Gallring

Gallring för första gången

69 inlägg 53343 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gallring för första gången

husqvarna_med_sthil  
#239551 Jaha , nästan grannar.. sydväster 3km om Matfors håller jag till :) Vägen är dragen i utkant av ett blötdrag och den är bara på några få ställen lerig och blöt. Jag har varit där idag och inser att jag vill köra ut tidigare och mera eftersom jag hugger. Jag vet att min morfar körde ner sig rejält i den myren brevid vägen och det gick åt en traktor till som fastnade brevid, bägge fick åka i koppel på en skotare innan de var lösa. Detta var på barmark och på vägen hade han ju kört utan problem så det borde gå men jag är feg och ovan men har iaf bestämt mig för att jag ska prova.

Då skippar jag torrgranstänket och går på slarvkvistade toppar från färsk gran istället, sådana blir det ju mängder av som ligger när man hugger. Jag har ju en hel del al från vägen som jag huggit upp så det finns det ju också. I veckan ska jag ta en dag och förbereda vägen för körning :)

OAS forests : Bör jag använda piggkättingen trots barmark ? Det är bra tips jag får här av er och jag tänker ... Jag tar dit traktorn och spelet för att lägga ihop men låter första kylan bestå lite innan jag kör ut det till rätta vägen för avhämtning men jag lägger virke där det är som värst samt risar. Det borde alltså ge mig bästa förutsättning förutom att vänta på tjäle då förstås.

   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallring för första gången

Tosca  
#239571 Så fort det blir lite regnblött i skogen är både stubbar och stenar hala, med kättingar på sparar man både däck och slipper halka runt i onödan.
Kan du ha traktorn stående i skogen så är kedjorna helt klart att föredra.
Har du lite handlag med dem kan du ju lägga av och på dem varje dag också, de är inte lika tunga att hantera som skogsmaskinkedjorna.

Avatar Fallback

Re: Gallring för första gången

husqvarna_med_sthil  
#239663 Ja efter lite tänkande så är det nog kedjor på som gäller. Jag kommer inte att ha traktorn kvar i skogen men jag har lös grusväg från garaget till platsen jag hugger och ca 6km. De gånger jag varit med och lagt på kedjorna har det varit bökigt men efter samtal med en granne som beskrev hur jag ska köra på dem så verkar det lite enklare men jag väljer nog att ha kedjorna på hela tiden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring för första gången

Tosca  
#239669 Håll igen på farten när du åker efter vägen bara, jag tycker det verkar som om kedjorna slits fortare när man åker fort.

Avatar Fallback

Re: Gallring för första gången

husqvarna_med_sthil  
#240097 Ja min första strapats i gallringen är avklarad, 7 dagar längst i väster i den grövre granskogen. Har huggit mestadels massa och jädrar vad öppet och fint det blev! Nu till veckan går jag in i mitt rätta projekt med blandskogsslänten :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring för första gången

husqvarna_med_sthil  
#243475 Jag har nu kommit igenom det mesta och jag kommer vara "färdiggallrad"i mitt projekt när veckan är slut. Min första gallring har då lärt mig en del och en sak är att det är bättre att röja först. Det har blivit mycket "tramsande" med motorsågen mellan stammarna. Jag valde också att lämna en ridå ogallrat mot grannen som ska slutavverka i vinter så får det som ev ska blåsa ner där blåsa ner först och ta första smällen innan vinden kommer åt där det är gallrat.
Jag sparade också en del Al med raka stammar som jag högg rent runt samt en del björk.
Nu kretsar tankarna allt mera runt körningen :) Må det bli kallt utav bara tusan snart !

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring för första gången

herjman  
#243496 Lite bilder hade varit trevligt! :P

Avatar Fallback

Re: Gallring för första gången

husqvarna_med_sthil  
#243551 Japp det är dags att fotografera och kameran åker med imorgon ! :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring för första gången

Blivande snickare  
#252295 Hur gick det?
Blev det några bilder? :smile:

Avatar Fallback

Re: Gallring för första gången

husqvarna_med_sthil  
#261172 Körningen har varit ett elände på många sätt. Främsta orsaken är nog min bristande erfarenhet, både vid huggningen och hur jag planerat. Det är jobbigt när man inte vet om det går eller inte och jag har fått försöka mig fram sakta men säkert för att minska ev skador om det inte skulle gå. Traktorn klarar mer än mitt psyke i många fall men ibland är det tvärt om som tex smidigheten med timmervagnen mellan träden.

Blev även en lång paus mellan huggning och skotning pga av div olika saker. Detta ska inte upprepas kommande år. Helst ska traktor och spel med vid huggning eller åtminstone varannan dag. Går det inte att köra ska jag heller inte hugga.

Jag behöver mera utrustning. Ett fjärrstyrt spel, kedjor på framhjulen, kranvagn med styrning och jag skulle vilja utöka belysningen runt traktorn.

Jaja det här var år ett det, nästa säsong så går det nog bättre när jag kan undvika en del onödiga feltänk.

Edit: resultatet rent ekonomiskt blir mycket litet, dock mycket träning för kropp och psyke samt att område gallrat har blivit en mycket trevligare plats. Den ogenomträngliga djungeln är nu separata stammar och man ser igenom och kan promenera igenom utan problem. Det viktigaste av allt är att jag nu genomfört den gallring jag och pappa planerat och trots att han inte är här längre så hoppas jag han ser ändå.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring för första gången

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261182 Vad kör du med?

Användarvisningsbild

Re: Gallring för första gången

towes  
#261183
husqvarna_med_sthil skrev:Det viktigaste av allt är att jag nu genomfört den gallring jag och pappa planerat och trots att han inte är här längre så hoppas jag han ser ändå.

Allt mäts inte i pengar...

...och far din ser säkert!

:smile:

Avatar Fallback

Re: Gallring för första gången

husqvarna_med_sthil  
#261263 Traktor och virespel samt en timmervagn jag kan lasta med pallgafflar.

Det fungerar bra när det är timmer men massaved och vekt är rena eländet, en balansfråga för en cirkuskonstnär :)

Tack Towes !

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring för första gången

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261264 Skaffa en vajerkran. :-)

Avatar Fallback

Re: Gallring för första gången

mrvimek  
#261270 Hej de är spännande läsning och de är så att ja med bor i Sundsvall och är det så att du vill ha hjälp eller tips så kan ja gärna komma och så har ja en vimken minimaster och om du vill så kan ja hjälpa dig att köra fram :) Med vänlig hälsning Erik

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).