Bioenergi

Flisförråd

33 inlägg 30656 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Flisförråd

Bax  
#259880 Jag har också omrörare, från "firman i Kilafors". Den är 2,5mx2,5m.
Eftersom pannrummet ligger i källarplan så är förrådet nergrävt en bit, jag har murat upp väggar av lecablock och reglat upp träväggar ovanpå det, det gör att jag kan fylla upp till ca 2,5-3m höjd.

Jag har haft anläggningen i 10år, i fjol bytte jag växel och svetsade om en plåt som håller skruven i rätt läge. Till sommaren ska jag svetsa på nytt "hårdpålägg" på kugghjulen till omröraren.

Avatar Fallback

Re: Flisförråd

josip  
#259882 Jag tror att alla varianter fungerar tillfredställande om de är rejält tilltagna. Har man möjlighet att bygga in flisförrådet tror jag det är optimalt för då får man ju oftast litet spillvärme från pannrum eller annars bara från marken om det är under marknivå.

Bygger man in så blir det förstås särskilt viktigt att se till att det finns möjlighet att komma åt att byta så många komponenter som möjligt utan att skyffla ut tiotals kubik flis för hand.

Min variant har hydraulcylindern på undersidan så insidan av förrådet är relativt fritt från grejer. Hydraulaggregatet står inne i värmen i panrummet.

Orsaken att jag gjorde en sån här lösning är att jag har tänkt modifiera min spannmålstork för uppvärmning med flis. Tanken var då att man på höstarna kan "låna" flisförrådet till torken och skruva fast ett större brännhuvud (som skall sitta fast i torkpannan). Under eldningssäsongen behöver jag inte mera än ca 30kw effekt, men torken torde kräva ca 200kw så en lösning med värmeledning till torken var inte att tänka på. Torkpannan går ännu med olja men finns med i femårsplanen...

Avatar Fallback

Re: Flisförråd

Chuck Norris  
#259883 Mitt förråd är 4,5 x 4,5 och omröraren lika stor och av märket fröling. Höjden är 4 meter och det är inga problem med tyngden på fjäderomröraren även om det ligger 4 meter flis på den. Visst blir det lite flis kvar i hörnen men vad gör det? Jag brukar inte ens peta ner den flisen utan fyller bara på med nytt. Förrådet sånär som på hörnen helt utan handpåläggning, jag har ingen värme i mitt förråd.

Däremot så har jag ett annat problem som jag borde lösa. Förrådet har för dålig ventilation så det blir fukt i taket, speciellt då om flisvirket är blött när det flisas. Hur löser ni ventilationen? Kanske räcker med några ventiler eller skall man sätta in någon fläkt typ badrumsfläkt?

Användarvisningsbild

Re: Flisförråd

Bax  
#259890
Chuck Norris skrev:...Hur löser ni ventilationen? Kanske räcker med några ventiler eller skall man sätta in någon fläkt typ badrumsfläkt?



Mitt tak sitter på gångjärn, när jag ska fylla på så vevar jag upp det med hjälp av ett spel.
Det är duktigt med "glapp" mellan väggarna och taket så fukten ventileras ut där.

Avatar Fallback

Re: Flisförråd

JagArJag  
#259950
valmet862 skrev:jag har en fjäderomrörare och den har hittils fungerat helt felfritt,har inte upplevt att nåt skulle lämna i hörnen.Förrådets bottenyta är ca 3,5m*3,5m Köpte hela maskineriet nytt och byggde förådet av tjock faner som botten,väggar delvist av faner och betong. Visst fryser flisen då det är kallt ifall den inte är riktigt torr men de brukar ramla ner av sej själv.


Dum fråga men vad menar du med faner? Jag tänker på sånt tunt man har utanpå spånskivor för att "göra dom snyggare", dvs laminat, men jag förstår att det inte är sånt du använt :)
Om du har betong så gissar jag att det är delvis nergrävt. Gjorde Gjöt du betong runtomkring, ställde ner botten och sen byggde väggar eller har du väggarna som väggar både för gropen och förrådet?

   TS
Avatar Fallback

Re: Flisförråd

JagArJag  
#259952 Tack så jättemycket för er input från verkligheten, verkligen bra att få veta att saker fungerar.

Ni som har fjäderomrörare, vilken storlek har ni på flisen?
Har ni provat med olika storlek så ni vet om det har betydelse eller fungerar det lika bra oavsett om det är liten 10mm flis eller om det är stor industriflis?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flisförråd

Camwood  
#259975
JagArJag skrev:
valmet862 skrev:jag har en fjäderomrörare och den har hittils fungerat helt felfritt,har inte upplevt att nåt skulle lämna i hörnen.Förrådets bottenyta är ca 3,5m*3,5m Köpte hela maskineriet nytt och byggde förådet av tjock faner som botten,väggar delvist av faner och betong. Visst fryser flisen då det är kallt ifall den inte är riktigt torr men de brukar ramla ner av sej själv.


