Motorsåg och handhållet

Vem tillverkar Stihl-kilar?

32 inlägg 18495 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vem tillverkar Stihl-kilar?

mghg  
#261553 De bästa kilarna som jag hittar hos försäljarna i min närhet har ett Stihl-klistermärke på ena sidan och är märkta "Made in Sweden" på andra sidan.

Vem är tillverkaren?

Jag antar Bacho eller EIA.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vem tillverkar Stihl-kilar?

T Landström  
#261561 EIA är det väl som tillverkar kilarna i dagsläget...dom tog väl över tillverkningen från Bacho...

Användarvisningsbild

Re: Vem tillverkar Stihl-kilar?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261566 Det bacho som gör dom! ibland står det stihl,Eia på dom men det är bachokilar! billigast att köpa på Nima! 170 inkl moms tror jag!

Användarvisningsbild

Re: Vem tillverkar Stihl-kilar?

T Landström  
#261571 Hade inte Bacho lagt ner tillverkningen av skogs tillbehör eller har dom bara lejt ut försäljningen? För varken kilar eller krokar/saxar finns inte i deras katalog...om jag inte minns fel...

Användarvisningsbild

Re: Vem tillverkar Stihl-kilar?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261623 Både Bahco och EIA ägs av SNA. Samma produkter men nygammal märkning... http://helahalsingland.se/ovanaker/edsb ... t-tillbaka och http://news.cision.com/se/sna-europe/r/ ... ag,c515769
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Vem tillverkar Stihl-kilar?

mghg  
#261680 Det var tydligen svårare att få ett entydigt svar än vad jag kunde tro :wink:

Nima och Skogma ser att ha identiska 24 cm fällkilar från EIA i sina www-kataloger och fällkilen på katalogernas bilder verkar identisk med den Stihl-kil jag har. Men jag tycker faktiskt det ser ut som EIA-logotypen i katalogernas bilder är ett fotomontage och därmed är det ju inte bevisat att EIA är tillverkare.

Huggarn kan därmed ha helt rätt i att det är Bahco som är tillverkare och i vilket fall som helst har Huggarn helt rätt i att priset hos Nima är väldigt bra.

Å andra sidan stämmer det som T Landström skriver att Bahco inte har några skogsprodukter i sin www-katalog. Efter att ha läst artiklarna som Niking refererar till så tycker jag det är mest troligt att SNA-koncernen har renodlat sortimentet hos dotterbolagen och koncentrerat skogsprodukterna till EIA. Om EIA dessutom är till försäljning så vore det konstigt om produktionen av fällkilar är beroende av Bahco.

Men detta var bara mina antagande och resonemang, någon som vet?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vem tillverkar Stihl-kilar?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261687 Stihl Sverige bør vel kunna hjelpa.

Användarvisningsbild

Re: Vem tillverkar Stihl-kilar?

mghg  
#261689
can skrev:Stihl Sverige bør vel kunna hjelpa.

Antagligen, men jag tyckte det var trevligare att ställa frågan här istället. :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vem tillverkar Stihl-kilar?

Homo abies  
#261690
Niking skrev:Både Bahco och EIA ägs av SNA. Samma produkter men nygammal märkning... http://helahalsingland.se/ovanaker/edsb ... t-tillbaka och http://news.cision.com/se/sna-europe/r/ ... ag,c515769
/Niklas

Läs gärna denna länk Så kan ni få veta!

Avatar Fallback

Re: Vem tillverkar Stihl-kilar?

rikard_e  
#261740 väldigt bra kilar, har bara haft sönder 3 stycken !

Användarvisningsbild

Re: Vem tillverkar Stihl-kilar?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#262024 Ja vem som äger vem har jag ingen aning om! och det var heller inte trådens fråga, utan vem som tillverkar kilen! så.. om niking har rätt vilket han förmodligen har, så har ju alltså EIA köpt "kilpressen" av Bacho? eller är Bachos plasttillverkning nerlagd helt?..ja oavsett vad dom heter eller vem som tillverkar dom,så kommer dom i mina ögon alltid att kallas "Bachokilar" så länge dom är i sin nuvarande form o kvalitet! vilket få kiltillverkare överträffar!..om ens nån!?.. jag har provat det mesta i kilväg under alla dessa år och dom enda kilarna som ens kommer i närheten av "Bachokilarna" när det gäller funktion och hållbarhet (nästan dött lopp)framförallt vintertid så är det GEDORE/Ochsenkopf "Alaska" eller ännu hellre enligt mig dess storebror "Labrador"! riktigt jättebra bra kilar! men tyvärr så säljs dom knappt av nån i svea rike!.... kanske nåt för "skogsverktyg" att tänka på! :wink: som ju har goda känningar i tyskland...eller nån annan aktiv handlare kanske!...nu får man ju beställa dom på ebay mm om man ska få några!..vet att det finns en å annan handlare som tar in dom, bla en i Jönköping(Alaska)! men dom är få!

jahapp! vad ska vi kalla dom nu då? "Bachokilar"..."EIAkilar" eller rentutav "SNA kilar"? vad tycker ni?....jag röstar på "Bachokilar"! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vem tillverkar Stihl-kilar?

totte  
#262039 Gedore kan jag tro är bra, de gör bland världens bästa skruvnycklar, ingen prutning på kvalitet där. Bachokilar låter väl klämmigt, kör på det Huggarn.

Användarvisningsbild

Re: Vem tillverkar Stihl-kilar?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#262044
totte skrev:Gedore kan jag tro är bra, de gör bland världens bästa skruvnycklar, ingen prutning på kvalitet där. Bachokilar låter väl klämmigt, kör på det Huggarn.


Japp! jag kör på det jag! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Vem tillverkar Stihl-kilar?

T Landström  
#262076 Eller varför inte Sandvik-kilar ;) Det heter mina...

Användarvisningsbild

Re: Vem tillverkar Stihl-kilar?

värmSkog  
#262081 dessa säljer min Stihl åf

http://www.grene.com/shop/action/produc ... lkil+Bahco

Han sa att det är samma som "stihls" kilar


Kärt barn har många namn

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).