Vedmaskiner, flishuggar

Pilkemaster recension

65 inlägg 38935 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Pilkemaster recension

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21256 Hej,

Då jag fått några frågor om hur denna maskin är att arbeta med så tänkte jag starta denna tråd.
Jag har nu kommit igång med årets vedsväng och kört några m3 genom maskinen.
Mer blir det så fler erfarenheter kommer säkerligen.

Generellt är betyget gott.

Fördelar:
- Mycket effektiv och snabb. 2 hastigheter på klyven är mycket positivt.
Den långsammare används vid tjurigare bitar.
Lätt att byta hastighet då det är läget på styrreglaget som avgör vilken hastighet som används.
- Skräp rensas effektivt bort.
- Lätt att byta/ta bort klyvstål.
- Mycket smidig även till klena dimensioner.
- Inga remmar utan hydraulmotorer till allt.
- Kedjan går bara vid kapning.
- Stocklyften är till stor hjälp och fungerar bra.
Jag har lagt 2 stockar vinkelrätt med maskinen och lagt ett lass på dom.
Bara att rulla fram och lyfta.
- Lätt att ändra höjd på stålet.
- Lite förflyttningar, allt kan skötas från arbetsplatsen.

Nackdelar:
- Vissa detaljer är lite rappliga.
Tex så lossnar matningsbordet från dragmekanismen lite då och då.
lätt att lyfta tillbaks, men smått irriterande.
En annan sak är stoppet som hindrar att man sågar i inmatningsbordet.
Den är ledad och sitter ihop med skruv och mutter.
När detta blir skitigt så kärvar denna, med följd att den står ut i stockens väg. Väldigt krokig kan den bli...
Väldigt bökig att få bort var den också.
Nu har jag satt den rejält löst och hoppas att problemet inte uppstår igen.
Händer det igen så åker den bort och jag förlitar mig till min egen uppmärksamhet.
- Mer klyvkraft önskas!
Har fått igenom alla bitar, men inte utan problem.
Har man 6-delsstålet i så kan man få lirka en del med tjuriga bitar.
- Inmatningsbordet greppar lite dåligt, lite grövre bitar får man "hänga" lite på för att dom ska åka med.
Dessutom så fastnar stockar med knotor osv lätt om dom är längre än bordet.
Då får man gå till änden och lyfta-trycka in den i maskinen.
- Dåligt spånutkast. Allt spån lägger sig under maskinen så man får gå och spada undan stup i kvarten.
En uppskattning är att man får göra detta ungefär var 3:e m3t.
- Flyttar man mycket på maskinen där det är trångt måste stocklyften plockas bort då denna inte går att fälla ihop.

Tips:
- Stockar från 3,5m och nedåt går smidigast.
- 30cm i diameter bör ej överskridas.

Detta är vad jag kommer på nu i brådrasket.
Fråga gärna om det är nåt ni undrar över.



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Tur att man inte köpte en pilkemaster då kanske?

dieseltomten  
#21319 Jag övervägde att köpa pilkemaster och var väldigt nära.

Men jag köpte Japa 370 och hittills har jag inte haft nå större problem.
Kubbarna har lite tendens att studsa upp en cm och missa lite på kniven.
Men det är inte så farligt.

Matning och annat har fungerat bra. Transportören hade frysit en vända, men den var bara att knacka till.

Så totalt är jag nöjd iaf. Med ca 35m3 körda så långt.

Avatar Fallback
Lovoarn  
#22432 Provade en Pilkemaster efter att jag använde en Hakki plike 1x-37, köpte en Hakki.
Överlägsen Pilkemastern är den!

Avatar Fallback
dieseltomten  
#22481 Jag köpte min Japa tom billigare än vad de annonserar om pilkemastern åxå...

Men det verkar inte vara nån kanonlösning det där på Pilkemastern alltså.
Taskigt för de som köper dem då. Fast det kanske beror på vilken grovlek på ved man kör. Om man håller sej till max 20 med Pilkemastern kanske den håller.
Min Japa kasnek man inte heller ska hålla sej med maxgrovlek på 37 hela tiden. Det är nog lite i grövsta laget för kroppen om int annat

Men jag skulle akut behöva ha ett lyftbord eller avläggarbord till min.
Nån som har nåt till salu i dalarna?
Jävla slit.

Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22538
Lovoarn skrev:Provade en Pilkemaster efter att jag använde en Hakki plike 1x-37, köpte en Hakki.
Överlägsen Pilkemastern är den!


Vilka är fördelarna med Hakkin jämfört med Pilkemastern?

   TS
Avatar Fallback

Pilkemaster?

matsimon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26014
MickeBM skrev:
Lovoarn skrev:Provade en Pilkemaster efter att jag använde en Hakki plike 1x-37, köpte en Hakki.
Överlägsen Pilkemastern är den!


