Avverkning (slutavverkning)

Finns det någon som kör helstam längre?

30 inlägg 19731 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Finns det någon som kör helstam längre?

Wärmland  
#258664 Ja de är en mycket trevlig traktor, den kommer nog att gå i arv till barnen för den säljer jag inte! :)
Nej den är aldrig svetsad och inte häller sprucken, den förra ägaren var mycket varsam så hela maskinen är i mycket gott skick. Jag har visslingen piffat upp den med ny arbetsbelysning och lite färg men sånt slitage kommer man inte undan oavsett hur försiktig du är i skogen. Ja kranen är tung men jag har frontpump och 1" matar rör från den så flödet räcker väl till så den är ju jävulskt stark. Har dom inte förstört kranen så skulle jag nog fixat till kolvar m.m och haft kvar den. En kolv renoverar man ju på under timmen, det jobbiga är ju att ta dän och tillbaka dom på kranen, för även det är tungt;)

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Finns det någon som kör helstam längre?

Wärmland  
#258666
Bild



Bild



Ett litet smakprov

Användarvisningsbild

Re: Finns det någon som kör helstam längre?

bodaedet  
#258675 Snyggt ekipage, grym att ta sig fram i skogen med. Men sväng radien är väl inte den bästa vill jag minnas?

Avatar Fallback

Re: Finns det någon som kör helstam längre?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258702 Framhjulen drivs från bakaxeln har jag för mig? Har visst hänt att differentialen exploderat har jag hört? :roll:

   TS
Avatar Fallback

Re: Finns det någon som kör helstam längre?

tallen100  
#258756
bodaedet skrev: Men sväng radien är väl inte den bästa vill jag minnas?

Har du en fotbollsplan är det inga problem att komma runt! :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Finns det någon som kör helstam längre?

Wärmland  
#258769
Skogsola skrev:Framhjulen drivs från bakaxeln har jag för mig? Har visst hänt att differentialen exploderat har jag hört? :roll:


Ja det stämmer, ja diffen ska man vara försiktig med att använda, då är det lätt att något går sönder. Men har aldrig haft bruk för den.

Vändradien hemma på gården kan va lite dålig, men i skogen använder jag styrbromsen och då vänder den ju på en 5öring.

Avatar Fallback

Re: Finns det någon som kör helstam längre?

valmet 500  
#258792 Hos min mammas nya gubbe brukar vi lunna hel träd över isen med lunningsbalk.

Avatar Fallback

Re: Finns det någon som kör helstam längre?

Wärmland  
#258857
Bild



Bild



Bild


Bild


Bild


Så kan det se ut :)

Avatar Fallback

Re: Finns det någon som kör helstam längre?

Blivande snickare  
#259892 Fint med lite in-action bilder! :grin:

Avatar Fallback

Re: Finns det någon som kör helstam längre?

Trånshult  
#260811 Jag har en kompis som tillsammans med en son driver aktivt lantbruk med ungdjur.
Han får ibland några timmar "håltimmar" och då ger han sig iväg till skogen och hugger.
Han har alltid med sig traktorn och det blir väl inte så många träd upphuggna varje gång
men han tar alltid med sig det upphuggna ut som helstam till skogsvägen så att ingenting
är kvar i skogen när han åker hem.
Han har en gammal Ford 4000 med en Rottne vajerkran. Han har krokar på "kranstammen"
där han fäster kedjor till stammarna. Jag tror han fäster dem i smaländan.
Det är i stamskogen han gör detta och jag förundrar mig över att han tar sig fram med
ekipaget, men han har blick för det och det krävs ju att man även har det när man fäller
trädet.

Användarvisningsbild

Re: Finns det någon som kör helstam längre?

rokon  
#260841 Wärmland det var fina bilder från skogen som du lade in, många stammar som du lunnar!

Avatar Fallback

Re: Finns det någon som kör helstam längre?

Wärmland  
#260856
rokon skrev:Wärmland det var fina bilder från skogen som du lade in, många stammar som du lunnar!


Tack, ska lägga ut mer bilder men vissa av dom är inskickade till ATL för ett repotage och då vill jag inte lägga ut bilderna före dom har publicerat dom. Ja det blir ganska många, kör man riktig helstam så får jag med ca 10-15 st beroende på hur tungt det blir. I vissa fall så är det för trångt att wincha in hela stammar och då kan dom behöva kapas innan till 5meters för att få fram dom och då går det inte mer än 10st för då blir det så grovt när man kommer ifrån själva toppen så då kan det gå åt dubbla snaror för att det ska räcka runt och jag har bara 16 snaror plus två wire på winchen.

Avatar Fallback

Re: Finns det någon som kör helstam längre?

addwiley  
#260960 Beror ju lite på förutsättningarna men vi gallrade en del björk längst farsans infartsväg förra vintern. Mestadels 20-25cm stammar som vi lämnade grenar och allt kvar på för att få allt ris till samma ställe. Räknas det som helstam :wink:
Gick utmärkt att dra efter Subarun 8)

Avatar Fallback

Re: Finns det någon som kör helstam längre?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260980 Snarare som helträd! Det var också en epok i skogssbruket. Men det tar vi i en annan tråd. :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Finns det någon som kör helstam längre?

Wärmland  
#261081 Här kommer lite från i helgen.

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).