Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Timmerdoning efter ATV med bandsats?

27 inlägg 27690 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Timmerdoning efter ATV med bandsats?

traktorz  
#260633 Någon som har erfarenheter av att lunna fram ved, men företrädesvis lite grövre timmer såsom vindfällen, med en timmerdoning avsedd för snöskoter? Nu har vi inte någon snäskoter, men väl en bandförsedd ATV som dragare, så det är med ATV frågan främst gäller.

Provade lite i all hast med en timmerkälke och en fulkoppling på draget till ATVn.
Kälken har ju en ögla, medan ATVn har en kula, 50mm diam. Vad är bästa alternativet för att kunna koppla skoter-doningen till ATVn?

Noterade att ATVn med bandsats är väsentligt bredare i spåren än den efterföljande kälken. Dock funkade det hyfsat bra i detta enkla testfall med spår uppkörda en gång.

Vore kul att höra era erfarenheter med timmerdoning efter ATV.

timmerdoning_v1280.jpg




   TS
Användarvisningsbild

Re: Timmerdoning efter ATV med bandsats?

Bax  
#260721 Jag har kört så där ett par dar för att ta hand om vindfäll och nån rötgran.
Jag svetsade till en rörbit och fäste en gammal kulhandske jag hade liggandes till den, sen bort med öglan och dit med röret/handsken.

Som du mycket riktigt noterat är spårvidden olika så kälken måste trampa sitt eget spår.
Man inser ju också snabbt att hjulingen klarar betydligt större lass än skoterdoningen tar.
Jag upplevde att hjulingen ville rakt fram i skarpa svängar, så en vikt framtill vore bra.

Jag skulle hellre sätta medar på en ATV-timmervagn, eller slakta nån gammal släpvagn, sätta på medar, minska spårvidden till hjulingens spårvidd samt svetsa dit timmerbankar. Nackdelen med det är att vagnen genar mer i kurvorna än doningen, fördelen att du får vikt på bakaxeln.

Användarvisningsbild

Re: Timmerdoning efter ATV med bandsats?

traktorz  
#260724 Vi har redan en Jula timmervagn med kran, som fungerat väl under förra vinterns framkörning av främst ved-dimensioner. Det funkade bra då, eftersom bandsatsen packar körvägarna bra samt att en sladd bestående av tre bildäck ytterligare jämnar till körvägarna.

Men för att skota fram några vindfällen till ett upplag, i ett bestånd där vi inte vill ha in skördare och skotare, funderar jag på att en ATV med timmerdoning kan funka någorlunda, i alla fall tillräckligt bra för att det ska vara värt att försöka.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Timmerdoning efter ATV med bandsats?

traktorz  
#260725 Det finns inte så mycket skrivet om timmerdoningar hittills på forumet.

Har nu i alla fall tänkt att prova den här MRG TK90 Doning 90, som visst inte tillverkas längre. Det är förmodligen inte längre någon större marknad för att använda skoter i det lilla skogsbruket. Får se hur det funkar bakom en ATV med band istället...

Ref:
viewtopic.php?t=448
(Timmerdoning - skogsforum.se)
http://www.hardymrg.se/
http://mrg.nu

   TS
Användarvisningsbild

Re: Timmerdoning efter ATV med bandsats?

Bax  
#260748 Varför inte medar till Julavagnen då?

Men visst, det är inga problem att köra ut ganska stora mängder med timmerdoningen.

Ni har ingen gammal hästdoning att haka på? Den går ju att lasta mer på.

Användarvisningsbild

Re: Timmerdoning efter ATV med bandsats?

anersimyra  
#260754 Eller motorhuven från en Volvo PV.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Timmerdoning efter ATV med bandsats?

Yanmar 1502d  
#260757 Jag tycker det låter som en kul ide som förmodligen fungerar bra. Efter ett par vändor blir snön packad och då bör det vara kanon.
Att få på medar på en vagn när du har en kälke verkar onödigt jobb.
Kälken är låg och lätt att lasta samt att det hela verkar grymt kul att köra.

Avatar Fallback

Re: Timmerdoning efter ATV med bandsats?

axwell  
#260787 På min snöskoter har jag kompletterat draget med en kula.
På den hemgjorda timmerdoningen har jag bultat fast en kulkoppling, ryckfjädern fungerar som tidigare, likaså att kulkopplingen kan rotera.

Fungerar tyst och smidigt.

