Motorsåg och handhållet

Sugihara svärd.

141 inlägg 59072 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sugihara svärd.

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260202
SawTroll skrev:
Huggarn skrev: .....

frakten från http://www.chainsawbars.co.uk/ är ca 320 riksdaler! vad jag har märkt så gäller det oavsett hur mycket eller lite man beställer!

....


Det eneste problemet jeg ser med å bestille derifra er at sverd med liten HVA montasje ikke ser ut til å være tilgjengelig med 3/8" nese.....



det har du helt rätt i ST! men det gäller dom solida svärden då! jag saknar själv sugihara solid/light 3/8 med lilla fästet....men det kanske kommer?..du själv är ju en ganska stor förespråkare för Laminerade svärd pga vikten! eller hur? du kan där beställa Laminerade 15" och 18" sugihara 3/8 1.5mm med lilla fästet om du vill! tror dom kostar ca 28 pund + frakt! 28 pund är ca 300 svenska kronor! och med tanke på att en normal hva handlare tar ca 420 kronor plus moms för dito Laminerat hva svärd så är det i mitt tycke inte mycket att fundera på! priserna på uk sidan är plus engelsk VAT! men den går bort om ni ger dom ert EU moms reg nummer! men det blir ju svårt om man bor i norge kanske!? men det borde med god marginal vara värt det ändå!

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Sugihara svärd.

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260218 Dom drar av VAT uansett når vi bestiller fra Norge, vi er inte med i EU. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Sugihara svärd.

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260238
Rank skrev:Dom drar av VAT uansett når vi bestiller fra Norge, vi er inte med i EU. :grin:


De låter bra de Rank! :smile:

Avatar Fallback

Re: Sugihara svärd.

SawTroll  
#260244
Huggarn skrev:
SawTroll skrev: ....

Det eneste problemet jeg ser med å bestille derifra er at sverd med liten HVA montasje ikke ser ut til å være tilgjengelig med 3/8" nese.....



det har du helt rätt i ST! men det gäller dom solida svärden då! jag saknar själv sugihara solid/light 3/8 med lilla fästet....men det kanske kommer?..du själv är ju en ganska stor förespråkare för Laminerade svärd pga vikten! eller hur? du kan där beställa Laminerade 15" och 18" sugihara 3/8 1.5mm med lilla fästet om du vill! tror dom kostar ca 28 pund + frakt! 28 pund är ca 300 svenska kronor! och med tanke på att en normal hva handlare tar ca 420 kronor plus moms för dito Laminerat hva svärd så är det i mitt tycke inte mycket att fundera på! priserna på uk sidan är plus engelsk VAT! men den går bort om ni ger dom ert EU moms reg nummer! men det blir ju svårt om man bor i norge kanske!? men det borde med god marginal vara värt det ändå!


Prisene ser bra ut, ingen tvil om det, og det kan nok godt hende at jeg bestiller noe derfra en gang.

Jeg ville imidlertid ha et (så lett som mulig) ikke laminert 20" sverd i 3/8" til min 560xpg, og endte opp med å kjøpe et Tsumura Light & Tough fra Canada, på grunn av manglende tilgjengelighet på SugiHara i den varianten. Ikke spør om prisen! :wink:

Avatar Fallback

Re: Sugihara svärd.

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260248 Dere får sende en ønske liste til chainsawbars, han bestiller snart en ny ladning fra Japan og bestiller det kundene vil ha. Eller skriv en melding på http://arbtalk.co.uk/.

Användarvisningsbild

Re: Sugihara svärd.

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260257
Rank skrev:Dere får sende en ønske liste til chainsawbars, han bestiller snart en ny ladning fra Japan og bestiller det kundene vil ha. Eller skriv en melding på http://arbtalk.co.uk/.


det ska jag göra! 18" sugi light 3/8 1.5 lilla fästet blir det då! hoppas jag! :smile: det konstiga är ju att 18" 45cm finns normalt med både 64 o 68 drivlänkar! 68 är ju "orginal" det är ca 3-4cm längre än ett 18" 0.325! :roll: ... 64 drivlänkar är troligtvis till för dom som vill ha ett lika långt svärd som 0.325 18" men i 3/8! eller vad tror ni?

Användarvisningsbild

Re: Sugihara svärd.

palbin  
#260266 Det är det nog - jag kollade på ett lilla fästet 18" 0.325-svärd jag har
på en såg och ett lilla fästet 18" 3/8-svärd jag har på en annan- iofs
Oregon-svärd - och längdskillnaden är precis (!) den du säger ... . Kol-
la-kolla:

DSC00155.JPG
Senast redigerad av palbin fre 24 jan 2014, 22:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Sugihara svärd.

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260271
SawTroll skrev:
Huggarn skrev:
SawTroll skrev: ....

Det eneste problemet jeg ser med å bestille derifra er at sverd med liten HVA montasje ikke ser ut til å være tilgjengelig med 3/8" nese.....



det har du helt rätt i ST! men det gäller dom solida svärden då! jag saknar själv sugihara solid/light 3/8 med lilla fästet....men det kanske kommer?..du själv är ju en ganska stor förespråkare för Laminerade svärd pga vikten! eller hur? du kan där beställa Laminerade 15" och 18" sugihara 3/8 1.5mm med lilla fästet om du vill! tror dom kostar ca 28 pund + frakt! 28 pund är ca 300 svenska kronor! och med tanke på att en normal hva handlare tar ca 420 kronor plus moms för dito Laminerat hva svärd så är det i mitt tycke inte mycket att fundera på! priserna på uk sidan är plus engelsk VAT! men den går bort om ni ger dom ert EU moms reg nummer! men det blir ju svårt om man bor i norge kanske!? men det borde med god marginal vara värt det ändå!


Prisene ser bra ut, ingen tvil om det, og det kan nok godt hende at jeg bestiller noe derfra en gang.

Jeg ville imidlertid ha et (så lett som mulig) ikke laminert 20" sverd i 3/8" til min 560xpg, og endte opp med å kjøpe et Tsumura Light & Tough fra Canada, på grunn av manglende tilgjengelighet på SugiHara i den varianten. Ikke spør om prisen! :wink:



tycker att du borde nöja dig med ett 18" 3/8 till 560! det är lika långt som ett 20" 0.325!...men du gör som du vill! ..Tsumura Light är fina svärd! dom har dock lite för korta utbytbara "nosar" för mitt tycke! hela vitsen med utbytbara nosar är ju att dom ska ha tagit kedjepisken när/om man byter ut dom! annars kan jag personligen lika gärna använda solida utan utbytbar nos eller superkvalitet Laminerade! därför ska jag nu testa några sugihara laminerade för att se hur dom är!? fick inga svar här på forumet när jag frågade hur dom är så... får man fråga vart du köpt dina Tsumura i kanada? nån som vet nåt solit svärd utan utbytbar nos annars! ....GB....iggesund?

Användarvisningsbild

Re: Sugihara svärd.

johan eriksson  
#260275 Iggesund har solida med fast noshjul. (Eller, ja, det snurrar men går inte att byta.)

Användarvisningsbild

Re: Sugihara svärd.

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260277
palbin skrev:Det är det nog - jag kollade på ett lilla fästet 18" 0.325-svärd jag har
på en såg och ett lilla fästet 18" 3/8-svärd jag har på en annan- iofs
Oregon-svärd - och längdskillnaden är precis (!) den du säger ... . Kol-
la-kolla:

DSC00155.JPG


jo!...tänk att huggarn kunde veta det? :roll: :wink: ren tur förmodligen! :roll:

Användarvisningsbild

Re: Sugihara svärd.

palbin  
#260278 Nu ska du inte vara ironisk ... :) . Det var kanske jag själv som lärde mig ngt ja ... :) .

Användarvisningsbild

Re: Sugihara svärd.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260279 Hoppas Iggesunds med utbytbara kommer tillbaka, det var bra mycket roligare o byta nos än sälja nytt svärd för det blivit klämt.

Användarvisningsbild

Re: Sugihara svärd.

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260281
johan eriksson skrev:Iggesund har solida med fast noshjul. (Eller, ja, det snurrar men går inte att byta.)


låter lysande! japp solit med noshjul vill jag ha!..men tyckte att Mange sa att dom mer eller mindre lagt ner verksamheten när det gäller motorsågssvärd? :roll:

Användarvisningsbild

Re: Sugihara svärd.

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260284
Mange skrev:Hoppas Iggesunds med utbytbara kommer tillbaka, det var bra mycket roligare o byta nos än sälja nytt svärd för det blivit klämt.


för egen del så är utbytbar nos eller inte av mindre betydelse! bara det är solit! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Sugihara svärd.

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260286
palbin skrev:Nu ska du inte vara ironisk ... :) . Det var kanske jag själv som lärde mig ngt ja ... :) .


de var väl bra för dig...och kul för mig... att jag fick lära dig nått nytt då? :smile: man ska lära sig nått nytt varje dag sägs det! :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).