Vilka är fördelarna med Hakkin jämfört med Pilkemastern?


Skulle också vilja veta fördelarna med Hakki gentemot Pilkemastern.
Överväger att köpa en Pilkemaster, då jag tycker den verkar ha bra kapacitet och ligger i en vettig prisklass.

Du("MickeBM") som har en Pilkemaster, är det en traktor eller eldriven?
Är du så nöjd att du kan rekommendera den?
Har läst ris och ros i ditt inledande inägg. Skriv gärna mera, vill få mera på fötterna innan jag bestämmer mig!

Avatar Fallback
Lovoarn  
#26025 Tycker att du skall provköra bägge, då blir valet lätt!!

Användarvisningsbild

Re: Pilkemaster?

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26083
matsimon skrev:Skulle också vilja veta fördelarna med Hakki gentemot Pilkemastern.
Överväger att köpa en Pilkemaster, då jag tycker den verkar ha bra kapacitet och ligger i en vettig prisklass.

Du("MickeBM") som har en Pilkemaster, är det en traktor eller eldriven?
Är du så nöjd att du kan rekommendera den?
Har läst ris och ros i ditt inledande inägg. Skriv gärna mera, vill få mera på fötterna innan jag bestämmer mig!


Det är en traktordriven, kör med en Boxer.

Ja, jag kan rekomendera den, men inte utan att veta under vilka förutsättningar den skall användas och vilken plånbok man har.
Kör man mycket grovt så är inte pilkemastern optimal.

Då det verkar vara mellan Hakkin och pilken du ska välja så kan jag ta lite jämförelser där.
Se även tråden om "big-bag" för mer info.
Om man kör mest mindre dimmensioner så tycker jag pilken är effektivare, den är utan tvekan snabbare.
På hakkin så går klyven varje gång du kapat, och långsamt också.
På pilken väljer du själv när du ska köra ut kolven, bra vid små dimensioner då du kan klyva flera bitar åt gången.
Tycker detta är mycket bra speciellt när man kör bitar som inte behöver klyvas, då kan man fylla hela facket och sen trycka ut dom till transportören.

Facket på pilken är alldeles för trångt, här är hakkin mycket bättre.
Större bitar trycks fast mellan väggarna när kniven trycker isär dom, detta gäller 30+ vilket inte går att köra igenom maskinen hur som.
Men går med andra ord inte att slänga i större manuellsågade bitar, vilket man kan i hakkin.

Klyven är mycket starkare på hakkin.
Körde ca 90m3t med en sån förra året och fastnade 1 gång, dock med 4-delsklyv.
Med pilken har jag fastnat ett antal ggr, men endast med 6-delsklyven aldrig 4:an.
Detta kan nog i mycket bero på att det blir trångt med 6 bitar.

Inmatningsbandet är nog lite effektivare på hakkin, men slits hårt.
Är dessutom för kort, kör man lite längre bitar får man böka en del.
Generellt tycker jag nog pilken är bättre här.

En irriterande sak på hakkin är att bitarna ofta "ställer" sig mot klyven, som sticker ut en del.
I och med att klyven går automatiskt så får man panikstoppa maskinen för att inte klyva en stående bit.
Eftersom klyven går så långstamt vill man gärna såga under tiden maskinen klyver för att spara tid, gör man detta ställer sig biten 9 ggr av 10.

En kanske mindre viktig sak, dock en fördel enligt mig.
Pilken är mycket lättare, vilket är bra då man kör med en mindre traktor.

Min personliga åsikt är att pilken är mer prisvärd.
Man får en sån med 2 knivar och stocklyft en bra bit under priset för en ren hakki.
Sen tror jag att om man kör mycket med vilken som så får man in arbetssätt som är bra, byter man maskin kan den kännas sämre till en början.

   TS
Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26084
Lovoarn skrev:Tycker att du skall provköra bägge, då blir valet lätt!!


Håller helt klart med om att man bör provköra för att bilda sig en uppfattning, valet blir klart lättare.
Skulle vara intressant att få veta lite varför du håller hakkin så mycket högre, om inte annat för alla som funderar på ett köp.

   TS
Avatar Fallback
matsimon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26136
MickeBM skrev:
Lovoarn skrev:Tycker att du skall provköra bägge, då blir valet lätt!!


Håller helt klart med om att man bör provköra för att bilda sig en uppfattning, valet blir klart lättare.
Skulle vara intressant att få veta lite varför du håller hakkin så mycket högre, om inte annat för alla som funderar på ett köp.



