Motorsåg och handhållet

Felmontering sågkedjepump Stihl

36 inlägg 15476 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Felmontering sågkedjepump Stihl

totte  
#260679
Så att säga blanda sågkedjeolja o glykol är då inget som jag har någonsin gjort eller hört talas om att det vart möjligt.


Det gör dom som använder Arborol vintertid och det var det Huggarn sa occkså. Arborolen blandas i vatten till en emulsion och för att den inte skall frysa krävs glykol. Vanlig kedjeolja, mineral- eller vegolja blandas givetvis inte.

viewtopic.php?p=13514#p13514

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Felmontering sågkedjepump Stihl

Tompa25  
#261237 Som en vis skrivare har skrivit tidigare i denna tråd så är det lite svårt att beskriva vad de olika delarna heter.
Tack då Mange o Jocke för era fina o väldigt pedagogiska bilder.
Jag bifogar till tråden hur min oljepump ser ut.Not att bilden kanske är lite oskarp,men det vart det bästa jag kunde åstadkomma med min superskarpa scanner.
Hur som helst så vet går det att urskilja i konturerna mässingsskruven i botten som är en aningens bränd,samt att det även skulle förefalla sitta en nylonbussing i botten. Dessvärre så saknas denna bussning.
Så jag antar att de flagor som jag tidigare pratade om måste ha varigt plasten som på något sett har brunnit fast o sen tagit sig igenom oljepumpen/drevet.Sen då om det finns rester kvar i drevet är väldigt svårt för mig att veta,eftersom jag inte vart särkilt kunnig då.
Jag bad bara verkstaden att byta oljepumpen,men hade inte en aning om att det kanske fanns fler delar som kan ha havererat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Felmontering sågkedjepump Stihl

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261248 Så här ser det ut.

Användarvisningsbild

Re: Felmontering sågkedjepump Stihl

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261249 Blir inte klok på vilken bussning du menar riktigt.

Avatar Fallback

Re: Felmontering sågkedjepump Stihl

Tompa25  
#262668 Tack Mange för sprängskissen!
Allt blir så mycket enklare för mig.
Hur som helst som ett förtydligande av tidigare trådar i ämnet så är det som så att bilden som jag bifogade en tämligen suddig bild av oljepumpen.

Jag vet som sagt inte hur mycket som framgår av bildens skärpedjup,men i vart fall så saknas plastbiten i botten på skruven,samt att den även är bränd.
För att referera till skissen som du bifogade så avser detta Positionerna: 1,2,3,4,5,6,7,8 & 9.
Justerskruven som reglerar oljeflödet (positiion 6&7) så är den i övre högra hörnet.Samt att inlopppet är längst ner i bild.
Spaken som du o Jocke referadade till antar jag avser position 12.Denna spak visste jag inte att den fanns innan jag studerade skissen.Denna verkar för mig snurra runt väldigt bra.
Drevet som jocke referarade till antar jag är benämnt som nr11.
Inget av komponenterna 11&12 är bytta.
Bussningen som jag(o för den delen Jocke) refererat till avser den fjäderbelastade i oljepumpen.Jag antar att det är nr2 efersom skruven är 3& 4.Den ligger då om jag inte är helt fel underrättad inklämd mellan 2 plastbussningar-en i varje ända.
Tydligen så behövde de inte byta oljefiltret utan det räckte med att göra rent detta,o oljetanken.För på något sett så hade det blivigt baktryck(skräp som de hade missat)som gjorde att oljan inte kom fram till svärdet-därmed att maskinen inte heller drog någon olja.Brukar det inte vara normalt att byta filter rakt av? Jag bad som sagt att de skulle byta både bränslelod(som de gjorde)men även oljefilter.
I vart fall så fixade expertisen detta med bravur.Återkommer om det skulle vara något

   TS
Avatar Fallback

Re: Felmontering sågkedjepump Stihl

Tompa25  
#324961 Sorry om jag är lite opedagogisk ibland.
Jag kan fortfarande inte bli klok på detta med sågkedjesmörjningen.

