-hjulingen ställde sig på framhjulen så man orkar nog dra sig loss, men jag trodde nog dom skulle röra på sig, ska prova koppla i dragkroken sedan när traktorn dragit loss dom, bara för att testa...

En huggarlåda är monterad bak för motorsåg, dunk, brytjärn, rep och taljor och annat bra att ha.

Arbetsbelysning ska också på märkte jag i går kväll när jag var ute.

Summering är väl att det är en helt ok och prisvärd maskin som duger bra till allt i allo på gården. Inga finesser som att lägga i och ur 4wd eller diffar, men mindre som kan krångla tänker jag. Större motor behövs inte vad jag märker och framkomligheten är inget problem. Servostyrning vore fint men inte värt de extra pengarna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kawasaki 360 eller Yamaha i skogen?

anersimyra  
#272932 Kolla däcktrycket bak eftersom den drar åt höger, du har sannolikt högre tryck vänster bak.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Kawasaki 360 eller Yamaha i skogen?

ChristerLun  
#273529
anersimyra skrev:Kolla däcktrycket bak eftersom den drar åt höger, du har sannolikt högre tryck vänster bak.
Mvh Anders.


Japp, precis så var det, tackar!

Köpte en lågtrycksmätare idag och fick i 0,3 bar i båda bakdäcken och den går spikrakt :)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).