Skördare

Skördar lön

20 inlägg 16470 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skördar lön

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25638 Hej undrar vad en anställd skördar förare får i timmen



   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#25651 Mina anställda har mellan 125kr timmen och 140kr.
Ob inräknat i den lönen.

Användarvisningsbild
Thunborg  
#25654
masterchief skrev:Mina anställda har mellan 125kr timmen och 140kr.
Ob inräknat i den lönen.


Betalar du ut rak timlön Masterchief , ovavsett när dom jobbar :?:
Min lön är inte relativ i sammanghanget eftersom jag jobbar i familjen för eget välstånd om ni förstår :roll: men ja har 125 kr ovavset vad och när 8)

Användarvisningsbild
masterchief  
#25659 Jag betalar rak lön till mina skördarförare, när de än jobbar på dygnet.
Dock kör de inte raka 2skift utan överlappande mix mellan dagtid och 2skift beroende på planering etc.
Kräver jag övertid så får de övertidsersättning.

Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25735 Jaha ochså går det bort en tredjedel i skatt me då. Vad får en skotar förare och varför varejerar lönen så mycket beror det på om man kör gallrings skördare eller slutavverkning :?:

   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#25776 Anställningsår, erfarenhet och ansvar i fallande ordning är det som gör lönen i mitt fall.
Sedan anställde jag en skördareförare i december som hade jobbat med annat i ett par år, därför den låga siffran.
Som det verkar så blir det löneutjämning vartefter 8)

Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25788 så när man är ny börjare får ma 125 kr och när man hugger som ett proffs 140 kr eller

   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#25797 Man kan väl summera att en nybörjare går in på avtalsenlig lön, visar nybörjaren framfötterna så premierar man denne vid nästa lönesättning.
Tror det är rätt vanligt i den här branchen.
Får inte duktigt folk bra betalt så går de till en annan som betalar lite bättre.

Användarvisningsbild
Thunborg  
#25802
Mowi skrev:så när man är ny börjare får ma 125 kr och när man hugger som ett proffs 140 kr eller

Som nybörjare "efter 3 årig skogsutbildning" ska du nog räkna med mellan 90 -100 kr/tim för att sedan visa vad du går för , och att häva, bryta ,och bära sig klumpigt åt bara för att producera kubik/tim ger inte mer i plånboken för nån,utan genom att ta ansvar och vara försiktig ger både ägarn och dig mer betalt. Kubik /tim kommer med tiden 8)

Avatar Fallback
hoggarn 74  
#25806 Hej!!!Kjempe forum! Jag er 34 år og kjør ponsse ergo for farsan i norge.Jag har 155 kr tim enkeltskift! Jag er sånn passe fornøyd med lønen,problemet er at anleggsbransjen betalar oppimot 200 kr per timme :?

Användarvisningsbild
Thunborg  
#25808
hoggarn 74 skrev:Hej!!!Kjempe forum! Jag er 34 år og kjør ponsse ergo for farsan i norge.Jag har 155 kr tim enkeltskift! Jag er sånn passe fornøyd med lønen,problemet er at anleggsbransjen betalar oppimot 200 kr per timme :?

Välkommen :lol:
Men är det svenska eller norska kronor du tjänar :?:

Avatar Fallback
hoggarn 74  
#25910 Norske!! :D

Användarvisningsbild
Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26027 Har för mig att ingångslönen för en utbildad chafför är 89kr/tim , 79kr utan utbildning , utöver det så finns det lika många lönesystem som entrepenörer.

Användarvisningsbild
Thunborg  
#26049
masterchief skrev:Man kan väl summera att en nybörjare går in på avtalsenlig lön, visar nybörjaren framfötterna så premierar man denne vid nästa lönesättning.
Tror det är rätt vanligt i den här branchen.
Får inte duktigt folk bra betalt så går de till en annan som betalar lite bättre.

Vet du masterchief vad avtalslön är numera , 3 årig utbildning premerades förr med 1 år erfarenhet 8)

Användarvisningsbild
masterchief  
#26056
Thunborg skrev:
masterchief skrev:Man kan väl summera att en nybörjare går in på avtalsenlig lön, visar nybörjaren framfötterna så premierar man denne vid nästa lönesättning.
Tror det är rätt vanligt i den här branchen.
Får inte duktigt folk bra betalt så går de till en annan som betalar lite bättre.

Vet du masterchief vad avtalslön är numera , 3 årig utbildning premerades förr med 1 år erfarenhet 8)

Har inte exakta siffror på ingångslönen för 2008, men vad jag kan tyda så är2007års ingångslön 89kr/timme om jag tyder avtalet rätt.
Tittar man på Utskicket jag fick av skog o träfacket om genomsnittslöner så ligger 2008års skördarlön i genomsnitt på 135,19kr/timmer.
De har gjort undersökningen hos anställda med 4 år eller mer i branchen och normalarbetstid utan OB eller skifttillägg.
Skotarlönen är enligt dem 131,32kr
Manuelllönen är 125,12kr
Kan man hantera skördare+skotare så är genomsnittet 137,78kr.
Hmmm man skulle nog bli anställd :roll:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).