Sågtimmer

Manuellhugga Värögran

24 inlägg 28270 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Manuellhugga Värögran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#211365 Jag har funderingar på att manuellhugga Värögran (Södra). Detta är ett travmätt sortiment, vilket jag tycker kan vara praktiskt.

Det jag är lite fundersam över är vrakprocent, och medellängd av traven, vilka erfarenheter andra har av hur noga de hanterar skador på stammar och kvistning. Och hur räknas medellängden ut, är det bara för de leveransgilla stockarna (minst 75% av traven) eller är det totalt?

Kort sagt, någon som huggit och kan dela med sig?



   TS
Avatar Fallback

Re: Manuellhugga Värögran

ösaboxer  
#211387 Hej mangan
Har huggt värögran i 2 år nu o det är smidigt att hugga.
Aldrig haft nåt vrak eller så det enda är väl avdragetför
Medellängden, brukar aldrig nå upp dit blir mest 3,7 o 4,3
När jag hugger själv.
Lämnar bil o släp varje säsong . Är inte så noga när jag hugger när jag hugger,
Jobbar på ett sågverk i annan koncern men ömmar till södra!
Ända nackdelen tycker jag är längderna de vill väl bara ha 3,7 4,3
4,9o5,5?kr
Det är väl hela traven Som räknas?? På mätbeskedt så får du ju måtten på travarna på bilen

Anders

Avatar Fallback

Re: Manuellhugga Värögran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#211400 Det är bara 37, 49 och 55 de vill ha! Medellängd under 43 blir avdrag. Och om mer än 25% har andra längder, så blir det avdrag 100:-/m3fub.

Det verkar lugnande, inget problem med rakhet, kvistar eller skador. Är du noga med kvistningen?

Hmm, ser nu att det i prislistorna står lite annat moti priskatalogen. Hittar inte listan för Värögran nu, antagligen pga prishöjningen...

   TS
Avatar Fallback

Re: Manuellhugga Värögran

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#211407 Det viktigaste är nog att inte få toppdiametern under 16cm, det är väl det man lättast kan se vid travmätningen. Onödigt att få medellängden under 43, det kan man ju lätt se till. Nån 37 a kan man ju lägga i traven bara det inte blir fler än 55 orna.

En annan fråga som kanske passar den här tråden: Södra har ju ändrat i år så man kan aptera precis på 37, 49 och 55, inget övermål alltså. Är det någon som har en gissning om varför det är så?

Hittar inte heller prislistan på Värögran på Södras hemsida nu, man får väl kanske hoppas på en prishöjning.

Avatar Fallback

Re: Manuellhugga Värögran

ösaboxer  
#211440 Hejigen
Ska inte säga att jag är överdrivet noga med kvistningen men försöker ju kvista väl.
Krök är ju inte så farligt i rotändan värre i toppen
Sen kan man ju inte göra en stock som bara duger till en 3,7 till en 5,5 bara för att prislistan säger det??!
Avsmalningen är väl inte så noga när man får betalt i m3fub
De tar väl timmer ner till 12cm? Har inte koll på klentimmerpriset men är säkert bättre än massaved

Anders

Avatar Fallback

Re: Manuellhugga Värögran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#211442 Nej, det är bra det att jag har en del grova träd som jag vete f-n hu jag skall kunna hantera om jag kör 55dm.

   TS
Avatar Fallback

Re: Manuellhugga Värögran

rikard_e  
#211447 Säljer till Vida, säljer timmer och massa.

Är timmer ifrån 3.10-5.50 , men det dom helst vill ha är 37, 43, 46 och 55or.
minst 16 under bark, max 72. Tall och gran.

Har hört att kvistarna ej får sticka ut mer än 30 mm , hur många såna kvistar det får vara innan dom vrakar stocken vet jag ej.

