Skogsmiljö och Trädlära

Älgskadorna raserar ekonomin

597 inlägg 209385 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260012
Camwood skrev:Du har för negativ syn på möjligheterna som skogsägare att ta ut virke från egen skog med god vinst. Dessutom så kan du inte köpa alla dom dim. på Byggmax o liknande som man behöver när man renoverar och bygger gamla ekonomibyggnader. Det här hör inte till tråden men ja kunde inte låta bli att regera. Det är mycket lönsamt att såga o hyvla eget virke, det resonemanget kan jag utveckla hur mycket som helst men det får bli i en annan tråd.


Lönsamheten beror ju helt och hållet på hur man räknar och vad man har för utrustning m.m. Har man ingen egen utrustning och måste leja bort varenda moment i kedjan, eller om man sätter hög timpenning på egen tid, så tror jag Byggmax och dylikt blir betydligt lönsammare. Men visst, den diskussionen kan vi ta i en annan tråd.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

vetinte  
#260053 Pricipielt så vill meniskan HA så mycket som möjligt på så lätt sätt som möjligt o med så liten insats som möjligt.
Sina egna utgifter höjer man om man får högre inkomster.
De är de som är dagens melodi. Tragiskt nog.
Ser man att man kan döda alla älgar för att få en höre avkastning så må de vara hänt. Man kan gå över lik för egen vinnigngs skuld.

Tycker man att man har för lite inkomst av de man gör o på de sättet man gör de får man väll hitta på nått annat.
Det är trots allt meniskan som som är den stora boven i naturen. O tror att vi kan/får påverka som vi vill.

Användarvisningsbild

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260191
vetinte skrev:Pricipielt så vill meniskan HA så mycket som möjligt på så lätt sätt som möjligt o med så liten insats som möjligt.
Sina egna utgifter höjer man om man får högre inkomster.
De är de som är dagens melodi. Tragiskt nog.
Ser man att man kan döda alla älgar för att få en höre avkastning så må de vara hänt. Man kan gå över lik för egen vinnigngs skuld.

Tycker man att man har för lite inkomst av de man gör o på de sättet man gör de får man väll hitta på nått annat.
Det är trots allt meniskan som som är den stora boven i naturen. O tror att vi kan/får påverka som vi vill.


Det är skillnad på människa och människa, t.ex. miljömupp och markägare. :wink:

F.ö. så är den s.k. naturen oerhört dynamisk och anpassningsbar. Dessutom är natur olämpligt ord i sammanhanget, ty åtminstone i södra Sverige finns det knappt en kvadratmeter, som inte blivit ordentligt påverkad av människan. Kultur är ett betydligt mer adekvat begrepp i sammanhanget.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260291 Älgarna betalar sin egen mat http://www.lantbruk.com/skog/algarna-betalar-sin-mat

Det gör de inte alls http://www.lantbruk.com/skog/het-debatt ... algartikel och http://www.lantbruk.com/debatt/snurrigt ... -lonsamhet
/Niklas
Senast redigerad av Niking fre 31 jan 2014, 00:26, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Avatar Fallback

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260332 Karln kan ju inte räkna?

Avatar Fallback

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

Skogsinvest  
#260360 Jag ska direkt börja avsätta det dubbla 3000kr/år till räntorsparande så är jag mångmiljonär innan pensionen enligt uträkningen! :-)

Användarvisningsbild

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260544
Mangan skrev:Karln kan ju inte räkna?


Jodå visst kan han räkna, åtminstone räkna galet.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261136 Mycket dumheter florerar i älg-debatten, men vet i katten om inte detta tar priset http://jagareforbundet.se/aktuellt/forb ... andskogen/ :shock: 😡
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261164 "Faktum är att älgen inte hotar blandskogen, utan förädlar den. Klövvilt betar mer på en del ställen än på andra, och på så sätt ökar variation i livsmiljöerna ytterligare. Älgen har alltså positiva effekter på den biologiska mångfalden."
:grin: :grin: :grin:


Ja just det, att älgen äter upp allt så att bara granen och krokiga björkar överlever är ju at "förädla" blandskogen.

Visst är det skogsägaren som styr när han/hon väljer att plantera gran på tallmark, eftersom det är enda chansen till överlevnad, men kanske älgen har något med det att göra också?

Avatar Fallback

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

kungsis  
#261602
Niking skrev:Mycket dumheter florerar i älg-debatten, men vet i katten om inte detta tar priset http://jagareforbundet.se/aktuellt/forb ... andskogen/ :shock: 😡
/Niklas


Ni vet vill redan mina åsikter 8) , men VAD :shock: . Jag fattar inte hur de resonerar. Iof kan jag köpa resonemanget om att det bra med blandskog och jag tycker att det är vettigt att ha mycket löv, men sedan slutade förståelsen.
Men sedan kan man ju diskutera hur mycket det minskar betestrycket på tall, om man har mycket löv. Om jag går bort i min skog, så här års, så ser jag inte mycket som tyder på det. Visst finns det tecken, men hur mycket och är det tillräckligt för att motivera?

M.v.h
Kungsis

Avatar Fallback

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261606 Senaste forskningsrönen tyder på att löv bland tall ökar betningen på tall, inte minskar den. Mer löv -> fler älgar i närheten tror jag förklaringen var.

Användarvisningsbild

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261804 För att påverka ekologin, fordras minst 4000 vargar i Sverige http://www.dn.se/debatt/for-att-paverka ... 00-vargar/

Sedan blev jag väldigt misstänksam mor den redovisade kartan i artikeln. Bestånd med åtminstone 10% björk stöter man på titt som tätt, tycker jag.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261807


Nå kommenterar Evald sina påståenden om at älgarna betalar sin mat http://www.lantbruk.com/skog/ytterst-ha ... -lonsamhet
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

r93  
#261980 Nu har jag inte all statistik framför mig men jag tror att jag har läst att virkespriserna har halverats i reellt värde sen 50-talet ?? Rätta mig om jag har fel!

Hur är det med jaktarrendena? Skulle vara kul att se den utvecklingen med!

Här nere börjar man få otroligt bra betalt för jakt, arrendepriser på tre fyrahundra kronor/hektar, danskar och norrmän står på kö för att få skjuta en råbock eller ett vildsvin. Fortsätter denna utveckling är snart viltet mer värt än skogen!

Avatar Fallback

Re: Älgskadorna raserar ekonomin

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#262012 Visst ger det mycket pengar, men om du köper skog för 1 miljon kanske du får 2% avkastning på den. Det är 20 kkr. Har du tur får du 20 hektar (högt), vilket skulle motsvara ett arrendepris på 1000 kr/ha och år.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).