Skogsnyheter

Inget avdrag för fyrhjulig i skogsbruket

31 inlägg 27777 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Inget avdrag för fyrhjulig i skogsbruket

tallen100  
#260770
magnus138 skrev:Ok, så terrängregistrering löser skatteproblemen? Det är ju roligare om man slipper köra 30 km/tim om man skulle göra en enstaka sväng till fiskeplatsen.

Å bilisterna och andra åkdon håller alltid hastigheten? :wink:

Elmia
Avatar Fallback

Re: Inget avdrag för fyrhjulig

haggloader  
#260771
Uvskogen skrev:Eller också kör du sakta och fint med ekipaget med LGF skylt på vagnen så kommer nog ingen säga nåt om det. Du är ju på väg till och från icke allmän väg liksom. Har gjort så själv i 10 år och aldrig blivit stoppad. Då åker jag på E16 en bit till och med!
Fyrhjulingen är väl trafikförsäkrad?
(Annars kan det bli problem vid krock.)

Avatar Fallback

Re: Inget avdrag för fyrhjulig i skogsbruket

axwell  
#260777
haggloader skrev:Inlägg av haggloader » 13 minuter sedan.

Uvskogen skrev:Eller också kör du sakta och fint med ekipaget med LGF skylt på vagnen så kommer nog ingen säga nåt om det. Du är ju på väg till och från icke allmän väg liksom. Har gjort så själv i 10 år och aldrig blivit stoppad. Då åker jag på E16 en bit till och med!

Fyrhjulingen är väl trafikförsäkrad?


Samma lagkrav som för bil även vid terrängregistrering av ATV:n (?) :!:

Användarvisningsbild

Re: Inget avdrag för fyrhjulig i s

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260786
axwell skrev:
haggloader skrev:Inlägg av haggloader » 13 minuter sedan.

Uvskogen skrev:Eller också kör du sakta och fint med ekipaget med LGF skylt på vagnen så kommer nog ingen säga nåt om det. Du är ju på väg till och från icke allmän väg liksom. Har gjort så själv i 10 år och aldrig blivit stoppad. Då åker jag på E16 en bit till och med!

Fyrhjulingen är väl trafikförsäkrad?


Samma lagkrav som för bil även vid terrängregistrering av ATV:n (?) :!:


Japp så är det. Jag har till och med vagnskada på min, lite överkurs kanske men försäkringsbolaget lovade ersättning om jag välte i diket. (om diket är i skogen lär det väl inte godkännas kan jag tänka).

Avatar Fallback

Re: Inget avdrag för fyrhjulig i skogsbruket

Qkeeper  
#261480 Som tidigare nämnts så brukar inte polisen bry sig. Diskuterade frågan lite i somras med en polis och han sa att så länge man kör som folk och använder hjälm vid vägåkning eller jobbar med maskin så brukar de inte bry sig.

Läste den här ( nwt.se/karlstad/article1469366.ece ) artikeln härom veckan där det däremot var tvärstopp men tar hellre 1000:- i böter än köper en vägreggad som skall besiktigas och krånglas med..

Avatar Fallback

Re: Inget avdrag för fyrhjulig i skogsbruket

tallen100  
#261485 Är det hjälmtvång på hjuling? Det är det väl inte på snöskoter...

Användarvisningsbild

Re: Inget avdrag för fyrhjulig i skogsbruket

anersimyra  
#261496
tallen100 skrev:Är det hjälmtvång på hjuling? Det är det väl inte på snöskoter...
Inte på terrängreggad.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Inget avdrag för fyrhjulig i skogsbruket

anersimyra  
#261497 Man kan kringgå reglerna genom att leasa hjulingen.

Avatar Fallback

Re: Inget avdrag för fyrhjulig i skogsbruket

tallen100  
#261499
anersimyra skrev:
tallen100 skrev:Är det hjälmtvång på hjuling? Det är det väl inte på snöskoter...
Inte på terrängreggad.. :smile:

Aha :smile:

Användarvisningsbild

Re: Inget avdrag för fyrhjulig i skogsbruket

anersimyra  
#261505
manta.jpg
manta.jpg (5.84 KiB) Visad 546 gånger
Denna hjälm ( Manta ) har inbyggda glasögon, den kan utrustas med kåpor och skogsvisir, den är godkänd av räddningsverket för användning vid körning med ATV. Googla på: Manta/hjälm.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Inget avdrag för fyrhjulig i skogsbruket

farfar44  
#264262 intressant diskussion huruvida man får köra på allmän väg med terränghjuling.
Sant är att polisen bötfällde en bekant för färd på E45 (kort bit) med påkopplad kärra. 1000:- i böter men detta hade han inte behövt ta för efter omfattande kontakter med Transportstyrelsens jurister så står det faktiskt "kortast möjliga sträcka" om annan väg inte kan användas.OCH polisen har inte tolkningsföreträde!!! Jag måste köra på E45 kortare sträckor på flera ställen eftersom jag kan köra i huvudsak på dikeskanten och gör det för att slippa onödigt trassel men jag skulle aldrig ta en bot. Då får det gå till rättegång så man äntligen får reda på vad som gäller. "Korsa",betyder inte vinkelrätt. Hastighet som gäller är dock 20 kmh och ingen passagerare men tillkopplad kärra är OK.
Det gäller att snarast komma in på enskild väg där gäller den hastighet som gäller för vägen.Ytterligare stöd för färd på eller bredvid allmän väg är ju alla skoterspår som löper på dikesrenen.
Försökte få min Grizzly omreggad till traktor med Yamaha utfärdade inga sådana certifikat enligt återförsäljaren. Så där satt man!
mvh Farfar 44 i Värmland

Avatar Fallback

Re: Inget avdrag för fyrhjulig i skogsbruket

Tosca  
#264264 Vad behövs det för certifikat för att traktorregga?

Avatar Fallback

Re: Inget avdrag för fyrhjulig i skogsbruket

farfar44  
#264284 ungefär som en typbesiktning från tillverkaren vad jag förstod.Jag tänkte att detta med blinkers skulle man kunna fixa själv.
Honda har ju en traktorreggad med blinkers fram o bak samt en fjädrande TRAKTORSITS!! Den fånigheten skall visst tas bort men vet ej om det är gjort.

Användarvisningsbild

Re: Inget avdrag för fyrhjulig i skogsbruket

anersimyra  
#264300
farfar44 skrev:ungefär som en typbesiktning från tillverkaren vad jag förstod.Jag tänkte att detta med blinkers skulle man kunna fixa själv.
Honda har ju en traktorreggad med blinkers fram o bak samt en fjädrande TRAKTORSITS!! Den fånigheten skall visst tas bort men vet ej om det är gjort.

Det finns andra märken som har vanlig dyna på de traktorregistrerade modellerna.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Inget avdrag för fyrhjulig i skogsbruket

Tosca  
#264304 Man kan ju reg-besikta hembyggda bilar, då borde du ju kunna göra det med fyrhjulingen också utan att blanda in tillverkaren?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).