Motorsåg och handhållet

Partner modell?

83 inlägg 30566 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Partner modell?

dea  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260493 Hej, har en gammal Partner ståendes, undrar vilken modell, ålder och liknande. 3/8 kedja satt det på. Var bör man kunna hitta något som gör att man kan identifiera den?

Kollade gnista och det fanns :smile:

Bild

Bild

Bild

Bild




   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Partner modell?

ananders  
#260497 Ungefär samma fast min saknar kastskydd.

Användarvisningsbild

Re: Partner modell?

anersimyra  
#260501 Jag tror det är en R22. Jag hade en sådan när jag gick skogsskola i mitten av sjuttiotalet. I nederdelen av bågen finns ett hål, det är utloppet för avgaser som värmde handtaget. Till sågen fanns en sotviska för sotning av värmekanalen. Sågen väger runt 7 kilo vill jag minnas. En riktigt bra såg för övrigt.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Partner modell?

dea  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260512 Tackar, sökte på R22 och den ser riktigt lik ut, http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... 20&t=20205

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner modell?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260520 Dom är luriga de här kuberna. Finns många varianter och man kan blanda ihop de mest konstiga saker.

Om man kollar oljepump, cylinder, tändning och andra detaljer så kan man få en bild av vad det är. Svärdskåpa med eller utan broms säger inte mycket eftersom de som inte hade ofta fick broms.
En titt under toppkåpan visar vilken tändning den har. Startkåpan visar lite (inget rutmönster).
Kollar man på svärds sidans vevhushalva, på insidan vid ljuddämparen ser man ett hus med justerskruv till oljemängd misstänker jag. Det borde vara ett lock på undersidan pumpen sitter i.
R22 har annan oljepump.
R18/R19 är min gissning. Troligen en Tyristor tändning.
Så R18T/R19...
Är det då en bränsleslang som går igenom tank utan anslutningar/genomföring är det troligen R19
Annars R18T.

Jag gissar detta är en R19!

http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... 20&t=17816

Avatar Fallback

Re: Partner modell?

dea  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260537 Ska fixa lite bilder på insidan. Det står tyristor på den.

Mange har du tanklock liggande? För det verkar saknas.

   TS
Avatar Fallback

Re: Partner modell?

Brumsten  
#260539 Hej, troligen en R-19T, kan även vara en tidig R22:a, nedre dämpelementet tyder på R19.
Det som syns vid ljuddämpare är ett segment för oljematningen.
Rutmönster på startkåpan kom på 522:an.
Justerbar oljepump kom på R22: an, om det fanns på R 19 minns jag ej.
Om det är ett tändsystem med två spolar är det en R22:a, en svart tändspole och en vit tyristorspole.
Tidiga sågar med tyristor hade ett tändsystem från Bosch, en bred svart spole.
Om det är ett lock i vevhusets undersida är det en tidig modell typ R 18, ev. R 19, är ej helt säker men ska kolla i mina rullor.
Är det ett runt hål i vevhusets undersida är det definitift en R 22:a, där finns en skruv för oljematningen.
Vill minnas att R 19 inte hade handtagsvärme, men är osäker, ska kontrollera detta.
Sågen har skydd för kedjebrott på gashandtaget, men det kom som tillbehör när säkerhetskraven skärptes, det passade på tidigare sågar i modellserien, det kom även ett förhöjt oljelock som skulle fungera som kedjefångartapp.
Ha de.

Avatar Fallback

Re: Partner modell?

dea  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260554 Här fanns det mycket kunskap :) Kommer några bilder här så ni som vet kan avgöra. Ang lock så hade jag ett från en jonsered rs52 som passade så jag provar med det först.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

   TS
Avatar Fallback

Re: Partner modell?

dea  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260560 Med ledning av att där är två spolar så borde det vara en R22.

Så här kommer lite bonusbilder på dom andra gamla sågarna :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

   TS
Användarvisningsbild

Re: Partner modell?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260572 Här finns lock.

Inget lock under till pumpen så då är det snäckdrivet.
R22 är det!
Den ska ha rutad start enl sprängskiss. Har sett många med ribbad dock..

Användarvisningsbild

Re: Partner modell?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260573 R14 är en tidig en. Nog 08'an med, ser inte ut o vara nån 08S.

Användarvisningsbild

Re: Partner modell?

anersimyra  
#260575
Brumsten skrev:Hej, troligen en R-19T, kan även vara en tidig R22:a, nedre dämpelementet tyder på R19.
Det som syns vid ljuddämpare är ett segment för oljematningen.
Rutmönster på startkåpan kom på 522:an.
Justerbar oljepump kom på R22: an, om det fanns på R 19 minns jag ej.
Om det är ett tändsystem med två spolar är det en R22:a, en svart tändspole och en vit tyristorspole.
Tidiga sågar med tyristor hade ett tändsystem från Bosch, en bred svart spole.
Om det är ett lock i vevhusets undersida är det en tidig modell typ R 18, ev. R 19, är ej helt säker men ska kolla i mina rullor.
Är det ett runt hål i vevhusets undersida är det definitift en R 22:a, där finns en skruv för oljematningen.
Vill minnas att R 19 inte hade handtagsvärme, men är osäker, ska kontrollera detta.
Sågen har skydd för kedjebrott på gashandtaget, men det kom som tillbehör när säkerhetskraven skärptes, det passade på tidigare sågar i modellserien, det kom även ett förhöjt oljelock som skulle fungera som kedjefångartapp.
Ha de.
" segmenten " vid ljuddämparen är avgaskanaler till handtagsvärmen, om det nu är dessa du menar.
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: Partner modell?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260578 Nej, inte de där uppe, Anders.
Han menar grunkan mellan serienummer och ljuddämpare oljan vänder i. Sitter i vissa en nål i dem o justera. Jag vill minnas en Service bulletin om mål byte från fast till ställbart.

Användarvisningsbild

Re: Partner modell?

anersimyra  
#260584
Mange skrev:Nej, inte de där uppe, Anders.
Han menar grunkan mellan serienummer och ljuddämpare oljan vänder i. Sitter i vissa en nål i dem o justera. Jag vill minnas en Service bulletin om mål byte från fast till ställbart.

Ja nu ser jag, det är inget jag minns på sågen trots att vi gick igenom sågarna i minsta detalj. Jag vill minnas att det i vart fall var två styrplåtar på var sida om svärdet, som man nästan jämnt vände åt fel håll :shock:

Avatar Fallback

Re: Partner modell?

Brumsten  
#260764 Hej, nu har jag tittat i mina papper, det är första varianten av R-22.
Samma vevhus som R-19 och samma bärbåge med den stora vib.dämparen vid ljuddämparen.
Kan även vare ett hopplock av olika modeller typ 19/22.
Ha de

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).