Motorsåg och handhållet

Ny Stihl 241 trött, ska den va sån?

57 inlägg 23617 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ny Stihl 241 trött, ska den va sån?

Katten003  
#260458 Köpte vår första såg en Hskv 445e Trio Brake för några år sedan. Den har funkat fint och jag är mycket förtjust i TrioBraken (enkelt att snabbt slå i kedjespärren när man ska förflytta sig vid kvistning el likn).

Många har fnyst lite åt den som en "hobbysåg" och nu när vi skulle skaffa en till ville vi ha en "riktig" såg med handtagsvärme. Dock inte större utan i motsvarande i storlek eller lite mindre för gallring och kvistning.
Valet föll på en Stihl 241, försäljaren menade att vi skulle uppleva den som mycket rappare än 445:an då den är en proffsmaskin, om än med något svagare motor än 445:an.

Har nu kört tre helger med kapning och kvistning av vindfällen, tall som inte är speciellt grov.
Jag måste dock säga att med 241:an får jag karva mig igenom kvistarna. Tar jag 445:an morrar den bara till så far kvistarna all världens väg. Stihlen känns helt enkelt trött i jämförelse.
Jag får en känlsa av att kedjan snurrar långsammare än på Husqvarnan (helt ovetenskapligt :)
Att den med sin tunnare kedja skulle vara lite långsammare på kapningen hade jag kanske väntat mig men kvistningen borde den väl ändå inte ha några problem med?
Funderade på om det är kedjan som är slö för det blir så små spånor (jodå, jag filar vid varje tankning) men även med ny kedja går det trögt.

Jag är ju väldigt oerfaren och har inte så mycket att jämföra med så frågan är om det ska vara så här eller om det är någe vajsing med sågen?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Ny Stihl 241 trött, ska den va sån?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260463 Det är en elektroniksåg! :surp: Riktig skit är det men det bästa du kan göra är att kalibrera den. Kör den varm sen låter du den stå och gå nån minut med "choken" i. Finns en gammal tråd här nånstans om olika knep för att lura elektroniken att fungera hjälpligt. De flesta verkar ha lyckats någorlunda. Men själv köper jag ingen elektroniksåg mer.

Avatar Fallback

Re: Ny Stihl 241 trött, ska den va sån?

tallen100  
#260465 Två minuter har jag för mej den ska gå på tomgång med choken ute...

Avatar Fallback

Re: Ny Stihl 241 trött, ska den va sån?

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260469 Slø bør den inte vara, skal gjøre ca 14000 o/min på full gas. Kjenner ikke 445. Om du har en PS3 kjede 3/8 Picco riktig slipet skal du ikke få små spon. Har en selv den kapper og kvister bra har aldrig opplevd den som slø. Finnes dom som har hatt problemer, finnes en egen tråd om dette. Bruk søk funksjonen så finner du den.

Ta den tilbake til din ÅF om du inte er nøyd. Kjørte dom sagen før du fikk den?

Linker til en video om 241 om det kan gi deg en sammenligning, riktignok med .325 kjede.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=g_ZZg7KJnU0[/youtube]

Avatar Fallback

Re: Ny Stihl 241 trött, ska den va sån?

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260471 Du finner kalibrerings rutiner her: https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=12&t=16234&st=0&sk=t&sd=a

Avatar Fallback

Re: Ny Stihl 241 trött, ska den va sån?

Katten003  
#260480 Aha, tack, ska testa i morgon!

Bara så jag fattar kalibrerings-instruktionerna rätt:
- Starta sågen (stod att man skulle ta av kedjan men så förstår jag inte att ni andra har gjort?)
- Låt den gå på tomgång med startspaken kvar i startläget en minut.
- Dra sedan spaken direkt till 0:an (dvs stäng av sågen) utan att röra gashandtaget.
Är det rätt uppfattat?

Men det där med att göra tre (eller var det fem?) kapsnitt på maxgas, är det istället för ovanstående eller ska man göra det också?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny Stihl 241 trött, ska den va sån?

donky-kong  
#260507
Skogsola skrev:Det är en elektroniksåg! :surp: Riktig skit .....


Nej, sågen är inte till för att såg a elektronik :lol: den ska såga i trä.

Skogsola skrev:Finns en gammal tråd här nånstans om olika knep för att lura elektroniken att fungera hjälpligt. De flesta verkar ha lyckats någorlunda. Men själv köper jag ingen elektroniksåg mer.


Lura? Lurar du din "icke elektoroniksåg" när du ställer in förgasaren också?

