Skotare

boggi lås skotare

8 inlägg 5609 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

boggi lås skotare

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260110 Någon som kör med eller sett boggilås?
Alltså snik varianten av boogilyft. Alltså att man kör upp på något med boggin och sen låser fast den med typ ett schakel. Funderar på att sätta på det då jag hjular en hel del och det hade varit gott å slippa lägga av kedjorna på traktordelen på skotarn. Kör en Ponsse Buffalo.

Har bara hört om dem som kör med det men inte sett någon själv och skulle gärna se bilder eller beskrivningar på hur man löst det.

/Johan


Senast redigerad av Johan_84 fre 24 jan 2014, 17:56, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: boggi lås

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260113 Har du boggie på traktorn? Fattar inte.

Användarvisningsbild

Re: boggi lås skotare

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260121 På traktoränden på skotarn. Missade skriva vad det gällde. Sorry...

   TS
Avatar Fallback

Re: boggi lås skotare

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260141 Okej, nu är jag med. :-)

Avatar Fallback

Re: boggi lås skotare

Anton k  
#260154 På buffalon hade jag två vedbitar lite snett sågade som jag ställde på boggilådan när boggin var i maxläge, sen när man körde ner från hindret så klämdes dom mellan ramen o boggin. Det var lite svårt att beskriva men hoppas du fattar. Det funka rätt bra, visst nån gång ibland kunde klossarna åka bort men väldigt sällan. Dom bruka hålla mellan en o tre månader innan det var dags att tillverka nya.

På wisenten är ramen smalare så där funkar inte klossvarianten, så på den svetsades det på två öron i ramen som man satt schakel i o sen en schackel i hålet bak på boggilådan.

Avatar Fallback

Re: boggi lås skotare

glasshultarn  
#260938 Är man lite slö kan man göra så här :-)
Han kör upp på två mattor och använder träklossar både fram och bak

Användarvisningsbild

Re: boggi lås skotare

jonathanA  
#260948 kan man inte ta tag i kedjan med gripen, för att lyfta?

Avatar Fallback

Re: boggi lås skotare

glasshultarn  
#261132 Skulle nog teoretiskt funka, men det blir himla klurigt efter som bromsarna inte släpper utan att man rullar och då blir det svårt att lyfta i kedjan utan att fördärva nåt. Enklare att bara stoppa in en stock eller liknande i midjan, då får man båda samtidigt också.
Men kan någon förklara varför jd inte går att få med boggilyft?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).