Verkstan

Är skruvstädet kört nu ?

76 inlägg 44870 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Är skruvstädet kört nu ?

stektlök  
#261040 Hallå mekanikers !

Städet är nog köpt på jula elle nått ( garanti för låg kvalite) men går det att laga så det håller ett tag....? fyller snart jämt å har tänkt önska mig dyrekvalitesorten ;) !

Vad har ni för tips om märken eller vart kvalite ligger i pris ?

Mvh Stektlök




   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Är skruvstädet kört nu ?

tallen100  
#261042 Det är nog inte värt att laga, går inte att svetsa med vanliga svetselektroder.

Avatar Fallback

Re: Är skruvstädet kört nu ?

rikard_e  
#261043 Går att svetsa, men svårt att få det bra. Inte värt mödan

Användarvisningsbild

Re: Är skruvstädet kört nu ?

totte  
#261047 Kräver proffskunskaper för att svetsa sånt gods. Blir med all sannolikhet billigare att skrota och köpa nytt. Dessutom risk att det finns fler utmattningar i godset så det bara spricker igen om man skulle få ihop det.

Avatar Fallback

Re: Är skruvstädet kört nu ?

Brumsten  
#261048 Hej jag har ett Matador-skruvstycke men vridskiva.
Jättebra/dyrt som fan, felfritt efter 30 år.
Ha de.

Avatar Fallback

Re: Är skruvstädet kört nu ?

Jim_the_one  
#261052 Borde väl funka att få runt en skruvtving så du kan använda det tills dess att du får ett nytt, Å inte glömma bort att beklaga sig varje gång man tvingas använda det. haha


Annars har jag ett mindre du kan få låna tills du får det nya.

Användarvisningsbild

Re: Är skruvstädet kört nu ?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261056


https://www.ridgid.com/us/en/quick-acting-vises

En sån med rörkäftar, snurr och snabbknapp är en liten smygönskan jag har själv.

Användarvisningsbild

Re: Är skruvstädet kört nu ?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261128 Steklök! Ta ut lite födelsedag i förskott och slå till på dyrvarianten Regid Peddinghaus Matador, vet jag!

Jag betalade 2528 kr för Matador 180 + 656 kr för vridplattan + 575,20 kr för prismabackar. Samtliga priser ex moms runt midsommar 2013. Men då räknar jag med att den håller åtminstone mitt liv ut (minst 40-50 år till, alltså).

Mitt gamla skruvstycke var den då billigaste Jula-modellen. Visst håller den än, men inget att rekommendera när jag blir på Hulken-humör! :lol:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Är skruvstädet kört nu ?

Kse  
#261138 Ja sådär har jag oxå dödat nån, släng bort och köp nytt.
Gjutgods är knepigt att svetsa men visst är det möjligt.

Avatar Fallback

Re: Är skruvstädet kört nu ?

stektlök  
#261194 Ja det blir väl som så att jag köper kvalite. Skit köper man juh bara en gång men städet har hållt i många år men nu körde jag lite "hulken" aktiviteter på det å då gick det åt pipan. Har även dragit sönder infästningen mellan gängstång och själva handtaget som man vrider åt med men det gick att svetsa.

Min ide är: köp bästa kvalite och lipa en gång när du öppnar plånkan istället för att skratta en gång när du köper billigt för att sedan lipa varje gång du ska använda skiten !!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är skruvstädet kört nu ?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261196 Det finns ju också höj och sänkbara bordsstativ till såväl Matador som Superior. Inte allt dumt ifall du har ett lågt arbetsbord, men ändå vill ha en bekväm arbetshöjd för själva skruvstycket. Dessa bordsstativ kostar dock ungefär lika mycket som själva städet.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Är skruvstädet kört nu ?

Stimpy75  
#261240 Välj modell Peddinghaus (Ridgid) Junior istället. Låt inte namnet lura dig. det är samma städ som Matador och Superior bara att det inte har rörkäftar eller utvikbara skydd. Det är bra för dessa tillbehör kan ibland vara i vägen. Jag har erfarenhet av dessa städ av alla modeller och många olika storlekar från mitt jobb. Både med vridplatta och med den höj vridbara stativet. På hemma plan är det junior 140mm + vridplatta som jag ansåg bäst. Kan dock tillägga att jag har ett begagnat superior ,från ett av mina jobb, som svetsstäd.

Användarvisningsbild

Re: Är skruvstädet kört nu ?

JensSkoog  
#261244 Fick ett jättebra skruvstäd från ett dödsbo - 50 kronor! Den förre egaren hade varit mekaniker, och allt efter honom blev solt för småsummar. Kom tyvärr lite sent, annars hade det blivit flera prylar.

Avatar Fallback

Re: Är skruvstädet kört nu ?

stektlök  
#261284 Fruntimmret mitt ringde när hon va i stan och sade att hon hade fixat ett skruvstäd till mig :shock: :?: öööh vad vet du om sånt sade jag och tillade "kösta de nått" snål som man e så är juh gratis gott iaf ! Hon sade att det kosta inget och att hon hade fått det !!!

Jag har inte sett det än men bild kommer snart !

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är skruvstädet kört nu ?

JensSkoog  
#261287 Det kallar jag ett styck bra fruntimmer! :grin:
("kösta de nått" - är du Skåning? Forstått här på Forum att dom är Sveriges svar på Skottan, men jag har aldrig mött en snål Skott och hellre inte en snål Skåning, så det där kan inte stämma! Dom jag mött har varit tvärt om! :wink: )

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).