Följ kalibreringsrutinen. Det bör hjälpa.

Vad använder du för bränsle? I en tråd här på forumet löstes problem med slö Stihl M-tronic modell då vederbörande bytte från egenblandad bensin till Aspen motorsågsbränsle.

Avatar Fallback

Re: Ny Stihl 241 trött, ska den va sån?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260511 När jag ställer in mina vanliga sågar så vet jag vad jag gör och sågen ändrar sig inte på eget bevåg. Kalibrerat har jag gjort. Blev bättre men inte bra. Kör enbart på färdigblandad alkylatbensin. Sågen funkar till det jag har den till. Kvista och kapa klykor i björkmassa där skördaren missat. Men ska jag fälla ett riktigt träd så väljer jag en riktig såg med riktig förgasare: MS 261 eller 362.

Avatar Fallback

Re: Ny Stihl 241 trött, ska den va sån?

donky-kong  
#260532
Skogsola skrev:När jag ställer in mina vanliga sågar så vet jag vad jag gör och sågen ändrar sig inte på eget bevåg. Kalibrerat har jag gjort. Blev bättre men inte bra. Kör enbart på färdigblandad alkylatbensin. Sågen funkar till det jag har den till. Kvista och kapa klykor i björkmassa där skördaren missat. Men ska jag fälla ett riktigt träd så väljer jag en riktig såg med riktig förgasare: MS 261 eller 362.


Utan att veta mer än det du skrivit i tråden, så låter det som att du borde lämna in din såg till ÅF för reparation.

Enligt mig är det bäst om sågen själv får styra förgasaren, så kan jag styra sågen ;)

Det fina med en elektroniskt styrd förgasare är att den anpassar sig efter rådande förhållande. På samma vis som dagens bilar, och ingen köper väl en ny bil idag utan luftmassemätare och elektronisk styrd insprutning?

Avatar Fallback

Re: Ny Stihl 241 trött, ska den va sån?

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260541
Katten003 skrev:Aha, tack, ska testa i morgon!

Bara så jag fattar kalibrerings-instruktionerna rätt:
- Starta sågen (stod att man skulle ta av kedjan men så förstår jag inte att ni andra har gjort?)
- Låt den gå på tomgång med startspaken kvar i startläget en minut.
- Dra sedan spaken direkt till 0:an (dvs stäng av sågen) utan att röra gashandtaget.
Är det rätt uppfattat?

Men det där med att göra tre (eller var det fem?) kapsnitt på maxgas, är det istället för ovanstående eller ska man göra det också?


Gjør det første du, uten å ta av kjeden. Blir det ingen bedring kan du prøve å kappe i en ca 30 cm stokk. Er den fortsatt inte bra går du tilbake til din forhandler å ber ham se på sagen. Vet inte om åf skal gjøre en kalibrering før han leverer ut sagen, men det finnes det kanskje andre som kan svare på her?

M-tronic justerer seg selv hele tiden om du har samme belastning i 2 sekunder eller mer så normalt skal man inte måtte kalibrere den, vet inte hur kalibrerings data lagrers og om de kan gå tapt om sagen inte anvens på en lang tid.

Avatar Fallback

Re: Ny Stihl 241 trött, ska den va sån?

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260542
Skogsola skrev:När jag ställer in mina vanliga sågar så vet jag vad jag gör och sågen ändrar sig inte på eget bevåg. Kalibrerat har jag gjort. Blev bättre men inte bra. Kör enbart på färdigblandad alkylatbensin. Sågen funkar till det jag har den till. Kvista och kapa klykor i björkmassa där skördaren missat. Men ska jag fälla ett riktigt träd så väljer jag en riktig såg med riktig förgasare: MS 261 eller 362.


Om du trenger en 362 for å felle så er vel 241 uansett feil sag :roll:. Man kan misslike elektronikk på motorsager men det blir inte semre for det. Hadde alle med MS241, 261 og 441 med M-tronic hatt problem skulle vi nok hørt dom gnelle både her og på andre forum.
Ola du bør kjøpe sag mens du kan, snart finnes nok ikke MS 261 uten M-tronic og den neste som får det er nok MS 362. :wink:

Avatar Fallback

Re: Ny Stihl 241 trött, ska den va sån?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260555 Jag vet det. Därför skyndade jag mig att köpa en 362 medan de finns utan M-tronic.

Användarvisningsbild

Re: Ny Stihl 241 trött, ska den va sån?

traktorz  
#260619 Vi har en Jonsered CS2150 / HVA 350 ekvivalent, som är storebror till kompisens HVA 345. Bägge dessa är utomordentligt pigga, smidiga och trevliga sågar. Din HVA 445 är en senare generation som bygger på dessa, och alla klarar .325" kedjor galant.