Hej "MickeBM"! Tackar så mycket för ditt mycket intressanta inlägg! Sakligt och fint har du lagt fram fördelar och nackdelar med Pilkemastern.
Att jag dessutom fick jämförelser gentemot Hakkin är guld värt för mig!!
Det var väl ungefär som jag anade. Hakkin är säkert en värre maskin när dimensionen ökar. Men efter mina behov, tror jag Pilkemastern passar bra.
Min ved brukar oftast vara av det vekare slaget med några enstaka grövre bitar. min nuvarande maskin funkar också på det sättet att man kan kapa flera(veka)innan man kör iväg dom med klyven, en finess jag inte vill vara utan! Matarbordet tycker jag ser vettigt ut utan något band som slits med tiden.
Olika maskiner har väl sina för och nackdelar precis som du säger,och varje vedeldare har olika krav på sina maskiner.

mvh /
Matsimon

Avatar Fallback
Lovoarn  
#26139 Det är ganska mycket pengar vilken man än köper, satsa på Hakkin.
Körde en ett år gammal Pilkemaster förra året, detaljkvaliten är inge vidare på den. Mycket med handpåläggning krävs under körning, slet ut remmar trots att remskivor var uppriktade samt lager var ok. Inmatningsbordet hoppar av, går ej att backa inmatningen heller.
Skulle kunna forsätta, men jag rekomenderar att lägga några tusenlappar till så att du får en Hakki.

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#26162 Hej,
Det är en intressant tråd detta med mycket god info.
Eftersom jag och min far tidigare hyrt en 1x37:a och senare införskaffat en pilkemaster faller tråden lite i mitt intresse!

Kan hålla med MickeBM om de uppstyltade punkterna gällande Pilkemastern förutom detta med stoppen för att kunna såga i stockbordet som ännu inte inträffat för oss.

De sista åren har vi köpt ved från första gallringar och till detta har Pilkemastern varit riktigt bra, men då är det ju inte så grovt heller.
Har du tänkt att kapa mycket eget med ströträd, bonnagallring etc tenderar tjockleken att gå över 30cm.

1x37:an som vi tidigare hyrde årligen hade gått mycket (säkert över 2000 kubik) så det kanske blir lite missvisande, men detta med att köra fast med maskinen och ha en traktor tuffande framför var inte kul.

Sedan tyckte jag att det blev stressande att ha kedjan igång hela tiden maskinen gick med Hakkin, pulsen stiger om en större stock krånglar på bordet och man inte "kommer igång" om ni förstår vad jag menar.

Till sist fogar jag mig i ledet och rekommenderar att de olika maskinerna som är föremål för köpet testas eller iaf ses i drift om det går innan ev köp!

Användarvisningsbild
kava  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26163 Lite erfarenheter av traktordriven Pilkemaster ,den äldre modellen med remdrift, efter ca 1000-1500 m3.
Inmatningen med fiskfjällsplankorna fungerade för det mesta, men ibland fick man ligga på stocken för att den skulle matas fram. Vedlängdsstoppet kröktes många gånger när knaggar fick superfäste i fiskfjällen. Inmatningsplankan hoppade ofta av. Bandbrott i transportören.
Ett flertal krökta/avbrutna armar i stocklyften. Totalhaveri på vinkelväxlen. Krökta klyvyxor. Lite krångel med ventilpaketet till klyven.
Ett flertal remmar, mest till kedjedriften. Men trots att det ser ut som en problemmaskin så var jag faktiskt nöjd med den. Hade nog haft den kvar än , men det blev för slitsamt för armar , axlar och nacke med den manuella kap/klyvspaken.

Avatar Fallback
matsimon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26179 OjOj! Vilken respons! Intressant att läsa alla inlägg! Tror fortfarande på Pilkemastern även om jag fått höra en hel del svaga sidor också. Att inte det finns plats att slänga ner grövre manuellkapade klabbar är dåligt!( Det går på min gamla) Att matningsbrädan lossnar verkar ju klent, har det månne förbättras på senare modeller? Detta med remmar som slits, var det på tidigare utförande? Dagens modell ska väl vara helt hydrauldriven?

Funderar på en traktordriven, som ska drivas med min VBm 430. Var först inne på en eldriven, men kom fram till att jag har för klent säkrat. Kan ju finnas fördelar också med att vara oberoende av el...

mvh
matsimon

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#26185 Hej igen,
Ja, detta med klyvfacket är en nackdel, måste vara nåt de åtgärdar framöver, för de måste fått feedback om denna nackdel.

Vår maskin (2006 tror jag) är helhydraulisk.

Ang drift, vi köpte den som kan både och. Det är bra att kunna klyva lite vart man vill via kraftaxeln och väldigt tyst och smidigt med el stationärt.
Det ska mycket till innan jag kopplar till traktorn när jag kör på gården!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).