Jag tar så längt jag kan minnas.
Jag körde med Veg.olja (Husqvarna org) från dess att jag tog ut sågen hösten 2008.(Modellår 2007).
Första åren så körde jag rätt så mycket,men senaste 3-4 åren så har jag använt den yttrest sporadiskt. Det vart väl först när jag upptäckte att kedjan gick oerhört trögt (kunde ta ner kedjan,men värre när jag skulle göra detta i omvänd ordning),men även att jag upptäcke små plastbitar som fastnade i bla svärdets kanaler(spåret),men även att sågen inte drog olja alls.
Jag försökte att ta bort det mesta som jag kunde komma åt runt kopplingstrumman med målarsoda(natruimhydroxid & diskmedel)typ Oregons MX14. Kopplingen satt bokstavligt fast som klister.Eller så som jag skulle utrycka detta som att kopplingen vart full med blomjord. Varje gång som jag körde sågen så hörde jag ett tämligen instinktivt hövfrekvent metallsikt ljud,ung. som att kedjan konstant vart blokerad.
I vart fall så är då detta min minnesbild i kortformat. Lessen då om min tidigare bild vart lite oskarp/opedagosik.Men min dator kanske inte är den bästa i kombination med en rätt så högupplöst scanner.
Men hur som helst,så kvarstår mitt problem. Fast nu så har jag märkt att sågen läcker någon sorts vätska.
Osäker på om det är olja eller bränsle. Det skulle gott o väl kunna vara bränsle,eftersom jag även bad om ett byte av bränslefilter/lod.Detta bara för att utesluta/minimera att lodet är igensatt.
Jag vet då inte om min hypotes stämmer om att det är bränsle,men som ett bevis i min hypotes så reagerade jag en gång över att sågen mer eller mindre vart tom på bränsle. Men samtidigt så vet jag att jag innan dess körde sågen väldigt kort stund. Det kan ju inte ha dunstat av sig självt ;). Not kort efter detta samma sak igen.I båda fallen så vet jag att jag fyllde upp sågen fullt med bränsle,körde väldigt kort innan jag la sågen på hyllan.
Hur som helst så undrar jag då över detta gällande bränslelekage.Kan verkstaden ha tjabblat på något sett-Att dem inte monterade slangen rätt.Eller rentutav använde bef.slang,så att säga bara tryckte dit ett nytt lod? Som Bosse Bildoktorn rekommenderar så vid filterbyten så skall även slangen bytas eftersom det då kan finnas risk för bränslelekage.

Om det nu mot förmodan inte skulle vara bränslelekage.Så kan jag forfarande inte bli klok på detta med sågkedjeoljan.
Det som är så konstigt nu är att trots att pumpen står på max så drar sågen knappast någon olja.Fast vad som är än märkligt är att jag kollade hurpass mycket olja som egentligen kommer fram så kunde jag se att olja kom fram. (1.Tog ett vitt skynke. 2.Ställde pumpen på max. 3.Gasade fullt för att se oljeflödet)
För det som ger mig huvudbry är vart tar oljan vägen? Varje gång som jag ska göra rent kopplingstrumman (Tar bort allt utom startbackarna) är då att trumman är mer oljig än själva kedjan. Samma mönster kan jag se i att det är mer olja på plastkåpan som håller ihop kopplingstrumman.
Så kan jag då lita på att verkstaden verkligen bytte filtret,eller nöjde dem sig bara med att göra rent filtret?
Eftersom jag bara är en glad amatör som intresserar mig för trädgårdsmaskiner. Så börjar jag mer o mer förstå nu att det måste vara något annat.
Det kan ju vara så enkelt att det är armen på något sett som spelar mig ett spratt. Plastbitarna som jag refererar till kan ju även ha kommit från plastbussingen som håller ihop detta. Det facto är ju att sågen har sina år på nacken.Och att gummi tenderar att spricka efter 5-6år. Kan då sågen fungera trots defekta slangar?? Just oljeslangen har legat i konstant veg oljebad i 7års tid; att veg olja är mer agresiv än mineraliska oljor(vad det gäller gummidetaljer).

Vad jag även märkte är att sågkedjebromsen sprack. Något annat scenario än utmattning kan jag inte finna som rimligt.Detta hände mig när jag skulle göra rent. Av något oklar anledning så låste det sig för mig.Lyckades behålla lugnet(så att jag inte sabbade mer).
Min fråga är då även om det bara räcker med att byta handtaget? Om jag inte är helt ute o cyklar så fungerar kopplingen på samma sett som DAF-systemet(Ciaomopparna). Backarna som sådan är förvisso röda som räven men ser f.ö ut rätt så fräscha/OK.
Som en sista undran så är det detta om jag även behöver byta spännaren till sågkedjan.
Anledningen till detta är då att dem sågkedjor som jag har tenderar att klättra för mig.Men det kan ju även bero på att kedjorna är såpass uttöjda redan att det inte går att spänna dem mer.
Spännaren är kanske dimensionerad som så att detta skall hålla sågens livslängd ut. Annars som sådant så är spännskruven helt OK. Not! Jag har spännare som jag spänner med platt skruvmejsel/kombinyckeln.Dvs inte snabbkedjespännare.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).