Motorsåg och handhållet

Ny Stihl 241 trött, ska den va sån?

57 inlägg 23626 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ny Stihl 241 trött, ska den va sån?

JensSkoog  
#261032 Kugghulet måste samsvara med kedjan, 3/8 eller .325. Annars har jag erfart at nya Stihl 3/8 kedjor som jag kör på min MS 361 behöver et lite drag med filen/maskinen på ryttare innan jag kör det.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Alternativa svärd och kedjor

traktorz  
#261041 Du har .325" alternativ från Stihl, bara med 1.6mm förvisso. Men även Oregon har passande svärd, här med smalare drivlänkar för .325". Det kan ju vara en fördel att ha samma kedjetyp på flera sågar.

Stihl MS241 Oregon.gif


MS241.gif

Avatar Fallback

Re: Ny Stihl 241 trött, ska den va sån?

Brumsten  
#261051 Hej, Stihl har 325"-1,5 i en del av sina svärd, typ 13-15 tum.
Längre svärd har bara 1,6 drivlänk.
Ha de.

Användarvisningsbild

Tunna kedjor

traktorz  
#261075 Tack för påpekandet!

Ja, där ser man, behövde kolla upp detta lite närmare, och hittade mycket riktigt Stihl svärd med 1.5mm drivlänk för .325" delning:
♦ Rollomatic E i 32 cm längd: 3003 000 5006
♦ Rollomatic E i 37 cm längd: 3003 000 5011

Kanske ingen nackdel med den litet tjockare drivlänken, som ju för med sig mer olja än 1.3mm. Fast riktigt smidiga .325" kedjor som pixelkedjor går ju att ordna med Oregon Micro-Lite svärd förstås, ifall man har HVA sågar med samma typ av kedja.

Annars finns ju 3/8" Picco med 1.3mm drivlänk, men anser själv att dessa enbart hör hemma på de minsta sågarna under 40cc.

Avatar Fallback

Re: Ny Stihl 241 trött, ska den va sån?

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261130 Skal du kjøre .325 på en MS241 må du ha et 3005 sverd, 3003 er for MS261 og større.
Om man ser på kapp hastigheten med 3/8 P 1,3 eks 63 PS eller 63 PS3 får du inte den med .325.
Picco kan man kjøre på betydelig større sag en 40cc. Finnes dom som benytter det på MS261 og mange sagverk med MS 660 går også med 3/8 P. Traktorz det går inte å samenligne en 63 PS med den kjede du kjør på din MS192. Anbefaler deg å prøve en 63 PS. Hadde det optimale for en MS241 vært .325 hadde den nok kommet med det.

Om man inte får kjeden riktig skarp prøv med Stihl's rullemal FG4. Men nye kjeder er ikke bra, spesielt rytterne er ujevne.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=gTjnBWLWsQc[/youtube]

Användarvisningsbild

Re: Ny Stihl 241 trött, ska den va sån?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261135
Brumsten skrev:Hej, Stihl har 325"-1,5 i en del av sina svärd, typ 13-15 tum.
Längre svärd har bara 1,6 drivlänk.
Ha de.


det är helt sant! och det är en stor fördel anser jag! korta svärd går väl an att köra med (smala) "smådrivlänkar" som tex 1.3mm när det gäller smörjningen,spånstoppning mm,.. men efter 15" går det snabbt utför tycker jag!

Användarvisningsbild

Re: Ny Stihl 241 trött, ska den va sån?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261145 Ett par lämpliga svärd till ms241 om man vill köra 325 är tycker jag: 14" 1.5mm= 3005 000 5009 eller 14" 1.6mm= 3005 000 4709 själv skulle jag ha valt 1.6mm utan att blinka!..."pixelracet" som pågår hos handlarna tycker jag är störtlöjligt! ibland undrar man om dom använt en motorsåg? :roll:

visst funkar stihls "picco" bra! inget snack om den saken! dom håller bra även på större sågar! det kan man inte säga om 95vp/vpx! MITT problem förutom redan nämda orsaker är att dom ger ett så smalt sågspår så det går knappt att få i en kil i fällskäret! då pratar jag om nya kilar, börjar vi dessutom prata lite verklighet med kilar man sågat i så är det helt dömt att misslyckas!..dessa kedjor funkar enligt mig nästan enbart med träd på ca max 15cm där dom hör hemma! ...där behöver man dessutom ingen kil!...sånna buskar knuffar man ändå omkull!

Användarvisningsbild

Re: Ny Stihl 241 trött, ska den va sån?

traktorz  
#261168 I Stihl katalogen hittar jag inga 3005 svärd i .325", bara i 3/8", online-katalogen brukar sakna detaljinfo om kedjor och svärd dessutom. Så kanske det är specialsortiment bara?

