Motorsåg och handhållet

Stihl MS241 eller MS 261 eller 550 xpg

61 inlägg 47620 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stihl MS241 eller MS 261 eller 550 xpg

tallen100  
#260427
SawTroll skrev:Jeg forstår egentlig ikke at dette er et tema som fortsatt diskuteres - 550xp er åpenbart den beste sagen, både basert på effekt /vekt, og mye bedre håndterbarhet - både på grunn av utvendig clutch, og at konstruksjonen fokuserer på akkurat det. I tillegg kommer mye bedre gassrespons.

Det ser ut som om Stihl har glemt alle de faktorene der, når de konstruerte de nyere sagene.

Vad som upplevs som en bra såg får varje användare lov att bestämma själv, för min del kommer inte Hq på första plats.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl MS241 eller MS 261 eller 550 xpg

axwell  
#260431
tallen100 skrev:Re: Stihl MS241 eller MS 261 eller 550 xpg

Inlägg av tallen100 » 17 minuter sedan.

SawTroll skrev:Jeg forstår egentlig ikke at dette er et tema som fortsatt diskuteres - 550xp er åpenbart den beste sagen, både basert på effekt /vekt, og mye bedre håndterbarhet - både på grunn av utvendig clutch, og at konstruksjonen fokuserer på akkurat det. I tillegg kommer mye bedre gassrespons.

Det ser ut som om Stihl har glemt alle de faktorene der, når de konstruerte de nyere sagene
.


Vad som upplevs som en bra såg får varje användare lov att bestämma själv, för min del kommer inte Hq på första plats.


Saw Troll har väl samma rätt som alla andra att ha en egen uppfattning, den sammanfaller ju dessutom med vad jag tror om Stihl/Husqv.

Ändå tyder ingenting på att det blir en Husqv. såg nästa gång: Tanaka, Jonsered, Dolmar och Stihl representanten är så mycket bättre att göra affär med.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS241 eller MS 261 eller 550 xpg

tallen100  
#260438
axwell skrev:[Ändå tyder ingenting på att det blir en Husqv. såg nästa gång: Tanaka, Jonsered, Dolmar och Stihl representanten är så mycket bättre att göra affär med.

Ja det är en väldigt viktig detalj, bra folk att ha o göra med, och bra service väger tungt!

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS241 eller MS 261 eller 550 xpg

JensSkoog  
#260439
axwell skrev:Ändå tyder ingenting på att det blir en Husqv. såg nästa gång: Tanaka, Jonsered, Dolmar och Stihl representanten är så mycket bättre att göra affär med.

Just det är enligt mig oerhörd viktigt! Sågar vänjar man sig vid, men en representant som inte duger får stå ensam i sin affär!

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS241 eller MS 261 eller 550 xpg

T Landström  
#260441 Vi diskuterade sågar på midsommar med en säljare som säljer Hva, Stihl och Jonsered. Va en av gästerna som behövde ny såg och då sa han spontant att ska du ha en bra allround såg ska du köpa en Hva 550...

Men sedan är det ju mycket tycke och smak...

Avatar Fallback

Re: Stihl MS241 eller MS 261 eller 550 xpg

tallen100  
#260443
T Landström skrev:Vi diskuterade sågar på midsommar med en säljare som säljer Hva, Stihl och Jonsered. Va en av gästerna som behövde ny såg och då sa han spontant att ska du ha en bra allround såg ska du köpa en Hva 550...

Men sedan är det ju mycket tycke och smak...

Ungefär som Volvo å Saab folk...

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS241 eller MS 261 eller 550 xpg

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260444 Men HVA och Jonsered är ju samma sågar (med några små skillnader) så varför bråka om val mellan 550 och 2253a :grin:

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS241 eller MS 261 eller 550 xpg

T Landström  
#260446 Visst är det så...

Avatar Fallback

Re: Stihl MS241 eller MS 261 eller 550 xpg

tallen100  
#260449
th skrev:Men HVA och Jonsered är ju samma sågar (med några små skillnader) så varför bråka om val mellan 550 och 2253a :grin:

Helt sant, men försök säga liknande åt Wolksvagen och Skoda ägare :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS241 eller MS 261 eller 550 xpg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260571
tallen100 skrev:
th skrev:Men HVA och Jonsered är ju samma sågar (med några små skillnader) så varför bråka om val mellan 550 och 2253a :grin:

Helt sant, men försök säga liknande åt Wolksvagen och Skoda ägare :lol: :lol:


Kanske mer som att jämföra Husqvarna/Jonsered med McCulloch? Också samma ägare nu mera...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS241 eller MS 261 eller 550 xpg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260574 Det har WW och Skoda med...

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS241 eller MS 261 eller 550 xpg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260580
Mange skrev:Det har WW och Skoda med...


Jo, det var därför jag föreslog att det nog är en lika relevant kvalitetsjämförelse mellan Husqvarna/Jonsered och McCulloch på sågsidan, som VW och Skoda på bilsidan.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS241 eller MS 261 eller 550 xpg

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260582 Skillnaden är ju att HVA/Jonsered i stort sett tillverkas i Huskvarna medan McCulloch monteras i andra länder. Så varför köpa något som inte gjorts i Sverige?

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS241 eller MS 261 eller 550 xpg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260589
th skrev:Skillnaden är ju att HVA/Jonsered i stort sett tillverkas i Huskvarna medan McCulloch monteras i andra länder. Så varför köpa något som inte gjorts i Sverige?


Det kan man ju fråga sig. Anledningen att jag nämnde McCulloch var enbart som ett svar på tallen100 viewtopic.php?f=12&t=18375&st=0&sk=t&sd=a&start=54 Således rekommenderar jag inte på något sätt en ny McCulloch (och har f.ö. ingen som helst erfarenhet av dem).
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Stihl MS241 eller MS 261 eller 550 xpg

SawTroll  
#261161
th skrev:Skillnaden är ju att HVA/Jonsered i stort sett tillverkas i Huskvarna medan McCulloch monteras i andra länder. Så varför köpa något som inte gjorts i Sverige?



Det er nok litt +/- med det utsagnet der - det kommer helt an på hvilke HVA/Jonsered modeller du sammenligner med.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).