Dum fråga men vad menar du med faner? Jag tänker på sånt tunt man har utanpå spånskivor för att "göra dom snyggare", dvs laminat, men jag förstår att det inte är sånt du använt :)
Om du har betong så gissar jag att det är delvis nergrävt. Gjorde Gjöt du betong runtomkring, ställde ner botten och sen byggde väggar eller har du väggarna som väggar både för gropen och förrådet?

Faner är väl ett annat namn på plywood. allså krysslimmad faner i olika många skikt av svarvad fanerer.

Avatar Fallback

Re: Flisförråd

valmet862  
#260000 Faner kallar vi det vad det heter på riktigt vet jag inte plywood kan det va men iaf sån där brun blanka skivor med många lager. Betongen är endast den vägg som gränsar mot pannrummet, p.g.a. brandtekniska skäl. har inget nedgrävt,byggde i en befintlig byggnad. Storleken på flisen jag har är ca 80mm,använder 80 mm såll när vi flisar.

Användarvisningsbild

Re: Flisförråd

Bax  
#260043 Plyfa brukar vi väl kalla det.
Jag kör numera med 10-15mm flis, förut köpte jag flis från ett sågverk och då var det 50mm med inslag av klossar. Fjäderomröraren hade sällan problem med den grova flisen, det hände nån gång att det blev stopp men då var det bara att backa skruven några sekunder så lossnade det.

Avatar Fallback

Re: Flisförråd

JagArJag  
#260050
valmet862 skrev:jag har en fjäderomrörare och den har hittils fungerat helt felfritt,har inte upplevt att nåt skulle lämna i hörnen.Förrådets bottenyta är ca 3,5m*3,5m Köpte hela maskineriet nytt och byggde förådet av tjock faner som botten,väggar delvist av faner och betong. Visst fryser flisen då det är kallt ifall den inte är riktigt torr men de brukar ramla ner av sej själv.


Köpte du en färdig del med omrörare och skruv osv och bultade fast den i golvet (bl.a. en österikisk tillverkare säljer sånna) eller köpte du delar och byggde ihop själv? Var hittade du sakerna i sånnafall?

   TS
Avatar Fallback

Re: Flisförråd

JagArJag  
#260193 Har pratat med JÖAB (John E Öhren ab som dom egentligen heter) ifrån Mora, väldigt trevliga och hjälpsamma i telefon måste jag säga. Priserna är helt klart intressanta också, och om man behöver mer utrymme i framtiden behöver man inte byta ut den botten som man redan köpt, bara att komplettera med en till och göra om väggarna.
Fortsätter dom med ok priser och kundservicen så blir det kanske affär därifrån.
(Om någon undrar så har jag inget med dom att göra, jag gör inte reklam, jag bara informerar andra som kanske går och letar efter flisförråd som inte kostar alldeles för mycket, detta forum är ju till för att hjälpa varandra.)

Dom har skrapförråd, jag vill fortfarande gärna veta om ni känner till något företag som är billigt och tillverkar flisförråd, t.ex. omrörarmodellen. Man bör nog komma under 45k för runt 15kubik för att jag ska vilja kalla det för hyffsat billigt)

   TS
Avatar Fallback

Re: Flisförråd

valmet862  
#260195 Jag köpte allt,pannan,skruvar,fjäderomrörare,elcentral o.s.v. Här är en länk http://www.ala-talkkari.fi/jousipurkainbiopoltin.html Montera ihop allt själv. omröraren är fastbultad direkt i golvet

Avatar Fallback

Re: Flisförråd

JagArJag  
#260208 Ca hur mycket kostade hela det kalaset och vad kostade omröraren?

   TS
Avatar Fallback

Re: Flisförråd

JagArJag  
#291081
Bax skrev:Jag har också omrörare, från "firman i Kilafors". Den är 2,5mx2,5m.
Eftersom pannrummet ligger i källarplan så är förrådet nergrävt en bit, jag har murat upp väggar av lecablock och reglat upp träväggar ovanpå det, det gör att jag kan fylla upp till ca 2,5-3m höjd.

Jag har haft anläggningen i 10år, i fjol bytte jag växel och svetsade om en plåt som håller skruven i rätt läge. Till sommaren ska jag svetsa på nytt "hårdpålägg" på kugghjulen till omröraren.


Annat har kommit I mellan men nu finns tid att fundera vidare.
Hur har du gjort med botten för att det inte ska bli en pool med vatten? Betong och lecablock som väggar, men finns det en stenkista under? Grus I botten eller gjutet med avlopp? står förrådet nergrävt på ställe som är högt eller lågt I förhållande till omgivningen?

Ni andra som har nergrävt förråd får också väldigt gärna säga hur ni löst vattenproblematiken.

   TS
Avatar Fallback

Re: Flisförråd

Homo abies  
#291164 Inget förråd ännu, men en dränringsslinga med liten pumpbrunn och dränkpump är ju ett bra system så man slipper tänka på fall från botten av lagret.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).