Klentimret enl södra låg väl på 430m3 fub om jag inte minns helt fel

Avatar Fallback

Re: Manuellhugga Värögran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#211458 Hittade den gamla prislistan, räcker om det är tillfredsställande kvistat

https://skog-medlem.sodra.com/Documents ... cm_LEV.pdf

"Stock är tillfredsställande kvistad om antalet kvarvarande 40 - 80 mm långa
kviststumpar med diameter mellan 10 och 30 mm ub uppgår till högst fyra på hela
stocken. Kvistar med diameter understigande 10 mm ub tillåts oavsett antal och längd
liksom kviststumpar kortare än 40 mm oavsett grovlek och antal."

Räknar de medellängden per stock, eller är det grundytevägt, dvs en stor stock tar ner medellängden mer än en liten?

   TS
Avatar Fallback

Re: Manuellhugga Värögran

superglue  
#211472
ösaboxer skrev:Hejigen
Ska inte säga att jag är överdrivet noga med kvistningen men försöker ju kvista väl.
Krök är ju inte så farligt i rotändan värre i toppen
Sen kan man ju inte göra en stock som bara duger till en 3,7 till en 5,5 bara för att prislistan säger det??!
Avsmalningen är väl inte så noga när man får betalt i m3fub
De tar väl timmer ner till 12cm? Har inte koll på klentimmerpriset men är säkert bättre än massaved

Anders



Den är väl ännu mer noga för det mäts väl i "matrisfub" och inte i verklig fub? HAr man mer än 0,8 cm avsmalning per meter så förlorar man ju betalning för sitt virke.

Avatar Fallback

Re: Manuellhugga Värögran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#211474 Det travmäts.

   TS
Avatar Fallback

Re: Manuellhugga Värögran

superglue  
#211475
Mangan skrev:Det travmäts.



Ja just det ja, tänkte fel här :oops:

Avatar Fallback

Re: Manuellhugga Värögran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261666 Jag undrar om jag har fattat fel eller ej nu, men jag har apterat så att sista stocken blir en av 37, 40 eller 55dm, och tagit resten till massa. Men det slog mig att det borde ju gå att dra ut sista biten till tex 45dm så länge den håller 16cm ub. :shock:

Och hur är det, kan man slänga med någon enstaka tall utan att det blir vrakat? Så här står det i mätinstruktionen:
http://www.vmfsyd.se/default.asp?id=3161

"Redovisning
Volymandel tallstockar ( % ) med min.diameter 22 cm ub registreras som "Tall" i trädslagskolumnen.
Volymandel granstockar ( % ) med min.diameter 22 cm ub registreras som "Gran" i trädslagskolumnen.
Klenare (diameter <22 cm) tallstockars och granstockars volym ( % ) registreras som "Övrigt" i
trädslagskolumnen."

Klen tall kan ju då inte skiljas från klen gran om jag fattat rätt, och kan därför ej vrakas?

Hmm, lite ovant det här med timmer. :oops:

   TS
Avatar Fallback

Re: Manuellhugga Värögran

Homo abies  
#261668
Mangan skrev:Hittade den gamla prislistan, räcker om det är tillfredsställande kvistat

https://skog-medlem.sodra.com/Documents ... cm_LEV.pdf

"Stock är tillfredsställande kvistad om antalet kvarvarande 40 - 80 mm långa
kviststumpar med diameter mellan 10 och 30 mm ub uppgår till högst fyra på hela
stocken. Kvistar med diameter understigande 10 mm ub tillåts oavsett antal och längd
liksom kviststumpar kortare än 40 mm oavsett grovlek och antal."

Räknar de medellängden per stock, eller är det grundytevägt, dvs en stor stock tar ner medellängden mer än en liten?

Enligt detta kan man ju forcera som en tok! :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Manuellhugga Värögran

Homo abies  
#261669 verkar vara ett diversesortiment där "det inte är så noga" vad betalar södra för detta? (kommer inte in i ovanst länk)

Avatar Fallback

Re: Manuellhugga Värögran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261670 Beror lite på medellång och dimension, men runt 550:-/ fub

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar