Motorsåg och handhållet

Stihl MS241 eller MS 261 eller 550 xpg

61 inlägg 47610 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stihl MS241 eller MS 261 eller 550 xpg

SawTroll  
#257153
BM 35 skrev:Jag har en 241a som jag är supernöjd med nu när den börjar gå som jag vill,,,förbannat gå att jobba med mycket bättre än 346an lättare och smidigare har 16" svärd på den,,,bra vid rotkapning efter Ivar men skön att kvista med ändå


Kommenterer ikke det direkte, men utsagnet står jo i stil med den tilsynelatende nøyaktigheten i din "sagliste" (signatur) - der står det noen modeller som aldri har eksistert, "350xp,252xp"......

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl MS241 eller MS 261 eller 550 xpg

totte  
#257214 Och vad skulle ett par felskrivningar i signaturen ha att göra med BM 35:s förmåga att bedöma vad han tycker om en såg? Otroligt låg debattnivå.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS241 eller MS 261 eller 550 xpg

SawTroll  
#257241 Ja, enig i det.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS241 eller MS 261 eller 550 xpg

fs480  
#258184 Har köpt en MS 261 mtronic. Finns med quickStop, handtagsvärme. Går suveränt.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS241 eller MS 261 eller 550 xpg

JensSkoog  
#258189
fs480 skrev:Har köpt en MS 261 mtronic. Finns med quickStop, handtagsvärme. Går suveränt.

Grattis! Det är en grym såg. Berätta mer när du jobbat med den en tid - isär hur förgasaren ter sig.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS241 eller MS 261 eller 550 xpg

BM 35  
#258195
SawTroll skrev:
BM 35 skrev:Jag har en 241a som jag är supernöjd med nu när den börjar gå som jag vill,,,förbannat gå att jobba med mycket bättre än 346an lättare och smidigare har 16" svärd på den,,,bra vid rotkapning efter Ivar men skön att kvista med ändå


Kommenterer ikke det direkte, men utsagnet står jo i stil med den tilsynelatende nøyaktigheten i din "sagliste" (signatur) - der står det noen modeller som aldri har eksistert, "350xp,252xp"......

Ojdå en felskrivning som tog hårt för vissa 350 motorsåg 252 rx röjsåg
Senast redigerad av BM 35 tor 16 jan 2014, 20:14, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS241 eller MS 261 eller 550 xpg

BM 35  
#258200
traktorz skrev:Långa svärd är förstås bra vid rotkapning, men vad har du för kedja? .325"? Det är lätt att jord och sand gör att det ibland gnistrar till om kedjan vid rotkap, med akut filning som nästa åtgärd.

Undrar just om oljesmörjningen hos denna relativt lilla såg räcker till med ett 16" svärd, när kedjan börjar bli slö? Fast när det ryker sågdamm istället för kutterspån om sågen samt att det börjar ryka om svärdet, så är det nog dags att byta kedja för länge sen, alt. fila upp den ånyo.

Till rotkap vill jag personligen ha en såg med lite större cylindervolym (min 50cc) och med bra vridmoment.


Ja helt borta är jag inte så jag står och nöter med en skäm kedja då filar jag,,,vem gör inte det??

Avatar Fallback

Re: Stihl MS241 eller MS 261 eller 550 xpg

BM 35  
#258202
Ptja76 skrev:
BM 35 skrev:Jag har en 241a som jag är supernöjd med nu när den börjar gå som jag vill,,,förbannat gå att jobba med mycket bättre än 346an lättare och smidigare har 16" svärd på den,,,bra vid rotkapning efter Ivar men skön att kvista med ändå


Hur grova träd i cm fäller du utan att den känns trött.
Till avverkning och rotkapning använder jag ju en 357XPG
Så det jag vill ersätta är min vardagssåg. Så frågan är om 241an räcker
till normal skogshuggning. Alltså underhåll av skogen.


Det där beror på hur brottom du har att få i kull träden det är ju kvistningen som tar tid,,,och där är den skön att jobba med,,och med en vass kedja räcker den för mig har fällt rejäla granar. Och det är tack vare skogsforum jag har fått den att gå bra,,det var en annan tråd där det diskuterades 241a som berättade hur den skulle kalibreras

Avatar Fallback

Re: Stihl MS241 eller MS 261 eller 550 xpg

Traktorkalle  
#259538 Har tänkt köpa ny såg, och så här i Hindersmässotider (Örebro med omnejd) har handlarna rätt bra priser.
Alternativen är Hva 550xpg Trio och Stihl 261 (M-tronic o värme) för samma peng, samt Dolmar 5105H (värme) för en tusing mindre. Beslutsångesten infinner sej som ett brev på posten...

Hva är ju Hva och dom som kör trio verkar ju nöjd. 261 har jag inte provat men är lite nyfiken på,+ att det blir smidigt att konvertera till Picco-kedja. 5105 känns som ett skottsäkert val, speciellt med tanke på hur nöjd jag är med min 7900.

Som sagt, beslutsångest :surp:

Mvh

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS241 eller MS 261 eller 550 xpg

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259632 Den dagen mina 80-tals Sachs-Dolmar 115 lägger av blir det Dolmar igen.. fast det händer nog inte än på ett tag då sågarna verkar vara mer eller mindre odödliga.. :)

Avatar Fallback

Re: Stihl MS241 eller MS 261 eller 550 xpg

fs480  
#259687 Jag nöjd med min nya 261 m-tronic med värme. Går så bra!

Avatar Fallback

Re: Stihl MS241 eller MS 261 eller 550 xpg

SawTroll  
#260325 Jeg forstår egentlig ikke at dette er et tema som fortsatt diskuteres - 550xp er åpenbart den beste sagen, både basert på effekt /vekt, og mye bedre håndterbarhet - både på grunn av utvendig clutch, og at konstruksjonen fokuserer på akkurat det. I tillegg kommer mye bedre gassrespons.

Det ser ut som om Stihl har glemt alle de faktorene der, når de konstruerte de nyere sagene.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS241 eller MS 261 eller 550 xpg

Traktorkalle  
#260338 Fast det är väl ändå fler parametrar som avgör om en såg är bäst: tex om grejerna håller ihop, åf och hur den känns i just mina, eller dina händer.
Nu blev det en 550 med triobrake. Om Dolmar hade haft samma eller lika bra system hade det förmodligen blivit en sådan...

Mvh

Avatar Fallback

Re: Stihl MS241 eller MS 261 eller 550 xpg

M-F  
#260371
SawTroll skrev:Jeg forstår egentlig ikke at dette er et tema som fortsatt diskuteres - 550xp er åpenbart den beste sagen, både basert på effekt /vekt, og mye bedre håndterbarhet - både på grunn av utvendig clutch, og at konstruksjonen fokuserer på akkurat det. I tillegg kommer mye bedre gassrespons.

Det ser ut som om Stihl har glemt alle de faktorene der, når de konstruerte de nyere sagene.



Det bestämmer väl inte du vilka sågmodeller folk här på forumet vill jämföra och diskutera! 😡 Sen undrar jag om du har praktisk erfarenhet av någon av dom nämda sågmodellerna här!Eller sitter du bara och jämför specifikationer på nätet och grundar dina påståenden från det!

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS241 eller MS 261 eller 550 xpg

JensSkoog  
#260390 SawTroll - du gillar visst inte Stihl! Det med å bestämma sig för såg innebär at man måste välja mellan många mycket goda sågar. Själv kör jag Stihl, men ser at ochså Husqvarna, Jonssered och Dolmar och säkert andra har utmärkta sågar. Det at jag kör Stihl har å göra med at det är dom som har bästa service och ÅF'en här, och dom andra har det inte - tvärt om! Så har jag då ochså lärd mig Stihl och kan dom och kan använda dom, och dom gör jobbet!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).