Skogsvagn (Huggarvagnar)

Låsa bommen på en Starkran

5 inlägg 4310 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Låsa bommen på en Starkran

Avslutat-03  
#260939 Hej.

Jag har köpt en Starkran och börjat köra ut vindfällen. Tänkte kolla här om någon vet om man kan låsa bommen i något transportläge? När jag kör så händer det ganska ofta att bommen svänger ut och pekar 90 grader ut från traktorn. Blir lite problematiskt när man ska in i skogen och hämta något enstaka träd, speciellt om man ska backa. Hade velat låsa fast den så att den står rakt bakåt när jag kör.

Sedan undrar jag lite om hydrauliken. Den har en hydrauliskt svängbar bom men på min traktor (Ford 2000) har jag bara ett uttag bak. Vet någon om det finns något mer eller var jag kan sätta dit ytterligare ett uttag?

/månskensbonden



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Låsa bommen på en Starkran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260951 Lås fast den i kärran med hjälp av en cykelslang och vajern.

Avatar Fallback

Re: Låsa bommen på en Starkran

Månskensbonnen  
#260971 Om den hänger i trepunkten kan man sänka lite så brukar den svänga tillbaka. Det går också att förlänga kedjorna lite men då tappar man lyfthöjd.

Avatar Fallback

Re: Låsa bommen på en Starkran

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265511 Om det sitter en hydraulventil på kranen kan du koppla slangen till tipputtaget och så
måste du ha en retur till traktorkroppen.

Avatar Fallback

Re: Låsa bommen på en Starkran

Tôrparn  
#265804 Kan du inte bara "vinscha fast" bommen i underkant på kranen så att bommen, vajern och kranen bildar en triangel. Funkar iallafall bra på min Väsekran.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).