Skogsmiljö och Trädlära

Hönan och ägget

13 inlägg 4616 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hönan och ägget

Hammaren  
#261087 Vad kom först? Trädet eller Fröet??



   TS
Avatar Fallback

Re: Hönan och ägget

tallen100  
#261233 Vet att ägget kom först iaf. Ägget kom till frukost och hönan till middagen :D

Avatar Fallback

Re: Hönan och ägget

Robertberg  
#261234 Trädet såklart, vart skulle fröet ha kommit ifrån annars?

Avatar Fallback

Re: Hönan och ägget

tallen100  
#261235 en motfråga... vart skulle trädet komma från... :grin:

Användarvisningsbild

Re: Hönan och ägget

anersimyra  
#261236 Jätteenkelt !!! Träden och deras sätt att föröka sig, är en konsekvens av deras utveckling över mycket lång tid. Varken trädet eller fröt var alltså först. :geek: :geek: :geek: :geek: :geek: :geek: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Hönan och ägget

JensSkoog  
#261241 Enlig det jag läst, kom egg/frö först, ty innan egg utvecklades så var inte hönan höna och innan trädet började formera sig med frö så var inte trädet ett träd! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Hönan och ägget

anersimyra  
#261258
JensSkoog skrev:Enlig det jag läst, kom egg/frö först, ty innan egg utvecklades så var inte hönan höna och innan trädet började formera sig med frö så var inte trädet ett träd! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Djupa tankar så här på eftermiddan Jens..MEN !! Vad var först ? SÅGEN ELLER KEDJAN ??? :geek: :geek: :smile:

Avatar Fallback

Re: Hönan och ägget

tallen100  
#261259 Sågen :ugeek:

Avatar Fallback

Re: Hönan och ägget

tallen100  
#261260 Fast det kan ha varit kedjan :ugeek:

Användarvisningsbild

Re: Hönan och ägget

Baggböla  
#261261 Fröet, eftersom begreppet träd är ett "artbegrepp" med en viss typ av genuppsättning. Fröet kom från en förfader som då genetiskt inte var ett träd utan från ett träd med gener från en far och en mor. Men i allt väsentligt så är 1 generation för lite för att skilja på hönan och ägg eller träd eller frö.

Alltså om man ska hårddra det.

Ägget kom före hönan.
Fröet kom före trädet.

Användarvisningsbild

Re: Hönan och ägget

anersimyra  
#261262 Där måste funnits ett " FÖRFRÖ ".... :o :o

Användarvisningsbild

Re: Hönan och ägget

JensSkoog  
#261271 Sålänge det inte är dansk frö! :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Hönan och ägget

JensSkoog  
#261272
anersimyra skrev:
JensSkoog skrev:Enlig det jag läst, kom egg/frö först, ty innan egg utvecklades så var inte hönan höna och innan trädet började formera sig med frö så var inte trädet ett träd! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Djupa tankar så här på eftermiddan Jens..MEN !! Vad var först ? SÅGEN ELLER KEDJAN ??? :geek: :geek: :smile:

Man inspireras av frun och kaffen efter en härrlig fiskmiddag - fisk kommer ochså från egg! :wink:
Vad såg och kedja gäller, så kom det först en kille som inte orkade draga i en stoksåg resten av livet! Han skulle haft Nobels pris för all den glädja han har givit oss gubbar och fruntimmer som gillar motorsåg! :grin:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).