Verkstan

Är skruvstädet kört nu ?

76 inlägg 45053 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Är skruvstädet kört nu ?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261288 Spänki

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Är skruvstädet kört nu ?

stektlök  
#261309 Här är städet. Vad tror ni om det ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är skruvstädet kört nu ?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261317 Tja, lite blästring och uppsmörjning skulle nog göra susen. Sedan är det ju bara att testa. Kan ju om inte annat duga som ett andra städ, ifall du senare skulle satsa å ett nytt Matador eller Superior.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Är skruvstädet kört nu ?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261331 Ser bra ut, lite måla & bra fastsättning så duger den säkert till det mesta.

Avatar Fallback

Re: Är skruvstädet kört nu ?

Jim_the_one  
#261347
JensSkoog skrev:Det kallar jag ett styck bra fruntimmer! :grin:
("kösta de nått" - är du Skåning? Forstått här på Forum att dom är Sveriges svar på Skottan, men jag har aldrig mött en snål Skott och hellre inte en snål Skåning, så det där kan inte stämma! Dom jag mött har varit tvärt om! :wink: )



Nej nej Jens, det är ju rikssvenska de däringa. :lol:

Avatar Fallback

Re: Är skruvstädet kört nu ?

Jim_the_one  
#261350
stektlök skrev:Här är städet. Vad tror ni om det ?



Bara att vända upp å ner å fetta in skruven ordentligt och sen lite där framme oxå vid "veven"
Sen vill jag se bild på när du gjort likadant som med det andra städet :lol: fast gissar att veven ger sig först. Ser väldigt likt ut ett städ jag fick tag på via en auktion. Det står förhållandevis relativt stabilt trots att jag inte skruvat fast det ännu. haha
Dock är det någon "smartis" som varit framme med vinkelslipen å kapat av bakänden lite så jag har inte så lång slaglängd på mitt men det duger fint att skruva fast sågen i för å fila kedjan iaf. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Är skruvstädet kört nu ?

stektlök  
#261374 Får försöka putsa lite på det innan montering på plats. Behöver förstärka min bänk också för jag knäckte skivan gör ett tag sedan, :) den sitter i en bordsskiva (spån) så det känns lite klent.

Var sak har sin tid...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är skruvstädet kört nu ?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261378 Knäckte du bordsskivan samtidigt som du knäckte det gamla städet?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Är skruvstädet kört nu ?

JensSkoog  
#261386
Jim_the_one skrev:
JensSkoog skrev: ("kösta de nått" - är du Skåning? Forstått här på Forum att dom är Sveriges svar på Skottan, men jag har aldrig mött en snål Skott och hellre inte en snål Skåning, så det där kan inte stämma! Dom jag mött har varit tvärt om! :wink: )


Nej nej Jens, det är ju rikssvenska de däringa. :lol:


Aha! Visste inte att det var något som het rikssvenska - trott at svenska var svenska och allt annat var o-svenska! :mrgreen:
Annars ser ju det nya stedet rett bra ut, men gör nu en skicklig skiva å skruva det i! Hårdt å få på foten när du jobbar, och sådär sakor faller alltid när man ska bara... , och det känns! 😡

Avatar Fallback

Re: Är skruvstädet kört nu ?

stektlök  
#261434
Niking skrev:Knäckte du bordsskivan samtidigt som du knäckte det gamla städet?
/Niklas


Nej skivan gick paj tidigare. Städet gick nu när jag skulle böjja en järnbit och slog med storhammarn (läs slägga) :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är skruvstädet kört nu ?

totte  
#261569 Ha, du skulle hört min farfar, när jag stod och bankade på en järnbit för att böja den: "Vet du att du tar en sabla risk nu? Den fule tar en kallsmed varje år och man vet aldrig när det är ens tur." :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Är skruvstädet kört nu ?

stektlök  
#261577 Jag lovar å svär att jag alltid ska värma i fortsättningen !

   TS
Avatar Fallback

Re: Är skruvstädet kört nu ?

stektlök  
#261582 För övrigt så har jag putsat å smörjt det nygamla städet som mitt fruntimmer fixade till mig !

Jag skippar blästring och målning som några förespråkade då jag inte har sådana grejer (dä köstar å köpa)
Det gick fint och lätt när jag prova å skruva, verkar vara ett fint städ som duger till mig nu när jag slutat "kallsmi" Totte :)

Hur förstärker man sin bänk bäst och enklast nu när jag inte har tid med totalrenoveringen av bänken ??
Vad har ni för djup på era bänkar?

Bild kommer snart när jag fått det på plats.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är skruvstädet kört nu ?

totte  
#261586
Jag lovar å svär att jag alltid ska värma i fortsättningen !

Bra det då behöver vi inte vara oroliga :lol:

Har du plats att skruva och limma en planka under framkanten så är det väl vad som håller.

Avatar Fallback

Re: Är skruvstädet kört nu ?

Jim_the_one  
#261591 Plyfa skiva funkar fin fint att förstärka med.
Eller 21mm plywood borde hålla ganska bra "de mä".

Plyfa har min far bonkat in i mitt huvud att den där svarta plywooden heter.
Går nog att köpa en spillbit billigt på autokaross.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).