Skogsvagn (Huggarvagnar)

Tips & Trix - skotning med huggarvagn

426 inlägg 247484 visningar 58 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

OlaE  
#260041
gnisten83 skrev:Vad tycker nacken om de?
Min gillar de inte


Hittills har det gått bra.
Men prova sätta en spegel i bakrutan, så kan du titta på den när man kör framåt?

FTG
Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Robertberg  
#260132 Backkameror är inte dyra heller.. Optimalt vore att ha en bak på vagnen också :)

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Amatörhuggare 62  
#260264 Mekonomen sålde backkameror för 1500 kr styck. Det var OiE s kameror.
Kanske var lokalt i min butik. Vet ej om dom har dom i hela landet.

Hjälpte en kompis montera på en väghyvel . En under hytten för att kolla bladet. och en bak för uppsikt över strängspridaren.

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

frågande och vetande  
#260270 Som uppsikt över div enheter är kameran bra. Men lärde mig aldrig riktigt att köra efter den på ett bra sätt. Fick inte rätt perspektiv på vad kantträden var i gallringen i förhållande mot vad däcken på skotaren var. Men det är säker olika hur man upplever det.

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260391 Är det ngn som har typ kts risbankar så man får på lite mer? funderar på o köpa eller om man ska bygga

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

molnia  
#260403 ofta så når man precis inte med kranen, som nämnts tidigare, har man ramstyrning och stödben kan man vrida över kranen åt det hållet för att få ungefär en halvmeter. men ibland räcker inte det. Här kommer ett knep för att få 1m! längre räckvidd med kranen, kanske är intressant? :wink:

lägg omkull gripen och tryck den ut mot stocken. så når man att nypa om och dra det lite mot sig för att ta ett riktigt tag.
20140125_0489L.jpg

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

ananders  
#260405
molnia skrev:ofta så når man precis inte med kranen, som nämnts tidigare, har man ramstyrning och stödben kan man vrida över kranen åt det hållet för att få ungefär en halvmeter. men ibland räcker inte det. Här kommer ett knep för att få 1m! längre räckvidd med kranen, kanske är intressant? :wink:

lägg omkull gripen och tryck den ut mot stocken. så når man att nypa om och dra det lite mot sig för att ta ett riktigt tag.
20140125_0489L.jpg


Bra tips men tyvärr så räcker inte det heller alla gånger :lol: :lol: 😡 .

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

molnia  
#260407 ne det gör det inte. idag försökte jag den manövern och fick inte grepp, utan lyckades knuffa den ifrån mig så jag iallafall inte nådde. :x :grin:
Senast redigerad av molnia lör 25 jan 2014, 16:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

hayabusa 08  
#260408 Bra tips!
Gör så själv ibland

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

axwell  
#260409 Säga vad man vill om Kellfris reklamklipp men här har dom ett som är bättre än vanligt.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=MZZ_zAa3j-k&list=PLWgK6q_nrG8d3XVROprjumQ5ddlN1_20u[/youtube]

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

stektlök  
#260473
Södergård skrev:Är det ngn som har typ kts risbankar så man får på lite mer? funderar på o köpa eller om man ska bygga


Jag har kollat på detta men ska man bygga i stabilt material så blev det för dyrt. Hittar du nått bra sätt att få stabila bankar till bra pris så skriv här igen !

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

jonathanA  
#260735 Det gäller ju att det finns plats att köra, men det går ju att lägga på andra hållet.
Tycker oftast att jag får tillräckligt tunga lass när jag kör ris, senaste lasset så "klonkade" det i hitchen hela vägen till avlägget. Bra baklass:-)

Oftast ska man ju igenom nått staket, lr förbi några plastlådor, och då brukar det räcka med standardbredd för mig:-D

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

stektlök  
#260766 Håller med dig. Risbankar har jag släppt tankarna på. Det lasset ser mer än fullt ut :)

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260852 kör en del efter grävarn som klipper åkerkanter så brevlådor & såna saker är inte så aktuellt att det finns. skulle va skönt & kunna lasta lite mer då. & när det är såna jobb där det är trångt lägger jag på flaket istället. inget som sticker ut åt sidorna.

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

jonathanA  
#260876 Låter jag tråkig när jag tycker att det lasset ser tillräckligt tungt ut!? B-) fint lass

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).