Motorsåg och handhållet

fällkeil (HYDRAULISK FÄLLKIL)

73 inlägg 43258 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: fällkeil (HYDRAULISK FÄLLKIL)

anersimyra  
#246720
totte skrev:
anersimyra skrev:
Mäki skrev:Skulle det inte gå att tillverka en egen hydraulisk kil av en domkraft typ denna
Bild


Om man fester en kätting i botten plattan på domkraften som man sedan drar runt trädet och sätter fast i botten plattan på andra sidan i någon krokfundering då är det bara att svetsa fast en kil i ändan på stången som man pumpar hydrauliskt in i spåret i trädet.

Om ni förstår hur jag menar? Jag försökte rita en skiss men det blev inte till något så jag försöker förklara i stället.
Gammal tråd men skriver ändå. På sjuttiotalet lät jag tillverka exakt det du beskriver. Därtill lät jag tillverka ett brytjärn med en extra hävarm upp till stammen. Jag hade låtit tillverka prylarna på en yrkesskola. På den tiden kunde man få bidrag för utprovning av ideer. Nåväl, jag for ut till en slutavverkning med mina "uppfinningar". "Brytjärnet" böjde sig som en jävla lakritsrem när huggarn tog i och bröt, klantarna hade använt mjuk vattenledning till "brytjärnet". Hydraulkilen stod still och juckade som en sjuk spermie mot fällskäret, idioterna hade inte demonterat domkraften när de svetsade i den, varenda oring hade förfan smält :surp: Så hur "uppfinningarna" fungerat har jag ingen aning om.. :lol: :lol:


Haha, kul historia och ett målande språk: "stod still och juckade som en sjuk spermie" =))

Tyvärr hade det nog inte funkat ändå, tror inte en sån domkraft funkar liggande. Skulle plocka cylindern ur en garagedomkraft i stället.
Det är riktigt, jag provade senare med en "obränd" domkraft, den fungerade inte i liggande läge.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: fällkeil (HYDRAULISK FÄLLKIL)

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246727 Pumpdelen måste ligga lägst.

Avatar Fallback

Re: fällkeil (HYDRAULISK FÄLLKIL)

pr95  
#260466 Kanske den här modellen
http://www.unicraft.de/produkte/hebeger ... index.html

Avatar Fallback

Re: fällkeil (HYDRAULISK FÄLLKIL)

bgl  
#260927 Hej
Bara lite "offtopic":
NIMA i Örebro visade förra veckan under Hindersmässan en importerad fällkil som dom ska börja sälja. Den är svagt avrundad på sidan som ska vändas mot stubben. Den finns i flera storlekar, den större är nästan av bautaklass! Finns inga hullingar så jag var tveksam, men köpte en och har provat. Lyfter klart bättre än de vanliga Husqvarnafärgade, men risken för rekyl när hullingarna fattas måste man se upp med.

Användarvisningsbild

Re: fällkeil (HYDRAULISK FÄLLKIL)

anersimyra  
#260929
bgl skrev:Hej
Bara lite "offtopic":
NIMA i Örebro visade förra veckan under Hindersmässan en importerad fällkil som dom ska börja sälja. Den är svagt avrundad på sidan som ska vändas mot stubben. Den finns i flera storlekar, den större är nästan av bautaklass! Finns inga hullingar så jag var tveksam, men köpte en och har provat. Lyfter klart bättre än de vanliga Husqvarnafärgade, men risken för rekyl när hullingarna fattas måste man se upp med.
BILDER vill vi ha.. :smile:

Avatar Fallback

Re: fällkeil (HYDRAULISK FÄLLKIL)

Homo abies  
#260962 Har funnits förr, Nordfor tror jag tillverkade på 70-talet men som jag minns var dom tunga och inte 100 att sitta kvar i spåret så om man skall bära på såpass utrustning finns effektivare grejor med bättre användbarhet

Avatar Fallback

Re: fällkeil (HYDRAULISK FÄLLKIL)

bgl  
#261300 Ang bild på kilarna hos NIMA: sök på "double taper wedges"
ang vikt på kilarna: vikten är densamma som på oregons gula i motsvarande längd.

Användarvisningsbild

Re: fällkeil (HYDRAULISK FÄLLKIL)

molnia  
#270162 idag så hade vi en ek som var mer än lovligt besvärlig. de kilar vi hade var inslagna till barken, eftersom vi hade sågat loss den så ville vi inte gå på framsidan av eken och fästa en wire och dra omkull den.
då hämtade vi en liten domkraft. :grin:
20140308_1476L.jpg

20140308_1477L.jpg

20140308_1484L.jpg

20140308_1484ML.jpg


konstruktionen är i princip som den pr95 länkade till. Det går att lyfta både med en "tå" på domkraften och med klacken uppe på som syns tydligt på bilderna.

Användarvisningsbild

Re: fällkeil (HYDRAULISK FÄLLKIL)

molnia  
#270176 brytjärn är inte något bra redskap för trädfällning, har det mest med för att vrida runt träd med kroken. nu kom det fram i ett försök att hjälpa till när kilarna var inslagna. Som ni kan se på en bild så har vi tagit i så mycket att brytjärnet har gått av en gång, (den svarta omålade skarvbiten). kil och handslägga är det som gäller om man inte hittar såhär dumma träd. :wink:

Användarvisningsbild

Re: fällkeil (HYDRAULISK FÄLLKIL)

Fredrik Reuter  
#340927
elis skrev:Kanske ska inte sågspåret bestämma hur verktyget ska se ut, trä är ju formbart så varför inte anpassa trädet lite. Har gjort en väldigt uschlig teckning på min tanke så betrakta det hela okritiskt.
Tänker mig en 2 tons domkraft kompletterad med plj på tryckkolven och med dubb så den sitter fast mellan ytorna. Denna domkraft är knappt 200 mm hög, lyfthöjd 120 mm vilket borde räcka. De är ju små så det blir inget jätteurtag, proportionerna i teckningen ska ni inte grunna så mycket på.
Tror jag, vad tror ni?


Hej,
Här är några som verkat läst tråden och kopierat din idé @elis ! :grin:
Tänkte på din bild här: elis - fällkeil (HYDRAULISK FÄLLKIL)


Användarvisningsbild

Re: fällkeil (HYDRAULISK FÄLLKIL)

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340940 Det blev onödigt höga stubbar där, tycker jag. Betalas bottenstocken månne?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: fällkeil (HYDRAULISK FÄLLKIL)

selsmoran  
#340950 Jag har ett motförslag till att kånka omkring med domkraft.
Kolla på länken



Denna använder jag.
Igår fällde jag en gran som var 80 cm i diameter där jag sågade.

Användarvisningsbild

Re: fällkeil (HYDRAULISK FÄLLKIL)

selsmoran  
#340951 Filmen visar annat träd som var lite smalare, bara 65 cm.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).