Denna kopia av dragmasken följer snöskotern som ett tågset, trots att rälsen bara består av snö :wink:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=CX2Lm-HIqoo[/youtube]

Avatar Fallback

Re: Timmerdoning efter ATV med bandsats?

Hema  
#260793 Axwell Om det var du på filmen, så tycker jag du vart för snäll mot björken. Det var ju uppenbart att den hade sett sina bästa år.... :)

Användarvisningsbild

Re: Timmerdoning efter ATV med bandsats?

svampbob  
#260813 Jag tyckte mig komma ihåg att vi diskuterade detta förra vintern :grin: och i tråden hittade jag en lösning

http://www.orsavagnen.se/skidtillsats.html

Användarvisningsbild

Re: Timmerdoning efter ATV med bandsats?

traktorz  
#260875 Visst ser det fräckt ut med skidor på Orsa-vagnen, men vagnen med kran väger ju en hel del också. Skoterdoningen är ju väsentligt lättare i jämförelse.

MRG-doningen däremot har dessutom två par skidor, låt vara att spårbedden inte överensstämmer med den drivande ATVn, men MRG-doningen verkar ändå vara den bredaste jag hittat, med sin 90 cm bankbredd. Dess längd på medarna är 190 cm resp. 160 cm.

Ref:
http://biphome.spray.se/burehavet/PDF/Doningen.pdf
http://www.jakops.se/15491.skoterkalkar.html
http://www.skoterdelen.com/snoskoter/ka ... 149-1.aspx

   TS
Användarvisningsbild

Re: Timmerdoning efter ATV med bandsats?

traktorz  
#260879
axwell skrev:På min snöskoter har jag kompletterat draget med en kula.
På den hemgjorda timmerdoningen har jag bultat fast en kulkoppling, ryckfjädern fungerar som tidigare, likaså att kulkopplingen kan rotera.



- Så kulkopplingen fungerar bra på skoterdraget?

Imponerande smidigt ekipage, som slingrar sig fram i skogen. Långa stockar fungerar ju utmärkt på kälken, enligt den fina videon. (Jag har förresten en likadan Blåkläder-jacka som skoterföraren, gillar den skarpt komfortmässigt, frånsett att allt jag har i sidofickorna, tappar jag förr eller senare bort, såsom kamera, GPS, ...).

   TS
Avatar Fallback

Re: Timmerdoning efter ATV med bandsats?

axwell  
#260903
Hema skrev:Inlägg av Hema » Idag, 19:08
Axwell Om det var du på filmen, så tycker jag du vart för snäll mot björken. Det var ju uppenbart att den hade sett sina bästa år....


Mycket troligt att den inte är kvar längre, anslöt med ett spår till från vänster.
Finns i ett annat videoklipp med traktor + griplastarvagn.

traktorz skrev:- Så kulkopplingen fungerar bra på skoterdraget?

Imponerande smidigt ekipage, som slingrar sig fram i skogen. Långa stockar fungerar ju utmärkt på kälken, enligt den fina videon. (Jag har förresten en likadan Blåkläder-jacka som skoterföraren, gillar den skarpt komfortmässigt, frånsett att allt jag har i sidofickorna, tappar jag förr eller senare bort, såsom kamera, GPS, ...).


Ögledraget förde ett obehagligt oljud, därför kompletterade jag med kula/kulkoppling som fungerar precis väntat, bra.
Kälkarna sitter här med minimalt avstånd, kan dras isär någon halvmeter.

Jodå, det är jag som har gömt mig i Blåkläderna, kameran brukar jag ha i vänster bröstficka, där känns den betryggande förvarad.
Jula sålde ut dessa jackor för 99 kr, avstod från att köpa en till, reklambladet kom sen ut och direkt var det slutsålt.
Skaren bar om man gick försiktigt, annars inte.

Användarvisningsbild

Re: Timmerdoning efter ATV med bandsats?

traktorz  
#260998 Polaris har ett listigt kombidrag för 2100 kr.
Johansson Maskin har en adapter för 695 kr.

Fast kanske man istället skall montera en kulhandske på timmerdoningen?

Polaris-drag.jpg

Johansson-drag.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Timmerdoning efter ATV med bandsats?

snowmanx  
#261631 Jag kör enbart med en skoterstötting bakom hjulingen. Efter sista strapatserna så gick draget sönder så nu sitter det en kulhandske där iställe. Kan fixa lite bilder sedan

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).