sön 26 jan 2014, 10:59#260641
Efter att ha gämfört tråden som vart länkad tidigare så är det precis samma typ av koppling jag har på min maskin.Enda skilnaden är då vad jag har förstått att det är en något modernare,men principen är den samma. Jag har en MS 361 från 2007(med standard drev)
Med oljepumpen i handen så upptäkte jag att den sk.fjäderbelastade skruven i botten saknar nylonbussningen.
Jag är som sagt tämligen övertygad om att de flagor som jag tidigare pratade om kan ha varigt nylonbussningen som på något sett har brunnit o passerat igenom. Hur då detta kan ha gått till är ju som sagt en gåta,men allt är ju som sagt möjligt.Kan ju vara som så att armen tidigare har hoppat av eftersom jag har gått o dragits med detta problem ganska länge.
Sen en annan teroi som jag inte heller kan släppa är detta hurvida en Veg olja skulle vara mer aggresiv än andra oljor gänte lacker är inte heller särkilt beprövat.Hitintils så har jag alltid haft VEG olja. Det att VEG oljor kan tjockna är vida känt sen tidigare.
Hur som helst så förefaller det även vara som så att oljetanken är lackad invändigt(är vit invändigt).
Så att säga blanda sågkedjeolja o glykol är då inget som jag har någonsin gjort eller hört talas om att det vart möjligt. Skulle väl fattas att ersätta sågkedjeoljan med hydralolja eller någon annan tunnflytande olja. Nackdelen med de mileraliska oljorna är som sagt att i "normal svensk" kyla så är de inte särkilt tillämpningsbara eftersom de blir sega som sirap(än mer de sk.Ep oljorna).Konstigt nog så har en Veg olja aldrig detta problem.Den är som sagt lika lättflytlig vid +20 som vid -20.
Dock så har jag sett på vissa av mina svärd att lacket har slitits bort (speciellt vid infästningarna).Sen hurvida dessa fastnar o packar sig i oljekanalen är väldigt svårt för mig att vidimera.Så att säga att vissa av lacken på Stil svärd är det lite si å så med stämmer.
Jag är som sagt lite novis på detta vad de olika komponeterna heter. Sen gör det inte heller bättre av att Stihl är så hemlighetsfulla vad det gäller sprängskisser o reservdelar.Det hade ju som sagt underlättat om det fanns åtminstånde en översikts planch att referera mot.Fast det kanske är ett medvetet o lite affärsmässigt stjäl för att inte klåpare ska mecka hej vilt.
Däremot så tror jag mer o mer på detta med armen.Eftersom jag inte har meckat med denna utan överlåt detta till expertisen så tror jag på att de på något sett har tabbat sig.
Ett senario kan ju som sagt vara att de inte har satt dit alla slangar ordentilig.
En annan kan ju vara att de slarvade med att byta oljefiltret.
En tredje kan ju vara att slangen på något sett har hamnat ikläm.
I vart fall så får jag väl gå tillbaka till butiken så att de får fixa detta.