Motorsåg och handhållet

Måttband känns uråldrigt !

56 inlägg 23933 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Måttband känns uråldrigt !

T Landström  
#261088 Blir inte det kallt på vintern... :lol:
Senast redigerad av T Landström mån 27 jan 2014, 21:25, redigerad totalt 1 gång.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Måttband känns uråldrigt !

åberg  
#261089
molnia skrev:jag vill minnas att jag för många år sedan skicka de ett mail med ett förslag om en libell(vattenpass) på sågen alt. i svärdet till Husqvarna.

Även jag har slagits av tanken. Det är inte alltid mina instick är i samma plan om man säger så. :???:

Tror jag behöver nåt tvåkomponentslim som klarar olja, går att bygga tjocklek med och som inte ändrar volym när det härdar. Förslag?

Användarvisningsbild

Re: Måttband känns uråldrigt !

molnia  
#261107 ta en kasserad kil(den har kanske lämplig nyans :wink: ), såga till lämplig kil att lägga under libellen, limma fast allt med loctite super attack på sågen.
uuhh! vad jag gillar det limmet, fast mina fingrar har ibland en annan åsikt... :???:

Användarvisningsbild

Re: Måttband känns uråldrigt !

totte  
#261148
Mangan skrev:Hur skall du kunna göra en sådan maskin utan måttband?!?! Orealistiskt!!!


Den kommentaren är en klar vinnarkandidat! :lol: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Måttband känns uråldrigt !

axwell  
#261176
totte skrev:Inlägg av totte » Idag, 00:41

Mangan skrev:Hur skall du kunna göra en sådan maskin utan måttband?!?! Orealistiskt!!!



Den kommentaren är en klar vinnarkandidat! :lol: :lol: :lol:


Maskinen skulle nog kunna klara sig utan måttband, däremot inte en sömmerska eller skräddare.

Undrar om denna "framtida maskin" kommer att ta mått på träden eller bara nöja sig med att mäta dom :wink:

Användarvisningsbild

Re: Måttband känns uråldrigt !

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261292 Genmodifiera alla träd med inbyggda kapmärken?

Användarvisningsbild

Re: Måttband känns uråldrigt !

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261308 Men om efterfrågade längder hinner ändras under trädets omloppstid då?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Måttband känns uråldrigt !

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261333 Du ska se möjligheterna ju. Mest troligt kommer efterfrågan att följa träden.

Avatar Fallback

Re: Måttband känns uråldrigt !

alias  
#261336 Gallringsfritt skogsbruk och helstamsdrivning i slutavverkningarna?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Måttband känns uråldrigt !

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261353 Inte långt borta innan det finns en app till goggle glasögon där man kan se hur lång stocken är och var man kan kapa. För en extra slant så kan man ladda in en lista så att man kan aptera rätt längd för bästa pris.

Avatar Fallback

Re: Måttband känns uråldrigt !

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261354 I 2002 var det ett fremtidscenario om skogbruket i Norge om 10 år altså år 2012 i den norske "skogeigeren" Husker det sto at volum på gran og furu ikkje hadde noe status lengre det var løvskogvirke som skulle gjelde. Skogen blei også hugd med robotstyrt hogstmaskin meiner eg å huske. Dette har ikkje slått heilt til enda vil eg sei.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).