Öppna kategorin

försäkrad

5 inlägg 2482 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

försäkrad

özach  
#260796 hej. funderar på om min fritidsförsäkring gäller när jag hugger ved
i annans skog. om jag skulle skada mig. har motorsågskörkort ?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: försäkrad

kennethkk  
#260799 Hör med ditt försäkrings bolag.
Jag hjälper min mor att hugga i skogen så hon tog en extra försäkring i fall det skulle hända mig något i skogen..

Avatar Fallback

Re: försäkrad

Trånshult  
#260823 Det finns en s k medhjälparförsäkring.
Det är markägaren som bör ha en sådan som kan vara aktuell för Din del.
Kolla med honom.
Det är LRF/Länsförsäkringar som har denna och den kostar c:a 400/år.
Jag har inte sett att något annat bolag har denna sort.

Avatar Fallback

Re: försäkrad

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260843 Förlita dig inte på någon annans försäkring! Är du medlem i LRF så följer det ett försäkringspaket. Försäkringsbolagen i övrigt brukar inte betrakta skogsarbete i annans skog som fritid.

Avatar Fallback

Re: försäkrad

Trånshult  
#260944 Det"paket" som följer med medlemskapet i LRF är en basolycksfallsförsäkring med ett skattefritt
belopp vid olycka med bestående men och ersättning vid medicinsk invaliditet. Det ingår ingen ersättning för kostnader. Baslivförsäkring ingår men den får man först efter 5 års medlemsskap.Beloppen minskas med ålder.De ingår i medlemsavgiften. Det är länsförsäkringar som är försäkringsgivare.
Se dessa som en grund som måste kompletteras med andra, framför allt för egna företagare
Länsförsäkringar och LRF har även tagit fram andra försäkringar där Du som medlem i LRF
får 10% rabatt.Där finns både olycksfalls- och livförsäkringar. Gå in på deras hemsida.
Som "Skogsola" så riktigt säger, lita inte på annans försäkring. Den kan ju upphöra utan
att Du har en aning, Du vet ju inte villkoren o s v .
Men för en mark-skogs-lantbruksägare är det viktigt att om man inte har anställd personal i
vanliga fall, i varje fall ha den här medhjälparförsäkringen som tar en del av stöten om man
tillfälligt ber någon om hjälp. Även om man inte har ett anställningsavtal så kan man nog bli
betraktad som arbetsgivare om någon gör någonting som man har nytta av, t ex. hugga ved
för egen del,som kan betraktas som röjning och Du som markägare annars skulle få betala
för.
Det är snårigt idag och det gäller att iaktta försiktighetsprincipen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).