Öppna kategorin

Funderingar om regler i barnomsorgen.

24 inlägg 6718 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Funderingar om regler i barnomsorgen.

Mojjen88  
#260103 Hej,jag undrar om det är nån mer än jag som har egen skog,småbarn+förvärvsarbete o vet vilka regler som gäller inom barnomsorgen?Om jag är ledig från mitt ordinarie jobb kan jag då ha barnen på dagis för att jobba i min skog,den bidrar ju till min försörjning.Har frågat på förskolan men fick väldigt vaga svar.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Funderingar om regler i barnomsorgen.

Jim_the_one  
#260114 Du är väl egenföretagare i å med skogen?
Problem solved.

Så gör jag numera iaf sen jag fick helgtjänst på mitt lönejobb. Perfekt nu när det är perfekt att vara i skogen. Dock jobbar jag inte lika mycket veckan jag har tösen men faktum är att det känns som att jag får mer tid med henne nu än vad jag fick förra året, trots att jag egentligen jobbar mer.. :???: 8)

Avatar Fallback

Re: Funderingar om regler i barnomsorgen.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260115 Hur menar du med ledig? Inte om du menar föräldraledig, men om du jobbar i din enskilda näringsverksamhet istället för som anställd, får du såklart ha kidsen på dagis.

Om du hade varit snickare med egen firma, Hur hade du gjort då?

Sen så vet ingen på försäkringskassan eller dagis så mycket om hur det funkar,så dumt att fråga dem.

Avatar Fallback

Re: Funderingar om regler i barnomsorgen.

Mojjen88  
#260122 Ja det sa jag till min fru också,hur fan skulle nån kunna vara företagare annars.Tror det är nåt dåligt samvete det bottnar i,men det är ju inte några tolvtimmarspass jag är ute efter,snarare fem.Blir nog både snällare pappa o nöjdare barn om jag får dra till skogs o dom leka av sig på dagis.Sen om jag fattat rätt är det väl upp till 15 Tim i veckan som är gratis,men jag jobbar som timvikarie o vet aldrig från vecka till vecka hur mycket jag jobbar,kan bli mycket skogstid i bland :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Funderingar om regler i barnomsorgen.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260140 Gratis vet jag inte, men kommun bjuder på runt 90% av kostnaden. :-)

Avatar Fallback

Re: Funderingar om regler i barnomsorgen.

Jim_the_one  
#260335 15 timmar får man ha ungen på dagis även om man inte arbetar eller pluggar.

Användarvisningsbild

Re: Funderingar om regler i barnomsorgen.

generationsskifte  
#787869 Bumpar en gammal tråd!

Har två små barn där även den minsta nu snart ska skolas in på förskolan. Har i mitt ordinarie jobb lagt upp schemat så föredömligt att jag bara jobbar två timmar på fredagar för att jag då ska kunna jobba resterande arbetstimmar i skogen. Men nu börjar snart sambon jobba och då är min fråga om jag har rätt att ha mina barn på förskolan under de timmar jag jobbar i skogen? Gården drivs som enskild firma så enligt mig borde det inte vara några problem?

Användarvisningsbild

Re: Funderingar om regler i barnomsorgen.

Elis76  
#787871 Vad är din huvudsakliga förvärvskälla?

Är Du arbetstagare där Du från en arbetsgivare (inte dig själv dock i form av egenföretagare) erhåller lön och förmåner som arbetsgivaren står för och där Du årligen deklarerar inkomst av tjänst?

Användarvisningsbild

Re: Funderingar om regler i barnomsorgen.

Sjögård 4  
#787878
generationsskifte skrev:Bumpar en gammal tråd!

Har två små barn där även den minsta nu snart ska skolas in på förskolan. Har i mitt ordinarie jobb lagt upp schemat så föredömligt att jag bara jobbar två timmar på fredagar för att jag då ska kunna jobba resterande arbetstimmar i skogen. Men nu börjar snart sambon jobba och då är min fråga om jag har rätt att ha mina barn på förskolan under de timmar jag jobbar i skogen? Gården drivs som enskild firma så enligt mig borde det inte vara några problem?



Skollagen kap 8
3 § Barn som är bosatta i Sverige och som inte har börjat i någon utbildning för fullgörande av skolplikten ska erbjudas förskola enligt vad som anges i 4-7 §§. Förskola behöver dock inte erbjudas under kvällar, nätter, veckoslut eller i samband med större helger. Lag (2017:1115).

4 § Barn ska från och med höstterminen det år barnet fyller tre år erbjudas förskola under minst 525 timmar om året, om inte annat följer av 5-7 §§.

5 § Barn ska från och med ett års ålder erbjudas förskola i den omfattning det behövs med hänsyn till föräldrarnas förvärvsarbete eller studier eller om barnet har ett eget behov på grund av familjens situation i övrigt.

6 § Barn, vars föräldrar är arbetslösa eller föräldralediga enligt föräldraledighetslagen (1995:584) för vård av annat barn, ska från och med ett års ålder erbjudas förskola under minst tre timmar per dag eller 15 timmar i veckan.

7 § Barn ska även i andra fall än som avses i 5 och 6 §§ erbjudas förskola, om de av fysiska, psykiska eller andra skäl behöver särskilt stöd i sin utveckling i form av förskola.


Förvärvsarbete enligt t.ex. Vaggeryd kommuns hemsida
Med förvärvsarbete avses arbete som ger ekonomisk ersättning

Användarvisningsbild

Re: Funderingar om regler i barnomsorgen.

generationsskifte  
#787880
Elis76 skrev:Vad är din huvudsakliga förvärvskälla?

Är Du arbetstagare där Du från en arbetsgivare (inte dig själv dock i form av egenföretagare) erhåller lön och förmåner som arbetsgivaren står för och där Du årligen deklarerar inkomst av tjänst?