Picco-kedjor är bra på rent virke, men ju smalare skär, desto fortare träslö kan jag tänka mig att de blir, såsom 61PMM... som är kedjan på vår MS 192. En MS 241 är fortfarande på önskelistan, men med allt rotkapande för stunden, så är det inte aktuellt nu. 63 PS, jag får lägga det på minnet.

Videon var kanske övertydlig och en aning lång, men som instruktionsfilm utelämnade den knappast något alls.

Avatar Fallback

Re: Ny Stihl 241 trött, ska den va sån?

hedenfeldt  
#261170 Hej,

Har en 241:a som går som ett skott. Är mycket nöjd med denna såg och den är lätt och fin vid kvistning samt tillräckligt rapp för fällning och aptering.

Jag vill dock tillägga att när jag köpte denna såg fick jag först ett måndagsexemplar som överhuvudtaget inte gick att kalibrera. Hade den hos ÅF 5 ggr innan jag fick byta den till en ny såg. Problemet med den första var att den dog på tomgång (värdelöst vid kvistning och aptering) samt att det var dåligt drag i den.

Den nya har dock funkat perfekt. Har kört den på alkylatbränsle förutom i början då jag körde på oljeblandad handelsbensin. Detta var ett råd från ÅF för att lösa upp fett och andra partiklar som kan finnas i en ny såg. Den känns rappare på alkylat och går renare. Ingen ny kalibrering mellan bränsletypsbytet behövdes.

Nästa såg som inhandlas kommer jag i den mån det finns möjlighet att undvika elektronikstyrning.

Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Ny Stihl 241 trött, ska den va sån?

Homo abies  
#261199 Nu måste jag repetera lite. Stihls kedjor kan kännas svårfilade, de använder nämligen en till två grader (brinell) hårdare material. (viktigt med rena torra kritade skarpa filar!)
Följaktligen håller de skärpan lite längre och svärden håller formen bättre. Till detta har varje länk en inpräglad oljekanal till varje nit för kedjesmörjning/transport av olja till topptrissan. Det finns inget som tyder på att en kedja med 1,5 eller 1,6mm drivlänkstjocklek håller skärpan bättre än en do med 1,3mm! Däremot när kedjan är tvärslö verkar grova grejor hålla bättre.
Det som i huvudsak kan ha betydelse är materialegenskaper, skärpa, tandform, skärvinklar och möjligen hastighet. Jag kan bestämt avråda 0,325 "bredspår" på 241, det går för tungt... och hur kul är det när sågen inte orkar och blir svårkörd? jag kör 3/8 pm/pmc eller PS3 på 12 - 18 tum 201-261. Har uteslutit 0,325 för den har sämre eller lika kaptider som 3/8 PS3. från 361 är det 3/8 RSC som gäller utom klyv där jag kör 3/8PMX på36" svärd på 660:n (DÄR kan det bli lite varmt i torrträ..) :geek: 8)

Avatar Fallback

Re: Ny Stihl 241 trött, ska den va sån?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261208 Men hallå! Vi körde ,325 bredspår på 40 kubiks huskvarnor på 80-talet och de gick som troll! Men den moderna elektroniksågen ska ska inte orka dra runt den?

Avatar Fallback

Re: Ny Stihl 241 trött, ska den va sån?

Homo abies  
#261216 Jag har också goda minnen från förr men det är just det... nu var det dagens verklighet det gällde.. :geek:

Avatar Fallback

Re: Ny Stihl 241 trött, ska den va sån?

tallen100  
#261324 Alltså har sågarna blivit sämre...

Avatar Fallback

Re: Ny Stihl 241 trött, ska den va sån?

hedenfeldt  
#261429
tallen100 skrev:Alltså har sågarna blivit sämre...


Tror inte sågarna blivit sämre men för mycket teknik kanske inte riktigt hör hemma i en motorsåg.

Användarvisningsbild

Re: Ny Stihl 241 trött, ska den va sån?

JensSkoog  
#261433 "Allt va bättre för i tiden!" Har vel hörd det non gonger, men jag skulle inte ville dragsa på dom sågarna som jag svor över på 60, 70 och 80 talet! Om elektronicsågen har svårigheter nu, så endrar det sig och babysjukdomarna blir lagt av. Såg min första dator i 1966. Den fyllde ett stort, luftkyld rum och nu har jag en mobiltelefon som gör tio gonger så mycket, rums i fickan och kan användas som fotboll om jag skulle ha behov. :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).