Skogsröjning

Batteridriven röjsåg

35 inlägg 45799 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Batteridriven röjsåg

Chuck Norris  
#259397 Ja kanske stämmer men så kan man ju inte räkna. Hur länge räcker en tank i röjsågen på konstant full gas? 15 min? Om den inte skär ihop först? En elsåg drar inte heller något på tomgång.

Batterier av den typen sjunker inte gradvis, de går för fullt och tar sedan tvärslut. Lika som på lite bättre skruvdragare.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Batteridriven röjsåg

anersimyra  
#259405 Skillnaden är att en förbränningsmotor ger full kraft så länge den har bränsle. Hur länge en trimmer /såg går på full kraft är ju avhängigt av tankstorleken. Men de flesta av dagens lite större maskiner klarar drygt timman eller mer på fullt varv.

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven röjsåg

anersimyra  
#259408
Chuck Norris skrev:Ja kanske stämmer men så kan man ju inte räkna. Hur länge räcker en tank i röjsågen på konstant full gas? 15 min? Om den inte skär ihop först? En elsåg drar inte heller något på tomgång.

Batterier av den typen sjunker inte gradvis, de går för fullt och tar sedan tvärslut. Lika som på lite bättre skruvdragare.

Visst sjunker de gradvis, att skruvdragare " tar plötsligt slut " beror på en inbyggd stoppfunktion. Andra applikationer har ej denna funktion, då kan produkten användas med över tid reducerad effekt, gäller oftast belysning. Det är ju precis så du ska räkna, alltså hur lång tid du har full effekt, den ska ju ersätta en förbränningsmotor som har full effekt så länge bränslet räcker.

Avatar Fallback

Re: Batteridriven röjsåg

tallen100  
#259478 Tror inte dom där batterisågarna är utvecklade än så man kan jämföra dom med en förbränningsmotor, Sän är frågan hur länge batteriet håller innan det tappar effekt (=köpa nytt batteri).
Men spelar inte priset någon roll för dej så tycker jag du ska testa, men jag tror inte den är värd pengarna.

Avatar Fallback

Re: Batteridriven röjsåg

torpöbo  
#259614 Skulle jag inhandla en liknande tingest skulle det vara mest för den servoassisterade sekatören. Perfekt när de 15 - 25 fruktträden skall klippas hos mor o far.
Dock är den på tok för dyr!

Avatar Fallback

Re: Batteridriven röjsåg

SaabAero  
#259723
Mangan skrev:17,6Ah á 44 volt blir mycket riktigt 0,77 kWh. Om man räknar med 10% effektivitet i en röjsågsmotor, motsvarar det ungefär 0,8 liter bensin.



Det verkar rimligt.
Har ju hänt att en tank till bensinsågen bara räckt ½ tim och till sån röjning lär ju inte batteriversionen vara speciellt lyckad om man vill få något gjort på en dag

Avatar Fallback

Re: Batteridriven röjsåg

Bengt.Svensson  
#259739
Baggböla skrev:Ja 0,39 timmar är 23 minuter är med fullt pådrag enligt teorin.


Beräkningen är rätt men den gäller vid full belastning på motorn, vilket bara är den tid man sågar lite större stammar. Jag tror inte det går att räkna ut hur länge batteriet håller, det måste nog laboreras fram IRL. :geek:

Avatar Fallback

Re: Batteridriven röjsåg

haggloader  
#456835 Jag funderar på en batteritrimmer. Stihl har en ny modell Fsa 130. Är det något att ha?
Går det att sätta röjklinga på den ?
Jag tycker mig kunna läsa ut det...

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven röjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456856 Ingen erfarenhet av FSA 130, men tvivlar starkt på att du kan ta några grövre röjstammar med en FSA 130. Möjligtvis funkar den till klena brunnsröjningar.

Däremot är den säkert ok som trimmer, skulle jag tro.

