Skogsnyheter

Jättebrist på miljömärkt virke

5 inlägg 2684 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Jättebrist på miljömärkt virke

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261139 http://www.dt.se/nyheter/mora/1.6765074 ... miljomarkt

Höj certtillägget med en hundring eller två, så borde problemet lösas ganska snart skulle jag tro. Dagens ynka tillägg på 10 + 10 kr fub är ju ett skämt. Det räcker ju som regel att fråga 2-3 olika virkesköpare, så brukar skogsägaren få betydligt större merbetalning än dagens certtillägg.
/Niklas



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Jättebrist på miljömärkt virke

rokon  
#261187
Niking skrev:http://www.dt.se/nyheter/mora/1.6765074-jattebrist-pa-virke-som-ar-miljomarkt

Höj certtillägget med en hundring eller två, så borde problemet lösas ganska snart skulle jag tro. Dagens ynka tillägg på 10 + 10 kr fub är ju ett skämt. Det räcker ju som regel att fråga 2-3 olika virkesköpare, så brukar skogsägaren få betydligt större merbetalning än dagens certtillägg.
/Niklas

Ja det är ju så det skall gå till, priset är ju det enklaste medlet att styra efterfrågan med. Att de inte fattar det.
Men om den av dig föreslagna höjningen är rätt nivå visavi ej certifierat virke tvivlar jag på.
Men det är svårt att få ett svar på.
Själv väljer jag att ej certifiera i nuläget i alla fall, vill råda själv över min skog i görligaste mån, och det innebär inte att det blir sämre i miljösynpunkt.

Användarvisningsbild

Re: Jättebrist på miljömärkt virke

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261193
rokon skrev:
Niking skrev:http://www.dt.se/nyheter/mora/1.6765074-jattebrist-pa-virke-som-ar-miljomarkt

Höj certtillägget med en hundring eller två, så borde problemet lösas ganska snart skulle jag tro. Dagens ynka tillägg på 10 + 10 kr fub är ju ett skämt. Det räcker ju som regel att fråga 2-3 olika virkesköpare, så brukar skogsägaren få betydligt större merbetalning än dagens certtillägg.
/Niklas

Ja det är ju så det skall gå till, priset är ju det enklaste medlet att styra efterfrågan med. Att de inte fattar det.
Men om den av dig föreslagna höjningen är rätt nivå visavi ej certifierat virke tvivlar jag på.
Men det är svårt att få ett svar på.
Själv väljer jag att ej certifiera i nuläget i alla fall, vill råda själv över min skog i görligaste mån, och det innebär inte att det blir sämre i miljösynpunkt.


Ok! Friheten att bestämma själv har ju sitt pris. Vilken prisskillnad skulle då krävas för att du skulle dubbelcertifiera din skog?
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Jättebrist på miljömärkt virke

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261201 För min egen del så kan jag inte acceptera FCS på grund av en sak. Man får inte avverka träd som varit döda i mer än ett år! Där rubbas grundvalen till gårdens energiförsörjning och råvaran till enklare byggprojekt. PFCS kan jag tänka mig om jag får läsa på lite först.
Länken kan jag inte öppna men jag har förstått att bristen har uppstått pga att Stora behåller sitt certifierade virke istället för att sälja det vidare.

Användarvisningsbild

Re: Jättebrist på miljömärkt virke

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261203 Risken att åka fast på bar gärning när van tar gamla vindfällen och torrakor torde väl vara minimal.
/Niklas

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).