Öppna kategorin

murkna träd, intill tomtgräns

43 inlägg 20663 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

murkna träd, intill tomtgräns

brum brum  
#259760 har 3 st murkna björkar som är ca 25 meter höga som står max 10 meter in på grannens sida av tomtgränsen, som tyvärr inte står på mina domäner för då skulle min 242a tagit ner dom för länge sen.
träden tillhör grannfastigheten och jag har vid 3 tillfällen sista halvåret tagit upp detta med honom pga att jag inte vill ha ett träd på mitt uthus eller på mig själv men får knappt något svar. nån som har någon ide om hur man skulle kunna skynda på saken utan o behöva se barnbarna i kläm?



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: murkna träd, intill tomtgräns

anersimyra  
#259761 Gå via ditt försäkringsbolag, det är nämligen ditt bolag som får stå för skador på din fastighet om träden faller på den. Tänk även på att din försäkring inte täcker skador på växtlighet, såvida du inte har tilläggsförsäkring som täcker detta. Även skador på fordon ska täckas av dina egna försäkringar.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: murkna träd, intill tomtgräns

jolo  
#259762 erbjud grannen att du står för allting vid nedtagning och bortforsling av träd samt kvistar,han kan bli lite gladare om han slipper lägga kraft på ditt problem

Avatar Fallback

Re: murkna träd, intill tomtgräns

brum brum  
#259779
anersimyra skrev:Gå via ditt försäkringsbolag, det är nämligen ditt bolag som får stå för skador på din fastighet om träden faller på den. Tänk även på att din försäkring inte täcker skador på växtlighet, såvida du inte har tilläggsförsäkring som täcker detta. Även skador på fordon ska täckas av dina egna försäkringar.
Mvh Anders.


tack för tipset anders , jag tog så sent som i höstas en tilläggsförsäkring mot fallande träd. Bilar o uthus går ju o ersätta men den ena björken når ända fram till trappen på bostadshuset och om den faller åt det hållet finns ju även en stor hälsorisk om någon har tagit ett par steg från trappen. :| jag försöker o va neutral och att inte svära för mycket :| :x

   TS
Användarvisningsbild

Re: murkna träd, intill tomtgräns

anersimyra  
#259781 Obegripligt att vissa riskerar andras och eget liv på grund av snålhet.

Avatar Fallback

Re: murkna träd, intill tomtgräns

brum brum  
#259795
jolo skrev:erbjud grannen att du står för allting vid nedtagning och bortforsling av träd samt kvistar,han kan bli lite gladare om han slipper lägga kraft på ditt problem


jodå . det erbjudandet har han redan fått men är inte intresserad av det heller :|
ringde till honom senast idag. tänkte ge honom ett sista samtal till. någon som känner till det juridiska? så jag kan förklara ansvarsfrågan, eller är det jag som ska gilla läget :?:
:?:

   TS
Avatar Fallback

Re: murkna träd, intill tomtgräns

brum brum  
#259797
anersimyra skrev:Obegripligt att vissa riskerar andras och eget liv på grund av snålhet.


har ju erbjudit mig att hjälpa till så det kan inte va snålhet, arbete har han så frisk måste han ju va. :|

   TS
Användarvisningsbild

Re: murkna träd, intill tomtgräns

anersimyra  
#259798 Ditt bolag kan via grannens bolag tvinga honom att åtgärda ett känt problem, jag har arbetat med trädfällning åt ett försäkringsbolag just med dessa ärenden. Har någon ett större riskträd vilket riskerar att skada såväl egen som andras egendom kan han/ hon tvingas att åtgärda problemet.

Användarvisningsbild

Re: murkna träd, intill tomtgräns

anersimyra  
#259799
brum brum skrev:
anersimyra skrev:Obegripligt att vissa riskerar andras och eget liv på grund av snålhet.


har ju erbjudit mig att hjälpa till så det kan inte va snålhet, arbete har han så frisk måste han ju va. :|

Ja, i vart fall kroppsligen. :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: murkna träd, intill tomtgräns

JensSkoog  
#259824 Märkligt hur många det är som inte fattar at gammla, digra björker och graner inte lever evigt! Vad har för skel til inte å ta dom?