Är det en batteridriven röjsåg du är ute efter, så är det väl Husqvarna 536 LiPX kedjeröjsåg det hetaste tipset.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven röjsåg

p till p  
#463247 Ett batteri kan nog ta slut på 20 minuter om man sågar stora träd. Men det är inte lämpligt .
4 timmar är snarare troligt .Det bästa är att när man röjer lite grövre (mindre än massaved ) stannar sågen mellan varje stam .Björkar som ser ut som en havreåker är för klena för elkedjesåg

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven röjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#463255 Det beror nog ofta på vilken kedja man har, samt hur vass kedjan är. En H00-kedja (1/4") funkar bättre till klenare stammar än H37 (3/8 1,3 mm), enligt min erfarenhet.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven röjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480611 Jag lånade hem en Pellenc Excelion 2000 med ett 1100-batteri och testade den i någon timme i röjskogen. Den funkar hjälpligt med röjklingan, men tyvärr lider Excelion 2000 av en del allvarliga brister som skogsröjare, varför jag tillsvidare avråder från att använda den i röjskogen.(Hur Excelion 2000 funkar som grästrimmer, har jag dock inte testat).

Brist nr 1 är att den inte går att få en Excelion 2000 att hänga utbalanserad i kroken. Släpper man handtaget, sjunker klingan som en sten mot backen. Om klingan då fortfarande roterar, får man snabbt en slö klinga. Dessutom blir det tungt för armarna att hålla emot i längden.
Lösning: Fixa till någon ballast i bak, så att sågen kan hänga utbalanserad i kroken med klingan ca 2-3 dm ovanför markytan. En viktmanschett eller dylikt vore nog det bästa.

Problem nr 2. Batterisladden (sladden mellan batteri och röjsåg) är alldeles för lång och kan lätt fastna i grenar och dylikt.
Lösning: Kortare sladd eller att göra en ögla av den.

Problem nr 3 är att Excelion 2000 kräver Pellencs egna röjklingor. Dessa klingor kräver någon timmes filning och skränkning, innan de är redo för röjskogen. De viktbesparande hålen i klingan gör det dessutom svårt att använda en skränkklocka, märkte jag.
Lösning: En adapter eller ett nytt trimmerhuvud, så att vanliga röjklingor passar. Eller att Pellenc tar fram en Eia-tandad klinga.

DSC_0425.JPG

DSC_0426.JPG


Problem nr 4. Kraften försvann plötsligt, varpå sågen då bara gick på lågvarv och orkade endast med 1-2 cm stammar. Problemet löstes tillfälligt genom att stänga av maskinen och sätta på den igen. Det fanns rimligtvis mycket kraft kvar i batteriet, så det borde inte vara problemet. Provkörningen avbröts dock efter någon timme, varför jag inte närmare kollade orsaken till detta problem. Men så länge kraften fanns, klarar Excelion 2000 av ca 1 dm i stubbskäret.

Sammanfattningsvis så funkar inte Excelion 2000 i röjskogen utan en rejäl ballast. Med en rejäl ballast och kort sladd, kan dock Excelion 2000 funka hyfsat i den vanliga röjskogen.

Personligen gillar jag inte ryggbatteri + sladd i skogen, eftersom sladden gärna fastnar i grenar och dylikt. Istället bör det vara ett kraftfullt klickbatteri, som räcker till 1,5-2 timmars effektiv röjning. Då borde man också få röjsågen att hänga utbalanserad i röjselen. Men det kan dröja innan vi ser så kraftfulla klickbatterier på marknaden.
/Niklas
Senast redigerad av Niking tis 14 nov 2017, 09:02, redigerad totalt 8 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven röjsåg

Torbjörn Johnsen  
#480622 Intressant test Niking! Det finns onekligen utrymme för utveckl :mrgreen: ing

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven röjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480636 Onekligen!
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Batteridriven röjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480657 När jag lämnade tillbaks Pellenc Excelion 2000, så noterade jag att infästningen i kroken borde flyttas fram ca 20 cm, för att sågen ska hänga utbalanserad med klingan i vettig höjd för skogsröjning (ca 2-3 dm ovan markytan).

Jag passade även på att göra samma balansprov med butikens Stihl FSA 130 (dock utrustad med trimmerlina och trimmerskydd). Där behövde infästningen flyttas fram ca 15 cm, för att röjsågen ska kunna hänga utbalanserad i lagom höjd för skogsröjning. Ett test kändes därför meningslöst, varför jag inte ens brydde mig om att låna hem ett exemplar.
/Niklas
Senast redigerad av Niking tis 14 nov 2017, 08:59, redigerad totalt 3 gånger.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).