Jag har själv funderat på Stihl MS 241 eller HVA 543XP i samma klass, dock något lättare, men med alla vindfällen att ta reda på, så skrinlägger jag alla tankar på en såg mindre än 50cc. Vidare skulle jag aldrig montera de klenare PS3/PM3 kedjorna på en MS 241, istället inhandla ett Oregon 1.3/1.5mm svärd, så att jag kunde ha samma 56-länkars kedja på både vår CS2150 och en ev. MS 241! PS3/PM3-kedjor anser jag bara hör hemma på den lättare och klenare MS201-sågen.

Vindfällen får ofta grus på stammarna, så vid rotkap börjar jag med att först borsta bort snö och löst grus från stammen, sedan vid behov barkar jag vid sågytan med en yxa. På så sätt kan jag spara kedjan längre. Noterar att mina kedjor .325" (25RM & H25) på CS2152 fortare blr slöa än den kraftigare 3/8" (36RM) på MS 362 C-Q.

Följer med intresse tråden och hoppas att din MS 241 C-M piggnar till så småningom. Har du kollat tändstiftet, vilket kan ge en diagnos om hur det står till med motorn?

Vi har själva en liten MS 192C, som har en riktigt klen Picco-kedja, som när den är nyslipad med maxvarv på sågen ändå kvistar riktigt bra. Undrar om din MS241 är riktigt inkörd ännu, så att den varvar upp tillräckligt, även vid belastning?

Stihl MS241 C-M/C-MQ/C-MVW:
Kod: Markera alltCylindervolym:    42.6 cm3
Effekt @ varvtal: 2.2 kW @  10000 rpm
Bensintank:       0.39 l
Oljetank:         0.25 l
Vikt utan b/c:    4.7 kg/4.8 kg/4.9 kg
Vibrationer F/B:  2.9/2.9 m/s²
Kedjedelning:     3/8" (63 PS3)
Drivhjul/tänder:  spur/7
Pris inkl moms:   6490 kr/6990 kr/7990 kr


Husqvarna 445e:
Kod: Markera alltCylindervolym:    45.7 cm3
Effekt @ varvtal: 2.1 kW @  9000 rpm
Bensintank:       0.45 l
Oljetank:         0.26 l
Vikt utan b/c:    5.1 kg
Vibrationer F/B:  1.9/2.6 m/s²
Kedjedelning:     .325" (H30)
Drivhjul/tänder:  spur/7
Pris inkl moms:   5700 kr

Avatar Fallback

Re: Ny Stihl 241 trött, ska den va sån?

Homo abies  
#260965 Ge den 5 dunkar innan du dömer den det tar en tid innan de börjar gå riktigt lätt! och som andra skriver : kalibrera! om det inte hjälper, -gå till handlaren för sågen skall gå bra!! Jag har en som går riktigt bra och en som inte är körd tillräckligt än

Avatar Fallback

Re: Ny Stihl 241 trött, ska den va sån?

Katten003  
#261022 Du menar 5 dunkar (á 5 liter) inte 5 tankar? Har nog bara kört en dunk hittills så då finns det ju hopp :)
Kalibrerade i söndags och något bättre den kanske blev men ingen stor förändring. Ska dock ha lite mer tålamod innan jag traskar iväg till ÅF.

Tycker jag har svårt att få 3/8 kedjorna riktigt skarpa. Jag filar för hand och har inga problem med 0.325 till Hqv men 3/8 till Stihlen vill inte bli riktigt samma bett i.
Det är ju en annan typ av filmall så jag kanske gör något fel men kan inte riktigt se att man kan göra på mer än ett sätt. Kan underställnigsklacken vara högre på de här kedjorna så de går "snällare"?

Ang att ev köra 0,325 på 241:an, (helt okunnig på det här området så varning för dumma frågor);
Är det inte olika avstånd mellan drivlänkarna på 3/8 och 0.325, behöver man inte isf byta driv"rulle" eller vad det nu kan heta (kugghjulet som driver kedjan)?
Traktorz, du skrev ju att du skulle satt på ett Oregon-svärd istället. Enklast vore väl att sätta samma svärd som på den andra sågen (hqv i mitt fall) men det kanske man inte kan, är de olika på något sätt?
Jag trodde att svärd bara skiljde i längd, spårvidd och ev nosdiameter men anar att det kanske är mer komplicerat än så?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).