Användarvisningsbild

Re: murkna träd, intill tomtgräns

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259833 Kan inte ge några klara råd angående det juridiska mer än att din granne förmodligen kommer få ett litet elände med sitt försäkringsbolag den dag trädet faller på din egendom.

Nu vet ju samtliga inblandade parter att träden är ruttna och att de står på hans tomt. Normalt är man bara skadeståndsskyldig för saker som skett genom sitt eget handlande men i vissa fall kan även underlåtenhet att handla leda till skadeståndsansvar. Din granne är ju den som har rätt att avgöra om träden ska fällas eller ej, de alltså inom hans "maktområde". Det i sin tur kan betyda att din granne har en skyldighet att se till att inget inom hans "maktområde" skadar andra och deras egendom. Om han då underlåter att ta ner de ruttna träden och de sedan skadar din egendom skulle det mycket väl kunna tänkas leda till att han blir skadeståndsskyldig för de skador som uppkommer.

Hans försäkringsbolag kommer stå för skadorna på din egendom och beroende på hur de ser på hans skyldighet att agera kommer de förmodligen kräva en del av ersättningen från honom (så kallad regress).

Så det ligger både i ditt och din grannes intresse att de där träden kommer ner kontrollerat, snarast möjligt.

Som du kanske märker har jag skrivit mycket "kan betyda" och liknande ovan, det är medvetet för inget är säkert med juridik men det här är mina tankar som jag tror att jag har ganska god grund för.

Lycka till!

Avatar Fallback

Re: murkna träd, intill tomtgräns

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259844 Det är brum brums försäkringsbolag som betalar skadorna, och sedan kräver de grannen om de anser det vara värt det. Om grannen har en hemförsäkring md ansvar, så kommer två försäkringsbolag att stå emot varandra i rätten. Eller göra upp i godo, och så betalar ni era resp. självrisker.

Användarvisningsbild

Re: murkna träd, intill tomtgräns

anersimyra  
#259845 Nu är problemet med träden kända, men det är först och främst den skadade egendomens försäkring som ska täcka skadan. Faller en fastighetsägares träd på annans oförsäkrade egendom så utgår normalt ingen ersättning från något håll. Ett bolag kan vägra försäkra egendom vilken gränsar till områden med stora riskträd. Men bolaget kan påverka annat bolag att ställa krav på fastighetsägare med riskträd. Finns inga försäkringsbolag inblandade får man helt enkelt vända sig till domstol. :shock: :shock:

Avatar Fallback

Re: murkna träd, intill tomtgräns

brum brum  
#259984 var idag i kontakt med försäkringsbolaget som tyckte jag skulle skriva brev till träd ägarn för att få ur tummen på honom, det var i stort sett det svar ja fick och försbolaget var inte intresserad av att ta kontakt med trädägarens försbolag. verkar vara en mkt svår juridisk sak de här, har tyvärr inte Leif Silbersky att skicka till honom annars skulle jag gjort det omgående. domstol verkar lite drastiskt för en sak som denna, kännsligt ämne verkar det vara i alla fall då träd i tomtgränser förekommer i många trådar,tex folk som retar sig på att grannens träd fäller löv på hösten, :sad:

   TS
Användarvisningsbild

Re: murkna träd, intill tomtgräns

anersimyra  
#259994
brum brum skrev:var idag i kontakt med försäkringsbolaget som tyckte jag skulle skriva brev till träd ägarn för att få ur tummen på honom, det var i stort sett det svar ja fick och försbolaget var inte intresserad av att ta kontakt med trädägarens försbolag. verkar vara en mkt svår juridisk sak de här, har tyvärr inte Leif Silbersky att skicka till honom annars skulle jag gjort det omgående. domstol verkar lite drastiskt för en sak som denna, kännsligt ämne verkar det vara i alla fall då träd i tomtgränser förekommer i många trådar,tex folk som retar sig på att grannens träd fäller löv på hösten, :sad:
Den slöa tjänstemannen/ kvinnan, har kanske en chef som är mer villig att utföra sitt arbete. Det ligger ju helt klart i ditt bolags intresse att agera för att slippa eventuella kostnader vållade av träden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).