Är anställd på en ferietjänst. Så min huvudsakliga inkomstkälla är inte skogsbruket.

Användarvisningsbild

Re: Funderingar om regler i barnomsorgen.

generationsskifte  
#787881
Sjögård 4 skrev:
generationsskifte skrev:Bumpar en gammal tråd!

Har två små barn där även den minsta nu snart ska skolas in på förskolan. Har i mitt ordinarie jobb lagt upp schemat så föredömligt att jag bara jobbar två timmar på fredagar för att jag då ska kunna jobba resterande arbetstimmar i skogen. Men nu börjar snart sambon jobba och då är min fråga om jag har rätt att ha mina barn på förskolan under de timmar jag jobbar i skogen? Gården drivs som enskild firma så enligt mig borde det inte vara några problem?



Skollagen kap 8
3 § Barn som är bosatta i Sverige och som inte har börjat i någon utbildning för fullgörande av skolplikten ska erbjudas förskola enligt vad som anges i 4-7 §§. Förskola behöver dock inte erbjudas under kvällar, nätter, veckoslut eller i samband med större helger. Lag (2017:1115).

4 § Barn ska från och med höstterminen det år barnet fyller tre år erbjudas förskola under minst 525 timmar om året, om inte annat följer av 5-7 §§.

5 § Barn ska från och med ett års ålder erbjudas förskola i den omfattning det behövs med hänsyn till föräldrarnas förvärvsarbete eller studier eller om barnet har ett eget behov på grund av familjens situation i övrigt.

6 § Barn, vars föräldrar är arbetslösa eller föräldralediga enligt föräldraledighetslagen (1995:584) för vård av annat barn, ska från och med ett års ålder erbjudas förskola under minst tre timmar per dag eller 15 timmar i veckan.

7 § Barn ska även i andra fall än som avses i 5 och 6 §§ erbjudas förskola, om de av fysiska, psykiska eller andra skäl behöver särskilt stöd i sin utveckling i form av förskola.


Förvärvsarbete enligt t.ex. Vaggeryd kommuns hemsida
Med förvärvsarbete avses arbete som ger ekonomisk ersättning


Som jag tolkar det så ska det inte vara några bekymmer att lämna barnen då:)

Användarvisningsbild

Re: Funderingar om regler i barnomsorgen.

Elis76  
#787884 Varför skall man ha småbarn på "dagis" och själv hänga i skogen istället för att ta hem barnen och umgås med dem när man kan?

Jag förstår inte tankesättet när man väl har skaffat sig barn

Användarvisningsbild

Re: Funderingar om regler i barnomsorgen.

Sjögård 4  
#787885
generationsskifte skrev:
Sjögård 4 skrev:
generationsskifte skrev:Bumpar en gammal tråd!

Har två små barn där även den minsta nu snart ska skolas in på förskolan. Har i mitt ordinarie jobb lagt upp schemat så föredömligt att jag bara jobbar två timmar på fredagar för att jag då ska kunna jobba resterande arbetstimmar i skogen. Men nu börjar snart sambon jobba och då är min fråga om jag har rätt att ha mina barn på förskolan under de timmar jag jobbar i skogen? Gården drivs som enskild firma så enligt mig borde det inte vara några problem?



Skollagen kap 8
3 § Barn som är bosatta i Sverige och som inte har börjat i någon utbildning för fullgörande av skolplikten ska erbjudas förskola enligt vad som anges i 4-7 §§. Förskola behöver dock inte erbjudas under kvällar, nätter, veckoslut eller i samband med större helger. Lag (2017:1115).

4 § Barn ska från och med höstterminen det år barnet fyller tre år erbjudas förskola under minst 525 timmar om året, om inte annat följer av 5-7 §§.

5 § Barn ska från och med ett års ålder erbjudas förskola i den omfattning det behövs med hänsyn till föräldrarnas förvärvsarbete eller studier eller om barnet har ett eget behov på grund av familjens situation i övrigt.

6 § Barn, vars föräldrar är arbetslösa eller föräldralediga enligt föräldraledighetslagen (1995:584) för vård av annat barn, ska från och med ett års ålder erbjudas förskola under minst tre timmar per dag eller 15 timmar i veckan.

7 § Barn ska även i andra fall än som avses i 5 och 6 §§ erbjudas förskola, om de av fysiska, psykiska eller andra skäl behöver särskilt stöd i sin utveckling i form av förskola.


Förvärvsarbete enligt t.ex. Vaggeryd kommuns hemsida
Med förvärvsarbete avses arbete som ger ekonomisk ersättning


Som jag tolkar det så ska det inte vara några bekymmer att lämna barnen då:)

Så tolkar jag det också

Användarvisningsbild

Re: Funderingar om regler i barnomsorgen.

Sjögård 4  
#787893
Elis76 skrev:Jag förstår inte tankesättet när man väl har skaffat sig barn

Usus magister est optimus

Användarvisningsbild

Re: Funderingar om regler i barnomsorgen.

generationsskifte  
#787896
Elis76 skrev:Varför skall man ha småbarn på "dagis" och själv hänga i skogen istället för att ta hem barnen och umgås med dem när man kan?

Jag förstår inte tankesättet när man väl har skaffat sig barn


Sonen är där enbart fem timmar i veckan i dagsläget, han mår enbart bra av att få vara där 5 timmar till. Handlar inte om att jag inte vill ta hand om mina egna barn utan att dom ska få stimulans och umgås med andra ungar. Jag har absolut inga problem att ta med dom i skogen.

Sen om jag har möjligt att lämna barnen på dagis och kunna jobba är i detta fallet enbart win-win.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).