Skogsröjning

Röjning i snö.

27 inlägg 23442 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Röjning i snö.

Mojjen88  
#261286 Han lejde en tuffing som röjde i julhelgen,bra det så jag kan ägna mig åt vindfällena.Röjsågen får nog vara tills det är snöfritt för min del,trevligare då,om man inte lever på det o kan välja väder o köra i. :lol:

   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Röjning i snö.

anersimyra  
#261296
JensSkoog skrev:
anersimyra skrev:Två par kängor, 4 par handskar, två par jackor, hemgjort hjälmdok, inte titta uppåt.. :smile: :smile:

Men på ett märkligt vis får jag alltid snö i nacken, even om jag har skydd och allt som hör til! Isär når snön är blöt och tung!
Jag klippte till ett dok av en bordsduk, den har någon form av " filtmaterial " på undersidan, den blir inte stel i kyla. Blommorna får man ju på köpet, så att säga. :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Röjning i snö.

Mojjen88  
#261299 Lägg ut en bild anersimyra :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjning i snö.

JensSkoog  
#261302 "Blommor i snön", en kärleksroman från Kina om jag inte erindrar fel! Men iden va god.

Avatar Fallback

Re: Röjning i snö.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261444 Ja, ni har väl läst den här studien om röjning i snö? :-)

http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/0 ... 2005-9.pdf

Avatar Fallback

Re: Röjning i snö.

jolo  
#261545 Det sämsta med vanligt sunt förnuft är, att det inte är så vanligt

Användarvisningsbild

Re: Röjning i snö.

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261572
Mangan skrev:Ja, ni har väl läst den här studien om röjning i snö? :-)

http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/0 ... 2005-9.pdf


Snabbröjda tallhedar uppe i norr :surp:
Under 4 timmar!

Jag tycker det går rätt bra att röja i snö men röjer långsammare än på sommaren. Är det mycket snö i träden som det är just nu så är det inte alls kul...

Ner till -10C har jag ett underställ, flanellskjorta, ofodrad varseljacka och arbetsbyxor. Ev regnholkar/chaps ifall det är upplega. På fötterna strumpor, sockor och skinnkängor. Är det kallare än så så försöker jag jobba med annat :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Röjning i snö.

röjjare  
#261595 Intressant studie.

Jag tycker den optimala vintertempen är ca -15 °C och kallare. Då håller man sig torr.

Avatar Fallback

Re: Röjning i snö.

m3sk  
#262569 Var iskall och vänta till vårvintern och röj på skaren. Finns absolut inge bättre, plant som en salsgolv, myggfritt, och oftasr klarar man sig från stensågning.

Användarvisningsbild

Re: Röjning i snö.

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#262687
m3sk skrev:Var iskall och vänta till vårvintern och röj på skaren. Finns absolut inge bättre, plant som en salsgolv, myggfritt, och oftasr klarar man sig från stensågning.


Det blir ingen bra skare i södra halvan av landet, även här i södra norrland är det oftast bara under några dagar som det finns skare som bär en ordentligt. Nätterna blir varma så fort härnere så det blir bara blötsnö av det hela.

Avatar Fallback

Re: Röjning i snö.

j-eg63  
#274340 Perfekt skare nu!! solsken och någon - grad var ute med röjsågen idag tog bort småträd o städade i närmare 100 årig skog :grin: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Röjning i snö.

Torbjörn Johnsen  
#380278 Nu börjar snön försvinna här i södra Sverige i alla fall. Det kan ju ge fina dagar för röjning i vårsolen. Men mina bästa huggarminnen från den här årstiden var att hugga fröträd. Hursomhelst så är dom här vårvinterdagarna väldigt trevllga i skogen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).